Når man trækker moms fra er det 20%, når man lægger moms på et vare er det 25%. At trække moms fra et vare til sin eget firma er lidt af en gode som man får ved at være selvstændig.
Moms har intet med dit resultat og dermed intet med din skat at gøre, så hold det helt væk fra tanker om skat af dit overskud
Alt du køber og som er 100% til dit firma, kan du opføre den moms der er på varen som KØBSMOMS.
Alt du sælger skal du lægge 25% moms på og det samler du som SALGSMOMS
Hvert kvartal tager du så al din salgsmoms og trækker din købsmoms fra, og det tal du får tilbage, vil vise den moms du enten skal betale - eller ha tilbage fra moms.
Er din købsmoms størst - får du moms tilbage (men det går ikke i masser af år for så virker firmaet mere som en hobby) og er din salgsmoms højere end din købsmoms, skal du indbetale forskellen
Hvis din eneste udgift i opstarten af din forretning det første år f.eks. er en lampe der koster 100 kr. inkl. moms får du 20 kr. tilbage af staten ved din momsafregning.
Hvis du dog f.eks. sælger 1 times konsulentarbejde til en kunde for 300 kr. inkl moms vil regneskabet se således ud:
godt at høre - og tidsmæssigt foregår det ved at du indberetter købs og salgsmoms efter hvert kvartal ved at logge ind på skat.dk med din nemID og vælger indberet moms, og den viser så hvad du skal betale eller ha tilbage - så ikke noget med årligt og ikke noget med skat
Der er mange talesprog som måske er lidt svære at forstå.
Alt sælges i DK med moms og momsen betales af det sidste led i kæden som en vare eller ydelse skal igennem.
Hvis du driver en virksomhed så skal du derfor kigge på prisen uden moms som en omkostning i din forretning. MEN meget vigtigt er det at have momsen med da den får en stor effekt på dine likvider. Man kan rapportere moms enten pr kvartal eller pr måned. Man kan ikke helt selv vælge og man kan ikke bare skifte fra kvartal til måned som man har lyst til.
Som de andre skriver så er en faktura med moms skal du tage 80% som omkostninger.
HUSK at for at kunne trække momsen ud SKAL moms beløbet være angivet på regningen, fx hvis du får en håndskrevet faktura fra en håndværker skal det være angivet hvor stort et beløb du har betalt i moms ellers kan du IKKE trække det fra i dit regnskab.
Flere spm eller brug for assistance så kontakt mig.
God økonom/regnskabsmand. Stor erfaring fra mange brancher og lande. Kontakt mig ved behov for regnskab / økonomistyring til rimelig pris. Også god sparringspartner.