Vi er tre studiekammerater, som netop har oprettet et I/S i forbindelse med, at vi er ved at få udviklet en App til iOS. Det skal lige siges, at jeg er idemanden bag appen og har stået for udarbejdelse af skitser og kontakten med diverse udviklere - altså kort sagt alt benarbejdet. Problemet ligger i fordelingen af det indskud vi hver især skal smide i til en start. Vi er blevet enige om, at jeg skal have 50 % af et evt. overskud og de to andre deler resten mellem sig, med 25 % til hver. På baggrund af denne fordeling og benarbejdet i mente, hvad ville så være en rimelig fordeling af indskuddet?
Umiddelbart ville det jo være nemt at sige 50 % til mig og 25 % til hver af de to andre, men jeg føler at de burde betale lidt mere for, at få lov til at være med i idéen, så det fx kunne hedde noget ala 40 % fra mig og 30 % fra hver af de to andre. Jeg ville derfor høre, om der var nogen der havde erfaringer eller gode råd i den forbindelse?
Jeg synes det er noget bagvendt at have aftalt overskudsfordeling UDEN at have aftalt indskud.
Der er jo aftalefrihed omkring I/S - så spørgsmålet er jo reelt hvad I kan blive indbyrdes om mellem hinanden. Personligt synes jeg at du skulle have bragt det op samtidig med diskussionen omkring overskudsfordelingen. Nu kan ord som lusket, grisk, revolvermetoder mv. let påstemples dig, hvis du kommer efterfølgende....
Der kan være mange ting som berettiger, at de skal mere for at være en del af jeres I/S. Alt lige fra arbejdsindsats, idemand mv. Men som sagt synes jeg det løb er kørt....
Vi har endnu ikke lanceret appen og har derfor heller ikke noget overskud endnu, så ved ikke om det kan kaldes grådighed, eftersom jeg ikke ved, hvad appen vil komme til at indbringe. Det jeg søger er egentlig gode råd til, hvordan en fair fordeling ville være? Altså når jeg står som idemand og har lavet al benarbejdet. Grunden til, at de er med indover er pga. det økonomiske.
Edit: Overskudsfordeling kan selvfølgelig også reguleres og er ikke noget fast.
Tror ikke at Jeres virksomhed holder længe. Der er en skævfordeling i firmaet og dette vil også komme til udtryk når i for alvor begynder at drive den.
Du skulle have selv startet op, og dermed få hjælp/støtte fra dem undervejs. Måske mod betaling ..
Vil helst ikke være lyseslukker, men det ser sådan ud for mig ihvertfald. Held og lykke med det ..
Kan godt være det er mig der har formuleret mig ringe :) Men I/S'et ejes med 1/3 af hver af os, men det er blot den enkelte app der skal være en anden fordeling på. Og da appen er første projekt i I/S'et, skal vi jo have lavet et indskud, som kan dække omkostninger til denne. Håber I forstår?
Hvis du er seriøs omkring det, så burde du finde en "reel" investor i stedet...
Find ud af hvor meget der skal bruges til markedsføring, udvikling osv.
Du vil kunne beholde væsentligt flere procenter af firmaet, og få væsentligt flere penge indskudt i idéen.
At afgive 50% af firmaet for den finansiering dine studiekammerater kan give dig, virker helt håbløst (kender selvfølgelig ikke deres økonomiske forudsætninger) med mindre de vil arbejde hårdt og aktivt efterfølgende (og mit gæt er at det vil de ikke i samme omfang som dig)
Jeg har lige et spørgsmål: Hvis I/S ejes 1/3 hver - er det så ikke sådan overskuddet skal fordeles?
Jeg forstår hvad du siger Martin, jeg er selv igang med at oprette I/S, med 2 andre :)
Jeg tænker, snak med dem, de ved vel godt at de ikke har lavet så meget som dig.
De skal jo så vise dig at de kan eller i hvert fald argumentere for hvad de kan bidrage med. (hvis det kun er cash, kan du vel godt få dem til at se at de ikke skal have 33%) - ellers kan du jo se om du kan skaffe penge et andet sted.
Jeg synes det er fair indtil videre (uden at vide andet end det du har skrevet) at du får 50% af overskuddet - så kan de andre dele de 50%.
Men igen, jeg ved slet ikke nok endnu til at kunne give dig et reelt råd. Jeg er selv igang med at få erfaring!
Held og lykke med projektet, følger med i denne tråd :)
I/S'et ejes med 1/3 af os hver, men samtidig har vi udkastet til vores kontrakt noteret, at overskuddet fra appen skal fordeles med 50/25/25%.
Min plan er, som du også nævner, at tage en snak med dem, for at finde ud af, hvad de egentlig vil bidrage med i forbindelse med udarbejdelsen af appen, for hvis det bare er $$$$, så kan disse jo findes andensteds. Synes personligt også selv at 50% er en fin andel, men mit spørgsmål er jo så, om jeg skal smide 50% af indskuddet i I/S'et og de så deler de resterende 50%, eller om der skal en anden fordeling til.
...men mit spørgsmål er jo så, om jeg skal smide 50% af indskuddet i I/S'et og de så deler de resterende 50%, eller om der skal en anden fordeling til.
Hvis du har fået lavet en prototype af app'en el.lign, kan det (AFAIK) bruges som kapital indskud i den kommende virksomhed, således at du ikke behøver at indskyde kontant... mht. værdisætningen af det du indskyder skal du/i nok have en revisor ind over.