Hvordan bogfører man gaver til kunder? I mit tilfælde er der tale om slikkepinde der er indkøbt til at ligge i pakken til kunden, ved siden af det produkt han/hun har købt. Må det trækkes fra?
Ja, der er 100 % moms - og skattefradrag da prisen er under 100 kr, dog skal du helst have firmanavn på slikkepinden, hvis det kniver kan du jo bruge en kuglepen og skrive dit navn på.
Ja, der er 100 % moms - og skattefradrag da prisen er under 100 kr, dog skal du helst have firmanavn på slikkepinden, hvis det kniver kan du jo bruge en kuglepen og skrive dit navn på.
God viden - kan du finde et eller andet link fra skat/moms eller anden autoritet der forklarer at gaver på undder 100 kr har 100% skat og momsfradrag (måske under forudsætning af at der er firmanavn på?) - og om der er krav til hvem der må være modtagerkreds?
på forhånd tak
6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER
kan du finde et eller andet link fra skat/moms eller anden autoritet der forklarer at gaver på undder 100 kr har 100% skat og momsfradrag (måske under forudsætning af at der er firmanavn på?) - og om der er krav til hvem der må være modtagerkreds?
Den er klassisk under forudsætning af at der er firmanavn på. Det betragtes som en reklameudgift med 100% fradrag.
Hvis jeg nu har købt 150 slikkepinde (med en pris á ca. 2 kr pr stk) og der IKKE er firmanavn på. Hvordan skal jeg så forholde mig til det? (De skal bruges til at vedlægge hver ordre fra min nye webshop).
Grundlæggende kan det vel ikke betragtes som reklame, da det fremsendes til kunder, som HAR handlet med dig. Jeg vil derfor være mere tilbøjelig til at kalde det for repræsentation, og dermed også bogføre det som sådan.
Meningerne er også delte i den tråd, så vi bevæger os i et område, som vel nok mest af alt kan betragtes som en gråzone, hvor ikke engang de professionelle rådgivere er helt enige, eller har et klart svar på tungen.
Skal jeg tage skattebrillerne på, vil min konklusion dog være, at der er tale om repræsentation.
@ Martin. Du har en for snæver opfattelse af reklamebegrebet.
Skatteretligt er reklameudgifter defineret ved at være udgifter, der er afholdt over for en bredere ubestemt kreds af nuværende og potentielle kunder, med henblik på at opnå salg i indeværende og/eller et kommende år.
En reklameudgifter kan også afholdes også for at bevare virksomhedens gode renomme eller gøre virksomheden kendt og fordelagtigt bemærket.
Definitioner som eksemplet med slikpinde godt kan falde ind under.
2) Gaven gives ikke til en bredere ubestemt kreds af personer, men til en lukket kreds af personer.
Dog skal jeg da ikke afvise, at SKAT alligevel kunne finde på at godtage det som en reklameudgift (ikke mindst grundet den meget lave pris på gaven), men hvis man skal følge lovens bogstaver, så mener jeg, at der i det konkrete tilfælde må være tale om repræsentation.