Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Bogføring af slikkepind til kunde

Side 1 ud af 2 (19 indlæg)
Fra København Ø
Tilmeldt 18. Feb 09
Indlæg ialt: 786
Fra  Cubix IsTilFest.dk Skrevet kl. 18:43
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Hej Aminoer,

Hvordan bogfører man gaver til kunder? I mit tilfælde er der tale om slikkepinde der er indkøbt til at ligge i pakken til kunden, ved siden af det produkt han/hun har købt. Må det trækkes fra?

Dbh Lars

Tilmeldt 9. Dec 10
Indlæg ialt: 1109
Skrevet kl. 18:10

Ja, der er 100 % moms - og skattefradrag da prisen er under 100 kr, dog skal du helst have firmanavn på slikkepinden, hvis det kniver kan du jo bruge en kuglepen og skrive dit navn på.

Mvh

PA

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 47157
Fra  John Hannover Skrevet kl. 20:47

kah:
Ja, der er 100 % moms - og skattefradrag da prisen er under 100 kr, dog skal du helst have firmanavn på slikkepinden, hvis det kniver kan du jo bruge en kuglepen og skrive dit navn på.

God viden - kan du finde et eller andet link fra skat/moms eller anden autoritet der forklarer at gaver på undder 100 kr har 100% skat og momsfradrag (måske under forudsætning af at der er firmanavn på?) - og om der er krav til hvem der må være modtagerkreds?

på forhånd tak

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 21:06

kan du finde et eller andet link fra skat/moms eller anden autoritet der forklarer at gaver på undder 100 kr har 100% skat og momsfradrag (måske under forudsætning af at der er firmanavn på?) - og om der er krav til hvem der må være modtagerkreds?

Den er klassisk under forudsætning af at der er firmanavn på. Det betragtes som en reklameudgift med 100% fradrag.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 47157
Fra  John Hannover Skrevet kl. 21:35
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

tak - skrevet bag øret - 100 kr som grænse og firmanavn på - som gave - 100% momsfradrag - nyttigt tak begge

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra København Ø
Tilmeldt 18. Feb 09
Indlæg ialt: 786
Fra  Cubix IsTilFest.dk Skrevet kl. 21:38

Jeg takker for de foreløbige svar.

Hvis jeg nu har købt 150 slikkepinde (med en pris á ca. 2 kr pr stk) og der IKKE er firmanavn på. Hvordan skal jeg så forholde mig til det? (De skal bruges til at vedlægge hver ordre fra min nye webshop).

Fra Herlufmagle
Tilmeldt 10. Nov 06
Indlæg ialt: 3019
Fra  CFO Solutions ApS Skrevet kl. 22:33

Grundlæggende kan det vel ikke betragtes som reklame, da det fremsendes til kunder, som HAR handlet med dig. Jeg vil derfor være mere tilbøjelig til at kalde det for repræsentation, og dermed også bogføre det som sådan.

Emnet er tidligere blevet diskuteret på Amino: http://www.amino.dk/forums/t/21387.aspx

Meningerne er også delte i den tråd, så vi bevæger os i et område, som vel nok mest af alt kan betragtes som en gråzone, hvor ikke engang de professionelle rådgivere er helt enige, eller har et klart svar på tungen.

Skal jeg tage skattebrillerne på, vil min konklusion dog være, at der er tale om repræsentation.

Fra Herlufmagle
Tilmeldt 10. Nov 06
Fra  CFO Solutions ApS Skrevet kl. 22:58

Cookie:

tak - skrevet bag øret - 100 kr som grænse og firmanavn på - som gave - 100% momsfradrag - nyttigt tak begge

Ja, dog ikke vingaver.

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 23:02

@ Martin. Du har en for snæver opfattelse af reklamebegrebet.

Skatteretligt er reklameudgifter defineret ved at være udgifter, der er afholdt over for en bredere ubestemt kreds af nuværende og potentielle kunder, med henblik på at opnå salg i indeværende og/eller et kommende år.

En reklameudgifter kan også afholdes også for at bevare virksomhedens gode renomme eller gøre virksomheden kendt og fordelagtigt bemærket.

Definitioner som eksemplet med slikpinde godt kan falde ind under.

Fra Herlufmagle
Tilmeldt 10. Nov 06
Fra  CFO Solutions ApS Skrevet kl. 23:11

Hej Henrik,

Jeg er helt enig med dig i dine betragtninger.

Årsagen til at jeg konkluderer, at der i dette tilfælde er tale om repræsentation er:

1) Der er ikke logo på slikkepinden.

2) Gaven gives ikke til en bredere ubestemt kreds af personer, men til en lukket kreds af personer.

Dog skal jeg da ikke afvise, at SKAT alligevel kunne finde på at godtage det som en reklameudgift (ikke mindst grundet den meget lave pris på gaven), men hvis man skal følge lovens bogstaver, så mener jeg, at der i det konkrete tilfælde må være tale om repræsentation.

Side 1 ud af 2 (19 indlæg)