Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Jeg vil alt for meget, psykotisk stressende!

Side 1 ud af 1 (10 indlæg)
  • 1
Fra Roskilde
Tilmeldt 27. Nov 09
Indlæg ialt: 514
Fra  Lytter.dk Skrevet kl. 09:59
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg er typen, som har en masse idéer flyvende rundt konstant. Jeg brænder uden tvivl for mine egne projekter, og det er her jeg finder min passion. Dog synes jeg simpelthen, at jeg vil alt for mange ting - og det stresser mig faktisk vanvittigt meget.

Jeg er nu 24 år gammel, og havde egentlig troet, at jeg ville være nået længere på nuværende tidspunkt, og have haft en uddannelse. Men jeg kan simpelthen ikke beskæftige mig med noget jeg ikke brænder for, og ærlig talt, så er jeg selvlært i mine kompetencer, og derfor finder jeg ofte niveauet på diverse uddannelser relativt lavt - og det er ikke for at lyde arrogant. 

Jeg har iværksætter-genet, helt sikkert, og jeg har det bedst når jeg arbejder på mine egne projekter. Dog har jeg svært ved at pejle mig ind på, hvad pokker jeg skal gå all in på. Skal jeg gøre det hele eller vælge en ting af gangen?

Hvis det stod til mig, så brugte jeg alt min tid på mine projekter. Tør man satse på sin passion, og bare sikre sig økonomisk ved siden af, så alt ens tid kan bruges på det man egentlig brænder for? Er lange uddannelser egentlig noget for mig? Er man doven når man ikke kan finde gejsten i andet end ens egne projekter?

Hold da op et mandags-dilemma. Nogle der kender følelsen?

Stifter af musikbloggen Lytter.dk og bureauet Copenhagen Publicity.

Fra 2450 Fattigness
Tilmeldt 4. May 12
Indlæg ialt: 607
Fra  Offpiste Skrevet kl. 10:52

Du lader til at føle, at man bør have en uddannelse og have fundet sin rette hylde som 24-årig. Det bør man måske også, men det er bare ikke en reel mulighed for dig at tage en uddannelse, så det skal du starte med at slå helt ud af hovedet.

Hvad angår dine egne projekter er det en god ide at fokusere på noget, der kan betale regningerne, og så bruge den overskydende tid på andre projekter, du brænder mere for.

Med tiden finder du så forhåbentlig ud af, at det primære projekt kan gøres sjovere og mere profitabelt, eller at et af sideprojekterne har så meget potentiale, at det er værd at satse hårdere på.

Fra Roskilde
Tilmeldt 27. Nov 09
Fra  Lytter.dk Skrevet kl. 11:19

Du har nok ret. Jeg føler bare et eller andet sted, at jeg har pisse travlt. Og det gør det svært at koncentrere sig ordentligt. Meget, meget irriterende.

Fra København
Tilmeldt 1. Feb 10
Indlæg ialt: 524
Skrevet kl. 11:23

Det er godt med ambitioner. Men sammenlign det med en sportsudøver. Der hjælper det ikke at være god til 10 ting da man så aldrig bliver den bedste til en af dem.

Der skal fokus på. Hvis du er en god naturlig leder så har du måske ikke behov for en uddannelse som så, men hvis du skal have et job en dag så vil man spørge efter hvad du har uddannet dig som. Uden en uddannelse så kommer du bagest i køen af dem som søger.

Hvis du har gode ideer så før en ud i livet ad gangen da man ellers kommer til at gabe over for meget.

God økonom/regnskabsmand. Stor erfaring fra mange brancher og lande. Kontakt mig ved behov for regnskab  / økonomistyring til rimelig pris. Også god sparringspartner.

Fra Roskilde
Tilmeldt 27. Nov 09
Fra  Lytter.dk Skrevet kl. 14:19

Fokus er helt sikkert vigtigt. Det kan bare godt være lidt svært, når man gerne vil så mange ting. Men man kan jo ikke gøre det hele på én gang :)

Fra København
Tilmeldt 1. Feb 10
Indlæg ialt: 524
Skrevet kl. 17:05

Derfor er det bedre at du afslutter tingene før du starter nye, ellers sidder du pludselig i 10 ufærdige projekter som hver især kunne være blevet til noget, men aldrig bliver til noget pga rod.

God økonom/regnskabsmand. Stor erfaring fra mange brancher og lande. Kontakt mig ved behov for regnskab  / økonomistyring til rimelig pris. Også god sparringspartner.

Fra Silicon Valley (USA)
Tilmeldt 31. Mar 05
Indlæg ialt: 4047
Fra  InspireAnalytics Inc. Skrevet kl. 17:53

Jeg kender godt følelsen. Jeg havde det på samme måde da jeg var på din alder. Jeg var lige sluppet ud fra universitetet og havde gang i rigtig mange projekter. Og jeg ville realisere dem alle, for det var jo fantastiske ideer der alle havde et enormt potentiale.

Jeg manglede totalt fokus, og ingen af projekterne blev til noget. Det var først et par år efter, hvor jeg fik en sparringspartner, jeg lærte at fokusere mere, og gøre en ting af gangen. Og det var en opskrift der virkede bedre.

