Jeg har mulighed for at optage et privatlån i en familievirksomhed (eget af et andet familiemedlem - jeg har intet ejerskab)... Hvor lav en rente kan man med rimlighed fastsætte for at det accepteres af SKAT?
uh - det tror jeg er to helt forskellige ting - mindsterenten på obligationer for at de skal følge et specielt regelsæt for beskatning af renter og kursgevinster er ophævet mig bekendt har ikke rigtigt noget at gøre med hvad et firma må låne ud til. Sikker er jeg dog ikke. Hvis det var personale lån var den i 2011 2%
Hvad er det for et selskab - personligt eller ApS eller hvad.
HVIS det nu er fra en far til søn, og et ApS - så ville det nu nok skabe problem omkring aktionærlån - men omvendt kunne en far godt låne sin søn helt rentefrit, forudsat det var et anfordringslån som altså til en hver tid kunne kræves tilbagebetalt
Du må fortælle lidt mere - forholdet mellem dig og firmaet - firmatypen og lånetypen , og så håbe nogen eksperter på området kan svare
vh
6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER
Jeg havde ikke set dr var blevet svaret, men du skriver det er din mor og far eller aps du skal låne pengene af, jeg mener du skal ikke låne pengne af aps.
Lån dem af din far og mor så kan du låne rente og afdragsfrit, hvis der i gælsbrevet står" lånet kan til enhver tid kræves indfriet"
Du kan også modtaget skattefri gave omkring 55.000 fra hver af din far ogmor.
Tak Cookie. Det der overvejes er vedr. et lån fra APS (ejet af mor samt far) til søn.
Så er det jo enkelt - det er ulovligt og vil blive set som lønudbetaling eller udbytte og der kan gives bod
Aktionærlån er når aktie- og anpartsselskaber låner penge ud til sine anpartshavere eller ledelsesmedlemmer, eller disses familiemedlemmer eller andre nærtstående.
Den må I opgive - men din mor og far må gerne give dit et personligt lån - anfordringslån - helt uden rente.
De må også give dig en gave på 58.700 per forældre per år. HVIS de giver dig et anfordringslån, kan det kombineres med arveforskud OG de må IKKE nævne noget som helst i den forbindelse om, at du måske får en gave senere.
Omvendt er det lovligt at du ex låner dig 500.000 på anfordringslån uden rente - og så kan de året efter - helt uafhængigt af det - overføre de 58.700 kr hver til dig som gave, og så må du godt sige - tusind tak for gaven - jeg vil godt betale lidt af lånet tilbage - og lave en overførsel tilbage (lav alle transaktionerne) - der må bare ikke være sammenhæng mellem lån og gaver osv.
vh
6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER