Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Hjælp mig med at ansætte, timeløn eller funktionær

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)
  • 1
Fra kbh
Tilmeldt 2. Jan 10
Indlæg ialt: 320
Fra  God Krop aps Skrevet kl. 17:09
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg vil så gerne være en god arbejdsgiver, samtidig med at jeg gør det rigtige for mit firma.

At begynde på ansættelser virker lidt spændende når man er et relativt nyt enkeltmandsfirma, men jeg føler det er det der skal til nu.  det er dog hurtit lidt forvirrende når jeg skal finde ud af at lave ansættelseskontrakt.  Jeg er med på at det hedde rfunktionæransættelse når det er over 8 timer, men kan det ikke også stadigvæk være timelønnet?

Jeg har brugt hele dagen på at lede efter forskellen på timelønnet og funktionærkontrakt.

Kan ikke gennemskue det.

Jeg har pt to piger der arbejder for mig, men der er ikke to ens uger. De sætter lige så stor pris på fleksibililtet som jeg gør, så der er ikke noget der hedder 10-14 fast eller det der ligner. Det kommer måske en dag.

De kan stort set selv vælge hvornår de vil lægge deres timer såfremt der er kunder.

Jeg vil jo mene der er tale om timelønsansættelse, men er det korrekt? Og hvordan gør man så når der er sygdom, graviditet eller andet.

De arbejder typisk mere end 8 timer om ugen!

Her er et link til ansættelses kontrakter, men jeg er stadig forvirret. Har også ringet ti let par forbund som blev meget snerpede da de hørte jeg var arbejdsgiver, selvom jeg ringede for at sikre at der kommer ordentlige forhold for mine ansatte og mig selv.

For at opsummere:

Hvad vil den rigtige måde være at ansætte på når der er tale om varierende arbejdstider, mere end 8 timer om ugen!

Håber der er en der kan hjælpe.

Jeg er indstillet på at jeg i sidste ende skal betale en fagperson til at udfærdige/gennemgå den endelige kontrakt for mig da jeg ikke føler at de standardkontrakter jeg har set dækker behovet helt. Men jeg vil gerne have så god en ide som muligt om hvad jeg har brug for inden jeg får profesionel hjælp.

Endnu engang tak for formidabel Aminohjælp.

Vh Rasmus

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 47186
Fra  John Hannover Skrevet kl. 17:48
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Det vil afhænge meget af hvad du udfører for arbejde. Der er vel 3 hovedpunkter til at afgøre om man er funktionær - opfylder man ikke disse, vil man generelt kunne være alm. timelønnet ansat

1. Arbejder gennemsnitligt i mere end 8 timer pr. uge. H
  2. Arbejdet har en bestemt karakter  - (kommer vi til) 
  3. Står i tjenesteforhold til virksomheden, så man er undergivet arbejdsgiverens instruktioner.

Her lidt om punkt 2 - klippet fra nettet:

Funktionærarbejde er:

• Køb eller salg eller lagerekspedition. For eksempel kassedame, sælger, ejendomsmægler, lagerekspedient, handels- og kontormedhjælper.
  • Teknisk eller klinisk bistandsydelse, der ikke er af håndværksmæssig eller fabriksmæssig karakter. For eksempel tekniske tegner, laborant, sygeplejerske eller fysioterapeut.
  • Overvejende opgaver som ovenfor. Hvis en stor del af din arbejdsuge går med salg eller kontorarbejde, er du stadig funktionær, selv om du ind imellem fylder op eller gør rent.
  • Arbejdsledelse/tilsyn. Dine væsentligste opgaver er på din arbejdsgivers vegne at lede og fordele arbejdet og føre tilsyn med andre. 

Opfylder de ansatte det, så er de funktionærer og du skal ansætte dem efter funktionærlovens krav, og den kan du finde på nettet - inkl. opsigelses varsler.

Du kan sagtens aftale lønnen per time - og så f-eks udbetale den ved måneds afslutningen, det vil vel være naturligt sådan som de arbejder.

Vi kan også lige tage et klip op FUNKTIONÆRLIGNENDE arbejde - du må selv ud fra det du ved om arbejdet, afgøre hvor de hører til:

Funktionærlignende job
Der er bestemte typer af arbejde, som ikke er omfattet af loven. Det gælder for eksempel, hvis du arbejder som underviser, pædagog eller vagt- og ejendomsfunktionær.
En sådan kan aftale med sin arbejdsgiver, at man følger reglerne i funktionærloven, selv om du er tømrer eller svømmeinstruktør. Hvis du er funktionærlignende ansat eller ansat på funktionærvilkår, så skal din arbejdsgiver følge funktionærloven, selv om du ikke er funktionær i kraft af dit arbejde.

Dette skal så fremgå af ansættelsesaftalen som du er forpligtet til at udarbejde og have gensidigt. Heri kan fremgå, at arbejdstiden varierer fra uge til uge (eller dag til dag) og aftales xxxx og ex gennemsnitsligt udgør xxxx - eller at der ikke udbetales overarbejde får den overskrider ex 37 timer per uge og hvad der ellers kan være aktuelt for at give en god beskrivelse af arbejdet og dets karakter god vind

Fra Nørre Aaby
Tilmeldt 25. Jan 12
Indlæg ialt: 22
Fra  FashionGirl.dk Skrevet kl. 18:14

hej

Såfremt at deres gennemsnitlige ugentlige er arbejdstid er mere end 8 timer set over de sidste 8 uger, er de og bør de ansættes på funktionær lignende vilkår.

