Hej Jeg har et I/S, hvor jeg har arbejdet fuldtid, indtil for en måned siden, hvor jeg er startet på studiet og derfor får SU - ca. 5500,- kr de sidste 4 mdr af 2012. Jeg har ikke betalt skat i år, da jeg har haft min forskudsopgørelse ændret til 0, da jeg ikke havde nogen idé om hvor jeg ville ende, og så derfor i stedet ville betale det hele på én gang promo 2013, i stedet for løbende at betale ind, og måske betale for meget. Jeg har de standard ca. 43.000,- i fradrag, som jeg i kun har brugt af i sept. og okt. til SU. Jeg var inde og prøve at ændre min forskudsopgørrelse i sidste uge, til de 120.000,- kr, som jeg regner med at firmaet ender med i overskud, og jeg derved skal beskattes af. Efterfølgende fik jeg ikke rettet den tilbage til 0,-, og jeg fik derfor en girokort, hvor jeg i november skal betale ca 33.000,- i skat. Dette er også ok, da jeg har pengene til det. Derfra er jeg så i nul mht. skat, og kan så korrigere højere/lavere overskud via selvangivelsen, og enten få penge tilbage, eller indbetale resten. Nu kan jeg så se i dag, at SU-styrelse har fået nye oplysninger, og de d erfor i årets sidste 2 mdr. trækker skat af min SU. Er det så fordi hele mit resterende fradrag (efter de 2 første mdr. med SU) er brugt på skat af overskud af egen virksomhed? Umiddelbart vil jeg helst bruge fradraget på SU først, så jeg er i tvivl om jeg nu skal ændre forskudsopgørrelsen tilbage til 0? Og om jeg overhovedet kan det nu? Har I nogle gode råd til hvad jeg kan/burde gøre? |
Jaidee:Hej
Jeg har et I/S, hvor jeg har arbejdet fuldtid, indtil for en måned siden, hvor jeg er startet på studiet og derfor får SU - ca. 5500,- kr de sidste 4 mdr af 2012.
Jeg har ikke betalt skat i år, da jeg har haft min forskudsopgørelse ændret til 0, da jeg ikke havde nogen idé om hvor jeg ville ende, og så derfor i stedet ville betale det hele på én gang promo 2013, i stedet for løbende at betale ind, og måske betale for meget.
Jeg har de standard ca. 43.000,- i fradrag, som jeg i kun har brugt af i sept. og okt. til SU.
Jeg var inde og prøve at ændre min forskudsopgørrelse i sidste uge, til de 120.000,- kr, som jeg regner med at firmaet ender med i overskud, og jeg derved skal beskattes af.
Efterfølgende fik jeg ikke rettet den tilbage til 0,-, og jeg fik derfor en girokort, hvor jeg i november skal betale ca 33.000,- i skat. Dette er også ok, da jeg har pengene til det. Derfra er jeg så i nul mht. skat, og kan så korrigere højere/lavere overskud via selvangivelsen, og enten få penge tilbage, eller indbetale resten.
Nu kan jeg så se i dag, at SU-styrelse har fået nye oplysninger, og de d erfor i årets sidste 2 mdr. trækker skat af min SU.
Er det så fordi hele mit resterende fradrag (efter de 2 første mdr. med SU) er brugt på skat af overskud af egen virksomhed?
Umiddelbart vil jeg helst bruge fradraget på SU først, så jeg er i tvivl om jeg nu skal ændre forskudsopgørrelsen tilbage til 0? Og om jeg overhovedet kan det nu?
Har I nogle gode råd til hvad jeg kan/burde gøre?
De fradrag du henviser til bliver tilskrevet hovedkortet. SKAT har i 2012 valgt, at tildele studerende bi-kort (fuld skatteberegning) til deres SU, som følge af, at mange studerende de senere år har anvendt deres hovedkort på både fritidsarbejde og SU. Derved har man løbende opnået for høje fradrag løbende og er endt med en forholdsvis stor skat, hvilket kan være katastrofalt for et SU - budget!
Jeg vil derfor tro, at du er blevet tildelt bi-kort på din SU, som følge af, at du er registreret som selvstændig erhvervsdrivende.
Selve skatteberegningen er lidt mere spidsfindig, end at du får 43.000 i fradrag. Det du reelt får er skatteværdien af det pågældende fradrag (se evt. din seneste årsopgørelse hvor du kan se dette bliver beregnet i skatteberegningen).
Jeg mener de pågældende fradrag også anvendes til beregningen af dine B - skatter (for den selvstændige virksomhed). Nu ved jeg ikke om de 33.000 er totalen af de forventede B - skatterater eller det du skal betale for de til d.d. tilskrevne rater (ca. 8 stk.). Endvidere kan din beskatningstype (virksomhedsordningen / kapitalafkastordningen / Personskatteloven) have væsentlig indflydelse på det du skal forvente, at skulle betale samlet set.
Hvor vil jeg hen med det? De 33.000 set i forhold til dit forventede overskud på ca. 120.000 svarer til ca. 27,50 % - Heri skal tillægges, at en del af dette udgør AM-bidrag, hvorfor det godt kunne lyde til, at dine fradrag er anvendt i forhold til dine b - skatterater.
Du kan evt. prøve via tast-selv, at beregne din forventede skat for 2012 (der er en beregner - hvor du kan indtaste dine data). Derinde fra kan du endvidere se hvilke skattekort du har dannet, samt hvem der anvender dem. Hvis du kan se dine indbetalte skatter kommer til at stemme, bør du ikke ændre noget. Hvis dette er tilfældet og du kan klare dig, med det overskud du har lavet i din virksomhed, samt SU som den er, så bør du bare lade den køre. Om ikke andet får du skattefri %'er af det f.m. indbetalte.
Ved ikke lige om ovenstående giver overblik over det du spørger ind til, eller er du velkommen til og skrive en besked :)
- Mvh. Christian