Men ærligt talt, det er først her de seneste 3 års tid det er blevet helt klart for mig hvad jeg vil, og jeg fylder snart 37 år. Noget sent, vil de fleste nok mene. De fleste af mine gamle venner har hus, børn etc. og lever et liv som de fleste. Så jeg var ofte i tvivl om, om jeg var på et vildspor og gik glip af noget ved at gå efter noget andet. Noget mere. Det var først på en ferietur til Californien for 3 år siden at alle brikkerne faldt på plads.

Mit bedste råd er, at fokusere på et enkelt projekt. Får du andre ideer, så skriv dem ned, og gem dem. Måske du på et tidspunkt kommer til at arbejde med dem. Og sørg for at tjene penge, hvis ikke dit projekt giver nok, så tag et deltidsjob eller arbejd freelancer nogle timer hver uge.

Vær ikke for bekymret over at du ikke 100% ved hvad du vil med dit liv. Det vil du lige pludselig en dag vide :-)

Mvh Carsten

Fra Roskilde
Tilmeldt 27. Nov 09
Fra  Lytter.dk Skrevet kl. 19:02

Det er jo virkelig interessant det du siger der Carsten, for man kan nemlig nemt blive lidt nervøs over, at alle brikkerne ikke er faldet på plads endnu. Men ja, tålmodighed er desværre ikke min stærke side :)

Men du har ret, det nytter sgu ikke noget at ville det hele i dag.

Tilmeldt 28. Sep 12
Indlæg ialt: 1
Fra  www.peterfriedberg.dk Skrevet kl. 12:41

Kære Mikael,

Du stiller mange spørgsmål i samme indlæg som jeg genkender at have hørt fra mange andre end dig.

Mit bud på dine spørgsmål er følgende og måske kan du med fordel betragte mine svar som at de kræver lidt refleksion fra din egen side og ikke egentlige svar, da det kun i sidste ende er dig der ved hvad der er det rigtige for dig :-)

Hvis du ikke skulle lave/arbejde med det som er din passion hvad ville det så betyde for dig? hvad ville du miste? hvad ville du få ud af det?

Hvis du skriver en liste over de ting som du virkelig brænder for har en passion for, så prøv bagefter og kig på listen igen og spørg dig selv igen hvilke af de områder er du mest glad for, hvad er du næstmest glad for og fortsæt indtil du har en protieret liste hvor det som du er mest glad for står øverst og mindst glad for står nederst.  

Prøv at kig på det som du havde skrevet som nr. 1 på listen.

Overvej nu om du mener at det er muligt at gøre dette til en levevej? Er der andre som er lykkedes med at leve af det som også er din passion?

Hvad forhindre dig i at komme til at leve af det som du brænder for? Er der spørgsmål der dukker op i dine tanker omkring nr. 1 passion som du ikke selv kan besvarer? hvor eller Hvem i dit netværk kan du spørge om afklaring af dine spørgsmål så du har et mere klart billed af udfordringer muligheder osv.

Dette kan du gøre med hvert enkelt område på listen og du vil blive klogere.

Husk er der mulighed for at gøre sin passion til sin levevej vil arbejde for mange føles som en leg specielt hvis du hele tiden har fokus på at få hjælp til det som er svært eller som ikke har din største interesse.

At kunne fokusere og være vedholdende og ikke lade sig forstyrre af nye tanker kræver træning. For nogen er det ekstra svært da vi er forskellige som mennesker.

Men prøv at gøre det samme som før. skriv dine projekter ned og prioriter dem efter interesse. Stil dig dernæst følgende spørgsmål:

Hvad vil det give mig at arbejde med dette projekt? Hvad har jeg brug for at det skal give mig? Kan du se at det er muligt at begge de 2 første spørgsmål kan blive indfriet ved at gå igang med det projekt?

Dovenhed er et ord fra en anden generation i min verden og jeg vil mene at hvis man har mulighed for at gøre sin passion til sin levevej er man godt på vej til at investere i at få et godt liv. Måske en dag du får børn og mange andre forpligtelser udover arbejde. Mange af de forpligtelser er ikke altid nødvendigvis sjove og energi givende og hvis du så samtidig bruger 7-10 timer på et arbejde som heller ikke giver dig noget så er man ofte en af dem som har chance for at ende i den statistik der på sigt kan hedde noget med Stress - depression osv. osv.

Så det eneste råd du får herfra er, Ja til enhver tid forsøg om du kan skabe en levevej af din passion. Men vær ærlig over for dig selv om du skal tilegne dig nye kompetencer for at kunne leve af det eller overvej om der er nogen du kan koble dig sammen med så i kan supplere hinanden.

Fodnote: Hvis du ser at du fra barns ben af altid har haft svært ved at koncentrere dig og sjældent får udført det som betyder noget for dig af forskellige årsager kan det være at du skal vende dette med nogen.

Kh

Peter

Fra København
Tilmeldt 23. Oct 08
Indlæg ialt: 1165
Fra  Ildsjæl v/ Tommy Krabbe Skrevet kl. 00:18

Mikael:
Fokus er helt sikkert vigtigt. Det kan bare godt være lidt svært, når man gerne vil så mange ting. Men man kan jo ikke gøre det hele på én gang :)

Hej Mikael,

Jeg har skrevet en bog, som måske kan hjælpe dig. Du kan hente den både som ebog eller lydbog - ganske gratis. Se i min signatur :-)

Hej med dig :-)

Side 1 ud af 1 (10 indlæg)