Du kan få korrekte ansættelses kontrakter på dansk erhverv. 

Fra kbh
Tilmeldt 2. Jan 10
Fra  God Krop aps Skrevet kl. 18:28

Tak John. Et brugbart svar der bekræfter at der er tale om funktionær ansættelse.

Det jeg så er lidt i tvivl om er hvordan man finder frem til hvad der fx skal udbetales ved sygdom. Jeg har læst forskellige forklaringer. Jeg har selvfølgelig også tænkt mig at tegne en ekstra forsikring der hjælper ved sygdom, ligesom jeg betaler til barselsfond osv.

Men hvis jeg nu har en ansat der er garanteret en minimumstid på 8 timer, er det så det der er gældende når man fastsætter hvad løn under sygdom er, er det et gennemsnit over arbejdstiden de sidste tre måneder, er det de planlagte dage hvor den ansatte er syg der skal udbetales for, eller er det bare et gennemsnit pr dag. Hvis den ansatte fx aldrig arbejder om mandagen, skal der så heller ikke betales dagpenge/løn om mandagen, eller bliver det fordelt ud over alle dage?

Jeg har kigget så mange kontrakter igennem på nettet, men synes ikke helt jeg kan se hvordan det rent praktisk foregår. 

Jeg har selv været selvstændig en stor dl af mit liv, og har taget det som en selvfølge at jeg da bare skrev regning, også når jeg var tilknyttet firmaer i længere tid , og havde mere end 8 timer om ugen.  Jeg kan jo regne ud at jeg egentligt skulle have været ansat som funktionær.

Min ene ansatte vil meget gerne have lov til bare at skrive regning da hun føler hun får mere ud af det, men det er vist et no go selvom hun har noget andet arbejde ved siden af.

Vh Rasmus

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 47186
Fra  John Hannover Skrevet kl. 18:41

Netop når du selv skriver - din ene ansatte - ville jeg sige nej tak til at personen var selvstændig - man kan sagtens ha flere arbejdsgivere og være klart lønmodtager og det er din ansatte med alt du beskriver, og personens skat bliver det samme - hvis ikke der var planer om nogle sjove udgifter at fradrage

Jeg kan ikke nok til at sige hvordan løn under sygdom beregnes. Jeg har som du, været enten selvstændig eller CEO for en koncern, og har aldrig beregnet sygepenge for at sige det rent ud, men jeg TROR at det er årsagen til, at man i kontrakten normalt vil skrive, med en aftalt gennemsnitlig arbejdstid på xxx timer om ugen - men det afhænger af hvor meget det svinger. 

Det bedste jeg kan give er dette Djøf link om spørgsmålet: http://www.djoef.dk/r-aa-dgivning/ans-ae-ttelsesvilk-aa-r/sygdom-og-frav-ae-r/sygdom/loenundersygdom.aspx?p=1

Sygepengene mener jeg man hænger på i 30 dage, hvorefter forpligtelsen overgår til kommunen, ud fra lønnen, dog med et loft.

Det burde være samme-  gennemsnitslig aftalt uge antal timer/løn - eller som angivet af Djøf (som jeg tror er OK, men ikke 100% sikker) som skal bruges under ferier - hvor de jo også skal ha løn - baseret på aftalen - gennemsnittet

vh

Fra kbh
Tilmeldt 2. Jan 10
Fra  God Krop aps Skrevet kl. 19:05

Beskrive gennemsnitlig arbejdstid i kontrakten giver god mening, det er vel egentligt det jeg tænkte da jeg skrev minimum antal timer. Mest fordi jeg ikke har lyst til at love mere end jeg kan holde, men det bliver nok sådan cirka deromkring:)

Tilmeldt 25. May 06
Indlæg ialt: 1020
Fra  Payday A/S Skrevet kl. 00:35
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Rasmus Ramskov:

Beskrive gennemsnitlig arbejdstid i kontrakten giver god mening, det er vel egentligt det jeg tænkte da jeg skrev minimum antal timer. Mest fordi jeg ikke har lyst til at love mere end jeg kan holde, men det bliver nok sådan cirka deromkring:)

Du skal være opmærksom på, at løn under sygdom ikke nødvendigvis relaterer sig til det minimums antal timer, som du har anført i kontrakten. Har du f.eks. skrevet min. 8 timer om ugen, og medarbejderen gennemsnitlig arbejder 15 timer om ugen, så er det de faktiske timer, der kommer til at danne grundlag for løn under sygdom.

Løn under sygdom til deltidsansatte timelønnede under funktionærloven kan være særdeles uklare, hvilket du givetvis også har fundet ud af i din søgen rundt omkring på nettet.

Selvom den flexible tanke er virkelig god, så kan jeg kun anbefale dig at få lavet vagtplaner - eller mere eller mindre faste vagter, da det så vil være disse vagter, der danner grundlag for løn under sygdom. Dermed ikke sagt, at medarbejderne ikke kan blive der længere på arbejdsdagene.

Tilmeldt 29. Jul 10
Indlæg ialt: 1362
Skrevet kl. 12:10

Før jeg var selvstændig arbejdede jeg mange timer som studie/deltidsmedarbejder og her fik jeg aldrig løn under sygdom på trods af at være funktionæransat, men det var måske en fejl? Måske har jeg bare været en god medarbejder der ikke mente man skulle have løn for arbejde man ikke udfører?

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)