Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Forskudsopgørelse - skat af overskud i I/S og SU- What to do?

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 12:22
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej

Jeg har et I/S, hvor jeg har arbejdet fuldtid, indtil for en måned siden, hvor jeg er startet på studiet og derfor får SU - ca. 5500,- kr de sidste 4 mdr af 2012.

Jeg har ikke betalt skat i år, da jeg har haft min forskudsopgørelse ændret til 0, da jeg ikke havde nogen idé om hvor jeg ville ende, og så derfor i stedet ville betale det hele på én gang promo 2013, i stedet for løbende at betale ind, og måske betale for meget.

Jeg har de standard ca. 43.000,- i fradrag, som jeg i kun har brugt af i sept. og okt. til SU.

Jeg var inde og prøve at ændre min forskudsopgørrelse i sidste uge, til de 120.000,- kr, som jeg regner med at firmaet ender med i overskud, og jeg derved skal beskattes af.

Efterfølgende fik jeg ikke rettet den tilbage til 0,-, og jeg fik derfor en girokort, hvor jeg i november skal betale ca 33.000,- i skat. Dette er også ok, da jeg har pengene til det. Derfra er jeg så i nul mht. skat, og kan så korrigere højere/lavere overskud via selvangivelsen, og enten få penge tilbage, eller indbetale resten.

Nu kan jeg så se i dag, at SU-styrelse har fået nye oplysninger, og de d erfor i årets sidste 2 mdr. trækker skat af min SU.

Er det så fordi hele mit resterende fradrag (efter de 2 første mdr. med SU) er brugt på skat af overskud af egen virksomhed?

Umiddelbart vil jeg helst bruge fradraget på SU først, så jeg er i tvivl om jeg nu skal ændre forskudsopgørrelsen tilbage til 0? Og om jeg overhovedet kan det nu?

Har I nogle gode råd til hvad jeg kan/burde gøre?

Fra Birkerød
Tilmeldt 29. Apr 11
Indlæg ialt: 1202
Skrevet kl. 12:42

Jaidee:

Hej

Jeg har et I/S, hvor jeg har arbejdet fuldtid, indtil for en måned siden, hvor jeg er startet på studiet og derfor får SU - ca. 5500,- kr de sidste 4 mdr af 2012.

Jeg har ikke betalt skat i år, da jeg har haft min forskudsopgørelse ændret til 0, da jeg ikke havde nogen idé om hvor jeg ville ende, og så derfor i stedet ville betale det hele på én gang promo 2013, i stedet for løbende at betale ind, og måske betale for meget.

Jeg har de standard ca. 43.000,- i fradrag, som jeg i kun har brugt af i sept. og okt. til SU.

Jeg var inde og prøve at ændre min forskudsopgørrelse i sidste uge, til de 120.000,- kr, som jeg regner med at firmaet ender med i overskud, og jeg derved skal beskattes af.

Efterfølgende fik jeg ikke rettet den tilbage til 0,-, og jeg fik derfor en girokort, hvor jeg i november skal betale ca 33.000,- i skat. Dette er også ok, da jeg har pengene til det. Derfra er jeg så i nul mht. skat, og kan så korrigere højere/lavere overskud via selvangivelsen, og enten få penge tilbage, eller indbetale resten.

Nu kan jeg så se i dag, at SU-styrelse har fået nye oplysninger, og de d erfor i årets sidste 2 mdr. trækker skat af min SU.

Er det så fordi hele mit resterende fradrag (efter de 2 første mdr. med SU) er brugt på skat af overskud af egen virksomhed?

Umiddelbart vil jeg helst bruge fradraget på SU først, så jeg er i tvivl om jeg nu skal ændre forskudsopgørrelsen tilbage til 0? Og om jeg overhovedet kan det nu?

Har I nogle gode råd til hvad jeg kan/burde gøre?

De fradrag du henviser til bliver tilskrevet hovedkortet. SKAT har i 2012 valgt, at tildele studerende bi-kort (fuld skatteberegning) til deres SU, som følge af, at mange studerende de senere år har anvendt deres hovedkort på både fritidsarbejde og SU. Derved har man løbende opnået for høje fradrag løbende og er endt med en forholdsvis stor skat, hvilket kan være katastrofalt for et SU - budget!

