Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Ansætte studentermedhjælper + Søger en Revisor

Side 1 ud af 1 (2 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 16. May 09
Indlæg ialt: 69
Skrevet kl. 12:29
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej,

Jeg skal ansætte min første medarbejder (studentermedhjælper til 10-15 timer om ugen til tekstforfatning mfl. )

1) hvis personen er ansat 3 andre steder samtidigt.. kan jeg så tilknytte personen som Freelance med faktura..?

2) Er der en revisor/anden sag kyndigt, der vil hjælpe mig med ansættelsen og de sprørgsmål jeg måtte have..? (mod betaling) 

Tak,

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46616
Fra  John Hannover Skrevet kl. 12:46
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Selve antallet af steder man arbejder er ikke i sig selv objektivt kriterium for at være selvstændig. Der skal ting med som hvem der bestemmer og tilrettelægger, om man har risiko (økonomisk - ex kan tabe på den selvstændige virksomhed) - reklamerer han for sin virksomhed - så hjælper det også i retning af selvstændig.

Man kan sagtens ha flere arbejdsgivere og være på A løn og med 10-15 timer om ugen kunne du godt være hovedarbejdsgiveren. 

Jeg ved ikke helt hvad du mener med freelance med faktura - men hvis det er som firma er det så med moms hvis I vælger det, og er det som person, er det med CPR nummer og i sidstnævnte tilfælde skal du opgive beløbet som bidragspligtig AM indkomst til skat.

Risikoen er ikke tekstforfatterens så meget, som det er din, for hvis skat ud fra, at han arbejder for dig 10-15 timer om ugen og du giver ham opgaverne som han bare udfører uden at ha nogen økonomisk risiko, så vil de kunne gå efter dig for a-skat og am bidrag, hvis ikke han betaler det korrekt - som honorarmodtager og B skat.

I princippet burde det ikke gøre nogen forskel for skribenten, for honorar og B indkomst skal indberettes og skattes præcis som A indkomst - så det skulle være noget med, at han mener det er lettere for ham at trække omkostninger fra i det ene fald i forhold til det andet - hvilket det egentligt ikke er - så skatten bliver ens - og han slipper tilmed for at rode med at sætte penge til side til b-skat

Hvis studenten er på SU, og vil lade overskuddet stå i virksomhedsordning i et CVR, for at undgå træk i SU - så kan jeg se hans fordel ved det - og så må du gøre op med dig selv om du synes det er en risiko du trods alt godt tør tage - og håbe skat ikke blander sig i om han var lønmodtager. Oftest vil det vel gå godt, hvis han kører selskabet korrekt. Det er så oftest kun hvis han får problemer med skat, at de vil indblande dig.

Der ville også kunne være lidt omkring ATP hvor du til lønmodtager ville være forpligtet at betale ATP ved over 39 timer om måneden om jeg husker ret (små beløb) + ansvarsforsikring 

Beslutter du a-indkomst eller honorar B indkomst - kunne jeg råde til Danløn hvor det er let at køre det hele og få betalt skatten og pengene til skribenten korrekt - du skal bare først printe og få lavet en netaftale. Du kan dog også gratis indberette ved at logge på din skat.dk og bruge E-indkomst

Her lidt linkshttp://www.virk.dk/cms/render/live/da/sites/virk/home/vejledninger/ansaetselv.html?gclid=CMKEj5SpgLMCFYq-zAodiTMAUQ 

og selvstændig - honorar eller lønmodtager http://www.skat.dk/getFile.aspx?Id=30530

og lidt mere om ansættelse http://www.ebst.dk/file/6160/Ans%C3%83%C2%A6ttelsesCirklen-pdf.pdf  

vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 1 (2 indlæg)