Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Enkeltmandsvirksomhed med forventet underskud de (ca.) første 2 år - lovligt?

Side 1 ud af 2 (13 indlæg)
Fra Copenhagen
Tilmeldt 31. Jan 11
Indlæg ialt: 16
Skrevet kl. 13:21
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej derude

En veninde og jeg kom forleden til at diskutere om det er lovligt og muligt at etablere en enkeltmandsvirksomhed, hvis man på forhånd ved, at det man skal udvikle (fx. et biotech produkt) de første 2 år ikke vil have nogen indtægter. Med andre ord man "driver virksomheden med overskud for øje" men dette er måske først en realitet 2 år ude i fremtiden, hvis overhovedet produktet når at komme på markedet.

Tænker at samme situation også kunne være givet for bl.a. en software udvikler.

Håber der er en der ved lidt om det juridiske i sådan en case der kan hjælpe os med et svar.

Ha' en god weekend.

Vh, Thomas

Tilmeldt 2. Mar 10
Indlæg ialt: 10
Skrevet kl. 13:29

Jeg lytter lige med her. Spændende spørgsmål. :)

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 14:01

Naturligvis er det lovligt. Der kan gå mange år hvor underskud accepteres af SKAT.

En af de afgørende faktorer er at du har en forretning, som har udsigt til at give overskud. Dette eksempelvis understøttet af budgetter, forretningplaner mv. En grov fingerregel, jo større underskud og tidshorisont mv. des større krav til sandsynlighedsgørelse.

Fra Copenhagen
Tilmeldt 31. Jan 11
Skrevet kl. 14:11

Man kan jo ikke garantere at "udsigten" holder. Så hvis man fx. arbejder på en prototype som viser sig at fejle og man er nødt til at lukke projektet ned med et underskud, har man så stadig retten til at et personligt skattefradrag for underskudet i virksomheden?

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 14:20

Nej - der er ingen garanti for succes. Derfor er en af faktorerne som SKAT lægger vægt på spørgsmålet om du har drevet virksomheden professionelt. Du nævnte vist selv biotek-branchen. Der er rigtig mange forskningsprojekter, som aldrig ser dagens lys i forhold til de projektet, der reelt bliver til noget.

Fra Copenhagen
Tilmeldt 31. Jan 11
Skrevet kl. 14:31

Den er jeg med på. Men hvilke rettigheder har jeg så til personligt skattefradrag?

Lad os antage at jeg det første år har en underskud på 50.000 Dkk i enkeltmandsvirksomheden og ved siden af projektet tjener jeg 100.000 Dkk som lønmodtager. Hvor stort beløb skal jeg så i sidste ende betale skat af?

Er det bare: løn på 100.000 - personfradrag på 35.000 - underskud på 50.000 = 15.000 dkk som jeg skal betale indkomst (A-skat) af?

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 15:01

Ja - i princippet modregnes som i dit forenklet eksempel. Du mangler am-bidrag på 8 procent.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 47157
Fra  John Hannover Skrevet kl. 15:07

Som Henrik skriver, så er der jo ingen garantier. Min opfattelse er, at skat nemmere accepterer lange udsigter for overskud for et ApS end for et personligt selskab, men det er bare den fornemmelse jeg har ud fra hvad man kan se og høre.
Moms reagerer jo per automatik ved momsangivelse hvis man skal ha penge tilbage og netop moms retur i mange år vil vække opmærksomhed.
Jeg TROR også der er forskel ud fra hvad man beskæftiger sig med. Er det biotek og indkøbene klart knytter sig til det er det nok lettere end hvis er fotograf og anskaffer oceaner af lækker udstyr og rejser verden rundt og tager billeder, med konstant underskud, eller indkøbene i det hele taget er noget man let kan ha glæde af privat også.
HVIS skat bedømmer, at der aldrig har været intention om, eller udsigt til overskud, så kan de dømme hobbyvirksomhed og nægte fradrag i personlig indkomst. Det er en gyngende grund, men er det et ærligt ment projekt med det ene formål at bygge virksomhed op, så skal det ikke afholde dig fra at prøve, så vil de normalt skulle anerkende det.
Venlig hilsen

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 47157
Fra  John Hannover Skrevet kl. 15:09

Og de 8% er jo bruttoskat = på hele indkomsten hvilket du sikkert ved -der hjælper personfradraget ikke

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Copenhagen
Tilmeldt 31. Jan 11
Skrevet kl. 15:17

Okay. Tak for hjælpen Henrik.

Ja det er rigtigt AM-bidrag og så A-skat af de 15.000, som brugt i eksemplet.

Hvis andre har en anden holdning, er jeg meget åben for at høre jeres kommentarer også.

Side 1 ud af 2 (13 indlæg)