Jeg vil derfor tro, at du er blevet tildelt bi-kort på din SU, som følge af, at du er registreret som selvstændig erhvervsdrivende.

Selve skatteberegningen er lidt mere spidsfindig, end at du får 43.000 i fradrag. Det du reelt får er skatteværdien af det pågældende fradrag (se evt. din seneste årsopgørelse hvor du kan se dette bliver beregnet i skatteberegningen).

Jeg mener de pågældende fradrag også anvendes til beregningen af dine B - skatter (for den selvstændige virksomhed). Nu ved jeg ikke om de 33.000 er totalen af de forventede B - skatterater eller det du skal betale for de til d.d. tilskrevne rater (ca. 8 stk.). Endvidere kan din beskatningstype (virksomhedsordningen / kapitalafkastordningen / Personskatteloven) have væsentlig indflydelse på det du skal forvente, at skulle betale samlet set.

Hvor vil jeg hen med det? De 33.000 set i forhold til dit forventede overskud på ca. 120.000 svarer til ca. 27,50 % - Heri skal tillægges, at en del af dette udgør AM-bidrag, hvorfor det godt kunne lyde til, at dine fradrag er anvendt i forhold til dine b - skatterater.

Du kan evt. prøve via tast-selv, at beregne din forventede skat for 2012 (der er en beregner - hvor du kan indtaste dine data). Derinde fra kan du endvidere se hvilke skattekort du har dannet, samt hvem der anvender dem. Hvis du kan se dine indbetalte skatter kommer til at stemme, bør du ikke ændre noget. Hvis dette er tilfældet og du kan klare dig, med det overskud du har lavet i din virksomhed, samt SU som den er, så bør du bare lade den køre. Om ikke andet får du skattefri %'er af det f.m. indbetalte.

Ved ikke lige om ovenstående giver overblik over det du spørger ind til, eller er du velkommen til og skrive en besked :)

- Mvh. Christian

Statsautoriseret revisor - København

Tilmeldt 8. Oct 12
Indlæg ialt: 5
Skrevet kl. 17:10

Skatten på de 33000 er årets skat af overskud af virksomhed og Su, som istedet for at blive delt over 10 måneder (bskat) kun kan kan blive i en måned nemlig november, da skats system har set oktober som forfalden. Grunden til der trækkes skat i Su er at du bruger dit fradrag i raten på de kr 33000. Jeg vil som cef nævner heller ikke ændre noget hvis du kan leve med det, da du herved ikke får nogen kedelig overraskelse til foråret.

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 17:13

Tak for jeres svar.

Jeg har ændret hos SU, så de bruger mit hovedkort de sidste 2 måneder, og jeg derved ikke betaler skat af dem.

Så skal jeg selvfølgeligt betale lidt mere i skat af overskud.

Fra Birkerød
Tilmeldt 29. Apr 11
Indlæg ialt: 1202
Skrevet kl. 17:22

I december måned gå ind på beregneren på skats hjemmeside og lav en beregning af din skat. Hvis du der har indbetalt lidt rigeligt behøver du ikke foretage dig yderligere. Hvis du derimod ender med en restant, så sørg for at lave en frivillig indbetaling på denne side af nytåret. Så sparer du nemlig procent tillæget. :)

Statsautoriseret revisor - København

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 22:00

Jeg var tidligere i dag inde, men kunne se det kun var beregning for 2011.

Dvs. der ikke er andet at gøre end at sjusse sig frem indtil december?

Jeg kunne godt tænke mig at investere nogle af pengene i udvikling og udstyr, hvis jeg kan se der er råd til det, hvilket så vil gøre jeg får mindre overskud og skal betale mindre i skat. Men så skal man vente så længe til man kan få en klar indikation af hvor megt skat jeg skal betale, og så derefter tage stilling til om der er for lidt/meget sparet op?

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46617
Fra  John Hannover Skrevet kl. 22:02

Nej - du kan bare tage - ændre forskudsskema - udfylde det du vil, og til slut trykke - vis konsekvens - det er beregningen om du vil - og så lade være med at trykke Ok, før du har lavet ændringer som passer virkeligheden og det du vil, du kan gå frem og tilbage mellem vis konsekvens og så ændre løs

vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)