Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Værktøj som benyttes delvis privat..

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)
  • 1
Fra Skærbæk
Tilmeldt 16. May 12
Indlæg ialt: 58
Skrevet kl. 13:42
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej

Har lige et par spørgsmål som jeg håber i vil hjælpe med ..

1 Har læst mig frem til, at værktøj som købes til ens Enkeltmandsfirma ex trailer, bormaskine m.m. altså værktøjs udgifter som trækkes fra i skat, skal sælges hvis man vælger at lukke firmaet igen - er dette korrekt ??

Gælder dette også værktøj som ER afskrevet ?

2 Kan man ex trække værktøj m.m 50% fra i skat - feks en trailer som man bruger privat i weekenderne ?? eller er det enten eller privat eller erhverv ?? og hvordan er man SÅ stillet hvis fimaet lukker ??

Mvh Bjarne

Fra Birkerød
Tilmeldt 29. Apr 11
Indlæg ialt: 1202
Skrevet kl. 17:36

1: ja. Salget skal opgøres til den værdi du ville kunne få ved salg til en uafhængig 3.part.

Statsautoriseret revisor - København

Fra Herlufmagle
Tilmeldt 10. Nov 06
Indlæg ialt: 3019
Fra  Lysfelt ApS Skrevet kl. 19:22

Hej Bjarne,

BjarneM:

1 Har læst mig frem til, at værktøj som købes til ens Enkeltmandsfirma ex trailer, bormaskine m.m. altså værktøjs udgifter som trækkes fra i skat, skal sælges hvis man vælger at lukke firmaet igen - er dette korrekt ??

Gælder dette også værktøj som ER afskrevet ?

Ja, netop fordi værktøjet er afskrevet (fradraget i din skat), skal du bogføre de genvundne afskrivninger i dit regnskab, når du ikke længere bruger værktøjet til fradragsberettigede aktiviteter.

Ellers ville det jo være en smart måde at skaffe sig billigt privat værktøj på.

BjarneM:

2 Kan man ex trække værktøj m.m 50% fra i skat - feks en trailer som man bruger privat i weekenderne ?? eller er det enten eller privat eller erhverv ?? og hvordan er man SÅ stillet hvis fimaet lukker ??

Ja, det du kan godt have driftsaktiver, som du anvender delvist privat og delvist erhverv. Det kaldes blandede driftsmidler.

Hvis firmaet lukker, så skal du selvfølgelig privat købe firmaets andel, på samme vis, som under pkt. 1.

Fra Skærbæk
Tilmeldt 16. May 12
Skrevet kl. 08:20

Hej

Tak for svarene. Der er mange finurligheder som man skal være omærksom på :o)

Kommer lige med et ex : køber en plæneklipper til 5000 - 2år senere lukker firmaet, maskinen er nu ca 2000.- værd - kan jeg så købe den ud af firmaet, ved at betale skat af værdien på 2000.- eller skal jeg betale hele beløbet ??

Det vil sige at man som Ny opstartet er bedst tjent med IKKE at trække sit personlige indskud - i form af værktøj - fra i SKAT, for ikke at risikere at skulle af med det hele hvis det viser sig firmaet ikke er rentabel ??

Er der en form for bagatelgrænse ex en 3 år gammel skruetrækker har vel næppe nogen værdi ??

Mvh Bjarne

Fra Herlufmagle
Tilmeldt 10. Nov 06
Indlæg ialt: 3019
Fra  Lysfelt ApS Skrevet kl. 10:13

BjarneM:

Kommer lige med et ex : køber en plæneklipper til 5000 - 2år senere lukker firmaet, maskinen er nu ca 2000.- værd - kan jeg så købe den ud af firmaet, ved at betale skat af værdien på 2000.- eller skal jeg betale hele beløbet ??

Husk, at du skal betale moms af beløbet.

Det nemmeste at gøre, er at du laver en alm. faktura til dig selv vedr. handlen, og så enten registrerer betalingen som privat hævet, eller simpelthen betaler den på normal vis.

BjarneM:

Det vil sige at man som Ny opstartet er bedst tjent med IKKE at trække sit personlige indskud - i form af værktøj - fra i SKAT, for ikke at risikere at skulle af med det hele hvis det viser sig firmaet ikke er rentabel ??

Nej, det vil det ikke sige. Det kan som udgangspunkt altid betale sig, at fradrage den erhvervsmæssige andel af værktøjet i den periode, som virksomheden drives.

Dog skal man være opmærksom på momsen, da man jo ikke kan fradrage moms ved indskuddet af værktøjet, men skal betale moms ved udtagelse af værktøjet. Så på den måde kan der opstå et tab.

BjarneM:

Er der en form for bagatelgrænse ex en 3 år gammel skruetrækker har vel næppe nogen værdi ??

Så længe nogen kan bruge aktivet og vil betale for at få det, så har det også en værdi.

Hvis man derfor alle steder kan få smidt en 3 år gammel skruetrækker i nakken, så har du ret - så har den ingen værdi.

Men hvis det ikke er generel kotume, at man ofte kan få en 3 år gammel skruetrækker foræret gratis, så skal skruetrækkeren opgøres til den værdi, som den kunne sælges til, hvis man lavede en reel handel imellem uvildige parter.

Alderen i sig selv gør jo ingen forskel - det er graden af slidtage, som er den afgørende faktor her.

Fra Skærbæk
Tilmeldt 16. May 12
Skrevet kl. 11:27

Super - tak for det :o) så tror jeg fem øren faldt :o)

Go weekend

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)