Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Regler og lovgivning gældende for ydelser udført mellem privatpersoner

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)
  • 1
Fra København
Tilmeldt 7. Dec 10
Indlæg ialt: 17
Skrevet kl. 16:47
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Amino!

Jeg er interesseret i at vide hvilke regler og lovgivning der gælder når en privatperson udfører arbejde/ydelser for en anden privatperson?

Jeg antager at man højest må omsætte for 50.000 om året, samt at fortjenesten skal anføres som b-indkomst?

Hvilke måder er der at undgå at arbejdet bliver betragtet som sort arbejde?

Fortæl gerne alt hvad I ved om emnet og links til anden information om emnet er også meget velkomne.

På forhånd tak.

Med venlig hilsen

Jesper

Fra Husum
Tilmeldt 5. Oct 12
Indlæg ialt: 29
Skrevet kl. 18:12

Hej Jesper.

Kan du specificere "arbejde" en smule mere?

Om der er tale om håndværk, en vare (brugt/ny), en service eller andet?

Og i øvrigt, for at undgå at det er "sort", skal man vel blot registrere B-indkomst hos skat, såfremt det ikke er i forbindelse med éns primære arbejde.

Der skal vel laves en form for kvittering, går jeg næsten ud fra. Så man har noget dokumentation overfor skat hvis det skulle være.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 47191
Fra  John Hannover Skrevet kl. 18:46

Ved over 10.000 kr skal du benytte elektronisk overførsel så den kan spores, det skal erhvervsdrivende og jeg TROR du må være under samme.

Ellers, giv den der får udført arbejdet en "faktura" med dit CPR, navn, adresse og kontakt tlf/email -lav den i 2 ex og få betalt med det samme og skriv betalt på den. Sørg for at de er i nummerrækkefølge uden huller og hav dato på. Opbevar dem samlet og lav regnskab. Ved du ca hvad det bliver, så forskudsregistrer indtægten i rubrik 20.
Det er din indtægt minus alle dokumenterbare udgifter du har ved at udføre ydelsen du opgiver. Alle udgifter gemmer du bilag for, og du laver regnskab, indtægter minus udgifter.
du kan starte forsigtigt i forskudsopgørelsen, og rette op eller ned når du har bedre overblik.
God vind

Fra København
Tilmeldt 7. Dec 10
Indlæg ialt: 17
Skrevet kl. 19:10

Tak for svar begge to (:

Jan:
Jeg mener alt slags arbejde, det være sig murearbejde, rengøring, snedkerarbejde and so on so forth. I den forbindelse vil jeg selvfølgelig også gerne vide hvilke områder, det er lovligt at udføre arbejde i, uden cvr, og hvilke der ikke er lovlige. Hvis i kender til et sted på nettet hvor man kan finde en oversigt over dette, ville det bare være lykken (:

Cookie:
Har man som privatperson pligt til at føre et regnskab som kan vises til skat, eller er et blot for egen skyld?

Og lige for en sikkerheds skyld, så ligger grænsen stadig ved 50000, før man skal momsregistreres, korrekt?

Med venlig hilsen

Jesper

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 47191
Fra  John Hannover Skrevet kl. 19:16
Ja hvis en privatperson driver forretning som CPR skal der laves regnskab. Det skal ikke sendes til skat, men uden det, kan du jo aldrig vise hvordan du er kommet frem til dit overskud. Det er for en privat superlet, bare indtægter minus udgifter.
Den med moms: det er når man FORVENTER at omsætte for +50.000kr på 12 mdr efter hinanden, at man skal registrere sig. Man må ikke køre løs i 11 mdr og så nå 50.000 og SÅ registrere sig, for så vil man kunne få moms på alt det første også, uden at man jo har fakturerer med moms og uden nødvendigvis moms fradrag, som man jo måske ikke har planlagt bilag efter. De 50.000kr er forventet omsætning og ikke resultat
God vind
Fra Husum
Tilmeldt 5. Oct 12
Indlæg ialt: 29
Skrevet kl. 19:23

Omkring håndværkere, skal man nok være påpasselig, især omkring vvs, gas, kloak og elektrikere.

Til nogle af fagene, skal der en autorisation til, dvs. at f.eks. elektriker-svenden SKAL have en aut. el-installatør over sig for at må lave / ændre el-installationer. Brud på dette kan for kundens vedkommende i værste fald gå ud over retsstilling i forsikringssager m.v., og kan i øvrigt resultere i dårligt og måske endda ulovligt udført arbejde.

Til fælles, er der bl.a. Arbejdsmiljøloven, Dansk standard, og sikkert også reglementer indenfor de respektive faggrupper, som f.eks. stærkstrømsreglementet for elektrikere, byggereglementet for et bredt udsnit af håndværkere m.v.

Jeg kan godt se, at jeg ikke rigtig er kommet med nogen konklusion på dit spørgsmål, men igen, det kan være at jeg/en anden kan svare bedre, hvis du uddybede dit spørgsmål lidt.

Det virker i øvrigt til at det økonomiske og erhvervsmæssigt administrative er besvaret godt og grundigt af John, og dér har jeg heller ikke rigtig nogen kompetence :-)

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)