Jeg har en nyåbnet butik i Kbh, som er fuld indrettet og møblereret, og kunne i den anledning godt tænke mig at stifte et ApS til firmaet.
Firmaet kører på nuværende tidspunkt som en P-afdeling under et enkeltmandsfirma, men jeg kunne godt tænke mig at få det separeret. Skal jeg så smide 80.000 i kontanter eller kan man beregne det i aktiver?
Man kan stifte ApS gennem kontanter eller aktiver der skydes ind. HVIS det er aktiver, så skal disse revisor berigtiges vurderingsmæssigt, og revisor påtager sig et ansvar, hvorfor det er en relativ dyr øvelse, så det er langt billigere, nemmere og hurtigere at skyde de 80 t ind kontant - ellers er det fat i den/en revisor der kan vurdere og hjælpe dig den vej
vh
6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER
Dvs. Hvis jeg sætter 80t på en konto og stifter ApS'et, så kan jeg i de efterfølgende uger købe inventar og ting der skal bruges i butikken?
Eller skal de "fastfryses" på kontoen. Hvordan foregår det rent praktisk.
Du må gerne anvende de 80.000 kr til inventar, lager af varer osv. Det er klart, at hvis du så afskriver inventaret så har du jo ikke værdien, og målet er, at din ApS kapital skal være 80.000 kr - f.eks ved hjælp efter et overskud overføres til egenkapitalen. De fryses ikke - du må bare ikke hæve dem til dig selv (kun hæve løn eller udbytte med relevant skat i dit ApS) eller få ApS kapitalen tilbage uden skat ved lukning eller salg af hele selskabet eller anparter
Hvis du ikke kan holde kapitalen oppe på de 80 t skal i/du som ledelse afgive erklæringer osv, men det lukker dig ikke - men mit råd - søg dog at holde ApS kapitalen oppe på de 80 t jævnt . i form af egenkapital - kontanter eller aktiver
vh
6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER
Tusinde tak for hjælpen.
Det har afklaret rigtig mange ting!
Det kan godt være der lige kommer nogle enkelte spørgsmål mere i morgen, når jeg lige har fået tænkt det hele igennem igen og igen!
Dvs. Hvis jeg sætter 80t på en konto og stifter ApS'et, så kan jeg i de efterfølgende uger købe inventar og ting der skal bruges i butikken?
Eller skal de "fastfryses" på kontoen. Hvordan foregår det rent praktisk.
Du skal bare lige huske, at såfremt du investerer for 80.000 i din personlige virksomhed, så skal stiftelsen ske som en virksomhedsomdannelse (skattefri eller skattefri).