Jeg har installeret Umbraco og vil lave min nye hjemmeside i det. Men jeg er stadig lidt forvirret over de mange begreber der er i Umbraco og det at opbygge sider og designe det hele. Er der nogen der her nogle gode erfaringer eller råd til hvordan jeg lærer det og får sat mig ind i det hele. Har set videoer og andet på nettet men jeg ville elske en god dansk (eller engelsk) vejledning eller forklaring til de mange begreber og hvordan de bruges. Er der nogen der har været igennem det samme og har nogle link eller bøger de kan anbefale om emnet? /Magnus |
Vi er nogle herinde der har meget erfaring i at bruger Umbraco så du skal bare spørge.
Hvis du har det færdige design i HTML så er det nemt at sætte Umbraco op. Jeg sidder selv med et af mine sites og er ved at lave det om fra custom code til Umbraco og der kan jeg tage HTML'en og kopiere den direkte over.
Alt efter hvor kompleks din hjemmeside er så der er lidt forskellige måder at gribe den an. Nogle hjemmesider behøver du kun at bruge et par skabeloner mens andre laver du rigtigt mange.
Men når vi kommer over i menu m.m. så undgå XSLT. Du skal bruge Razor istedet.
Jeg tror ikke at der direkte er en facitliste med hvordan du skal gøre fordi som nævnt tidligere det handler meget om hvordan din hjemmeside er bygget op.
Jeg har selv haft tænkt på at lave en guide til hvordan man bruger Umbraco men der er vi nok mest ovre i den avancerede del hvor man udvider menuen i backend systemet.
Ellers er der deres egen wiki http://our.umbraco.org/wiki/how-tos/umbraco-absolute-beginner-tutorial du kan gøre brug af.
I sidste ende kan du jo betale dig fra det :) Det er jo det sådanne mennesker som vi lever af.