Jeg søger lidt inspiration fra jer på, hvordan I holder styr på bankkontoen.
Når jeg laver regnskabet, har jeg behov for at kunne dokumentere, at den handel som er foretaget via hjemmesiden, også matcher de beløb som går ind på bankkontoen. Dette kan være et omfattende arbejde, da jeg nogle gange skal validere over 500 posteringer.
Defor søger jeg inspiration til en klogere løsning.
Hvordan gør I? Benytter I et regnskabssystem som "snakker" med bankkontoen, laver I nogle manuelle udtræk eller noget helt trejde?
Jeg kan godt se at det er omfattende med kontoudskrifter som skal sammenlignes manuelt - som vi gør det her. Men en løsning hvor dit regnskabsystem "pludrer løs" direkte med banken synes jeg ikke lyder helt sikkert!
Der er ikke tale om en åben forbindelse, men om man måske bruger et regnskabssystem eller bank, som kan eksportere transaktioner, importere i regnskabet og derved afstemme indbetalingerne.
I din onlinebank gemmer du kontoudtoget for en given periode som en kommasepareret fil (.csv).
Så åbner du en ny kassekladde, gemmer den og klikker på Importér, hvor kontoudtog fra banken vælges.
Så vælges de enkelte felter første gang, man importerer. Og her efter flyt for at flytte kontoudtoget til kassekladden.
Når det er gjort klikkes på Udlign - og alle udestående poster med samme beløb og id (eksempelvis fakturanummer) vil blive semiautomatisk udlignet - man skal acceptere hver enkelt.
De linjer som så ikke er udlignet, skal man så lige have posteret efterfølgende eksempelvis gebyrer.
Hvis jeg forstår dig korrekt - (jeg forudsætter at det er en masse småbeløb - køb via kort online af private) så er løsningen en separat konto der udelukkende tager i mod de pågældende indbetalinger og så ud fra kontoudskrift lave en opgørelse hver måned.
Brugte både - joller, sejlbåde eller motorbåde - køb, salg og bytte.
jamen så er løsningen at exportere dem fra bankens konto til kommasepareret text fil - og så kan næsten alle regnskabsprogrammer IMPORTERE kassekladde og du vælger den kommaseparerede fil, og laver første gang lidt opsætning ofte for at få de forskellige kolonner til at stå lige der det passer i din kassekladde, og importerer - og trykker bogfør
Skulle de havne forkert første gang, sletter du bare kladden og importerer igen, så ved du hvad der var galt, og ved importen spørger den normalt om du vil gemme metoden, og så vil det fungere sådan fremover
vh
6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER
jep - du skal bare eksportere fra din bank - gå i kassekladde i summa - i filer - import - og importere CVS filen og lege lidt med hvordan den får skrevet det i de rigtige felter. jeg har ikke den type bogføringer, så jeg bruger det ikke men har en gang testet - jeg bruger det til gengæld fra danløn hvor jeg overføre til finans - og der får en cvs fil der er lige til at importere i summa og få alle posteringer helt korrekt - løn - am - atp - medarbejder atp og alt det andet
vh
6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER