Hej Aminoer. Nu kom der noget nyt jeg er i tvivl om... Dét jeg vil bygge / håndlave, er et slagbræt, eller rettere en "makiwara", som stort set består af en lodret brædde på ca 1,5 m, med reb viklet rundt i toppen eller en tynd slagpude. Bredden er fastgjort med beslag på en plade som man står på mens man slår. Formålet er at makiwaraen give "feedback" på éns slag, og at man dermed udvikler en korrekt slagteknik. Virker måske underligt for alle andre, men den er et anerkendt værktøj for kampkunstudøveren, og ses stort set ikke tilgængelig herhjemme i den udformning. Problemet ligger i, at meningen er at man slår på brædden måske flere hundrede gange om dagen for nogles vedkommende, og at det derfor er svært at give en garanti på at den med tiden ikke knækker eller bliver beskadiget. Ideen er at man kan tilkøbe ekstra brædder til udskiftning løbende. Kan garantispørgsmålet blive et problem når man er bevidst om a brædden er en "sliddel" eller skal jeg vare sørge for at gøre opmærksom på det? Det andet vil der selvfølgelig være en form for garanti på. |
ja du skal givet gøre opmærksom på det, men om det er korrekt at brættet kan ses som sliddel i den forstand, at du ikke skal yde garanti og reklamationsret helt i-h-t loven vil jeg sige nej til. Det må jo være brugerens forventning, at denne kan slå med det bræt flere hundrede gange om dagen uden det brækker, så jeg tror absolut ikke du kan skrive dig ud af garanti 1 år eller reklamationsret 2 år desværre. Vent og hør om nogen har mere erfaring - men tænk på en bilmotor - som jo er sliddel - her kan firmaet jo ikke sige, at stemplet ikke erstattes fordi man har kørt rigtigt meget.
Derimod forventer man at et dæk slides ned og at garantien forsvinder fra en slikkepind når man slikker på den, men næppe fordi man tager et fint bræt i brug til præcis det som det er beregnet til. Så er du nok ude I at skrive, at brættet kan maksimum tåle xxx slag og vil herefter ikke være omfattet af garanti, men jeg har aldrig set en sådan klausul, hvilket ikke betyder den ikke kunne findes
vh