Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Fejl i regnskab - Hvad gør jeg nu ??

Side 1 ud af 2 (18 indlæg)
Fra Skødstrup
Tilmeldt 16. Dec 10
Indlæg ialt: 40
Fra  MiMa-Connection Aps Skrevet kl. 11:28
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Amino'er

Så er vi på den igen.

Mig on en kompagnon startede i januar en ny virksomhed og skulle selvfølgelig derfor føre regnskab.

Jeg vil være ærlig at indrømme at jeg ikke ligefrem er mester i bogføring, men jeg har forsøgt så godt jeg kunne, og det har så vist sig ikke at være helt tilstrækkeligt :)

Jeg efter at ha gået hele regnskabet igennem kan jeg se at jeg i starten har lavet en del fejlposteringer, som jeg umiddelbart ikke kan rette op på.
Derudover har der været en det forkerte faktura med efterfølgende kreditnota, igen efterfulgt af en korrekt faktura.

Mit dilemma er så nu, skal jeg forsøge at rette fejlene, eller skal jeg starte helt forfra da jeg nu selv mener jeg har fornuftigt styr på posteringerne og mener at jeg kan lave dem korrekt første gang?

Jeg hælder måske mest til at starte helt forfra da vi kun har i omegn af 150 posteringer. Men hvordan skal sådan noget foregå i praksis?
- skal jeg fx i de tilfælde hvor jeg har lavet kreditnotaer lave kreditnotaer igen eller skal jeg blot fakturere den korrekte faktura?

Der er sikkert en masse andre praktiske forhold jeg skal tage stilling til med det er der sikkert en erfaren og behjælpelig sjæl der vil hjælpe med :)

Btw. så anvender jeg E-conomic hvis det gør nogen froskel.

På forhånd mange tak for hjælpen

Mvh Martin Høgh

Fra Skagen
Tilmeldt 3. Jan 11
Indlæg ialt: 122
Fra  Aarhus Regnskab Skrevet kl. 11:42

Hej Martin

Jeg synes ikke du skal starte helt forfra.

Hvor mange posteringer drejer det sig om? Og hvad var fejlen ved fakturaerne, som du lavede kreditnotaer på?

I kunne evt. få en bogholder til at kigge bogføringen igennem og rette de fejl der måtte være - det kan ikke tage alverdens tid, og kan sikkert godt betale sig.

Med venlig hilsen

Martin Johansen
www.aarhusregnskab.dk

Fra Birkerød
Tilmeldt 29. Apr 11
Indlæg ialt: 1202
Skrevet kl. 12:06

Når du korrigerer i din eksisterende bogføring skal det ske med en ny postering. Først tilbageføres det forkert (modsat postering - debet/kredit af hvad du først førte den som), dernæst fører du den ind på ny på korrekt vis.
Jeg tror, da du virker lidt usikker i forhold til bogføring osv, at du skal passe på med at starte forfra, da du nemt kan risikere og glemme noget. Korriger istedet dine fejl - overvej om der skal en erfaren bogholder på istedet, så kan denne evt gennemgå og korrigere for jer. Alternativt kan Jeres revisor gøre det, hvis du vil fortsætte selv. Revisoren er dog nok hurtigt den dyrere løsning!

Statsautoriseret revisor - København

Fra Skødstrup
Tilmeldt 16. Dec 10
Fra  MiMa-Connection Aps Skrevet kl. 12:09

Hej Martin

Tak for dit hurtige svar.

Hvad er grunden til at du ikke syne vi skal starte forfra? Vil det være forbesværligt?

Jeg tror det drejer sig om ca 20 posteringer med fejl på, så måske det ikke tager så lang tid at rette.

Derudover har jeg lidt problemer med kasseafstemning, det kan en bogholder måske også hjælpe med?

Ang. faktura med fejl, så er de fleste nogle fejl vor jeg har angivet forkert pris på produktet eller lign.

Fra Skagen
Tilmeldt 3. Jan 11
Indlæg ialt: 122
Fra  Aarhus Regnskab Skrevet kl. 12:15

Ja og ja :)

Du er velkommen til at kontakte mig, hvis du skal have hjælp med afstemningen, eller andet hjælp med din bogføring - og som sagt burde det ikke tage så lang tid.

Kontakt mig på tlf: 2764 0076 eller mail@aarhusregnskab.dk - så kan vi evt. tage en snak herom.

Mvh. Martin

Fra Skødstrup
Tilmeldt 16. Dec 10
Fra  MiMa-Connection Aps Skrevet kl. 13:04

Hej Martin

Tak for dine svar :)

- Er der andre der er af anden mening, eller er det generelt at folk mener vi skal udbedre fejlene istedet for at starte forfra ?

Tilmeldt 9. Dec 10
Indlæg ialt: 1109
Skrevet kl. 18:31

Jeg mener du skal start forfra og ikke tage de kreditnotar med som du har skrevet for at rette en fejl i bogføringen, og anvende de "rettede" fakturaer.

Hvis du om et år, måske i forhold til skat, så kan det blive noget værre rod, at skal til at forklare skat hvad der er foregået.

Mvh

kah

Fra Skødstrup
Tilmeldt 16. Dec 10
Fra  MiMa-Connection Aps Skrevet kl. 18:35

Hej Kah

Tak for dit svar :)

Hvad mener du ang. skat, vil det blive et problem hvis jeg starter forfra, eller hvis jeg forsøger at rette fejlene ? - Går ud fra at du mener at det vil være mest hensigtsmæssigt at starte forfra med henhold til skat korrekt ?

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 47157
Fra  John Hannover Skrevet kl. 18:38

Kan du begynde forfra, altså starte helt fra 0 med alt og du lige udskriver en posteringsjournal, så tager 150 posteringer jo ikke megen tid, men det forudsætter at du i dit program kan begynde forfra fra 0 og du mener at kunne få alt rigtigt.
Husk datering stadigt skal være den rigtige, også af hensyn til moms.
Ring dog først til den der her tilbød dig konkret hjælp med at rette
Vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 9. Dec 10
Indlæg ialt: 1109
Skrevet kl. 18:43

Hvis skat kaldeer dit rgnskab ind til kontrol så skal skal de kunne følge de enkelte posteringer, hvis der så er for mange rettelses billag mister man hurtig overblikket, og det er ikke sjovt at sidde inde ved skat og skal forklare hvad der er sket, man kan dårligt huske det selv.

Mvh

kah

Side 1 ud af 2 (18 indlæg)