Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Køb af computer til enkeltmandsvirksomhed med en andens konto

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 8. Sep 12
Indlæg ialt: 8
Skrevet kl. 09:23
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej,

Hvis jeg ønsker at købe en computer gennem min enkeltmandsvirksomhed, SKAL jeg så betale med nem-kontoen tilknyttet min virksomhed, eller kan en anden betale for mig (hvorefter jeg så overfører pengene til personen)? Er det ikke nok at computeren købes, så den ejes af enkeltmandsvirksomheden? Når den købes gennem virksomheden, er det så klogt at købe den uden moms til at starte med, eller trække det fra efterfølgende?

På forhånd tak,

Thomas

Tilmeldt 19. Oct 08
Indlæg ialt: 1822
Skrevet kl. 09:41

Altså, da vi startede, sagde vores revisor: I kan stort set gøre hvad I vil, bare I har en god og plausibel forklaring, hvir nogen spørger, hvorfor I har gjort det på denne måde.

Jeg forstår så ikke hvorfor du ikke bare kan betale ved "kilden", men hvis du kan få et bilag osv. må du jo kunne forklare dig ud af, hvorfor du gør det på den måde. Men der er kommet en ny regel om at man BtB skal betale alle regninger på over 10.000 elektronisk.

Hvad du mener med at købe uden moms til at starte med, forstår jeg ikke? Du kan da ikke købe uden moms nogen steder?

Fra Køge
Tilmeldt 22. Mar 10
Indlæg ialt: 484
Fra  IT Operators Aps Skrevet kl. 10:00

Reglen er at alle BtB handler OVER 10.000 IKKE må betales kontant!

Big Smile

IT Operators Aps - Professionel IT Service og Support 

Tilmeldt 19. Oct 08
Skrevet kl. 10:01

Undskyld, det var selvfølgelig det, jeg mente. Det skulle være rettet nu.

Tilmeldt 8. Sep 12
Indlæg ialt: 8
Skrevet kl. 10:15

tak for svaret!

Birte Andersen:
Hvad du mener med at købe uden moms til at starte med, forstår jeg ikke? Du kan da ikke købe uden moms nogen steder?

Er det ikke korrekt, at hvis man handler som virksomhed, kan man handle uden moms (eller er det kun hvis man sælger videre måske)?

Birte Andersen:
Jeg forstår så ikke hvorfor du ikke bare kan betale ved "kilden"

Grunden til at jeg lader en anden betale er fordi jeg pt. ikke har noget kort at betale med i butikken. Hvis jeg lader en anden betale, kan jeg efterfølgende bare overføre pengene til personen over netbank.

Tilmeldt 19. Oct 08
Skrevet kl. 13:21

tmpethick:
Er det ikke korrekt, at hvis man handler som virksomhed, kan man handle uden moms (eller er det kun hvis man sælger videre måske)?

Nej, du kan normalt ikke handle uden moms. Du betaler momsen, og hvis du er momsregistreret får du momsen retur senere.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46616
Fra  John Hannover Skrevet kl. 15:27

Du skal bede om, at der står dit firmanavn eller CVR nummer på den regning som din kammerat får når han køber computeren, og så kan han sagtens betale og du overfører pengene til ham f.eks. fra den konto du bruger i firmaet

Regningen skal indeholde moms som skal fremgå, og den kan du så trække fra i dit momsregnskab. Hvis du føler dig helt grøn på regnskab, moms og skat, så bør du skaffe den viden eller måske bedst, finde en der vil bogføre for dig for et mindre beløb. Det plejer ikke at være dyrt, og kan redde dig for mange problemer senere.

Du kan få gratis bogføringsprogrammer som winfinans small business op til 1500 posteringer, men hvis du ikke har bare lidt viden om regnskaber og moms, vil det blive vanskeligt for dig

Du kan søge en bogholder - evt. pris per bilag, og så bare gemme alle bilag i en mappe og give ham den en gang om måneden eller halvårligt - du vil se det ikke er vildt dyrt - søg evt sådan en under amino freelancer

vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)