Nu har jeg kigget rundt på siden og læst mange indlæg som jeg desværre ikke er blevet meget klogere af, ligesom jeg har kigget rundt på SKATs hjemmeside.
Min situation: -Har oprettet enkeltmandsvirksomhed og modtaget CVR nummer og blevet momsregistreret. -Har oprettet en konto til formålet og har sat et regnskabssystem op så det burde kunne køre (excel). -Jeg kommer til at tjene ca. 20 000 kr. om året da jeg er på SU og derfor vil holde mig kunstigt tilbage. Estimat ud fra hvad jeg har tjent før jeg oprettede virksomhed de seneste år.
Mine spørgsmål: 1) Hvordan indberetter jeg min indkomst til B-skat? Jeg har været logget ind både som privat og ved TastSelvErhverv, og jeg kan ikke finde en eneste rubrik eller sted at indtaste min forventede indkomst. I rubrikken B-skat på det private login kan jeg vælge nogle forskellige muligheder for betaling, men der findes ingen mulighed for at indberette forventet indkomst.
2) Momsregistrering. Jeg er blevet registreret fordi to af mine kunder efterlyste at blive faktureret fra en virksomhed og med moms. Jeg har med min uddannelsesbaggrund INGEN mulighed for at vurdere hvorfor dette skulle være fordelagtigt eller påkrævet. Jeg kan forstå SKAT ikke er tilbageholdende med at fratage mig min momsregistrering hvis jeg bliver vurderer kun at føre "hobbyvirksomhed". Det skal siges jeg tager det meget seriøst trods mine manglende økonomiske kundskaber - og formålet er uden tvivl at skovle de penge ind jeg kan uden at komme i problemer med SU. Nu fakturerer jeg med moms, og indkøber måske(!) snart en ny computerskærm og vil trække moms fra. Hvad sker der hvis jeg har gjort dette, og SKAT trækker min registrering tilbage? Står jeg så og skal aflevere den opkrævede moms uden at kunne trække indkøbet fra mere?
Jeg håber I forstår hvad jeg mener. Jeg er virkelig helt grøn.
Ad 1) Du indtaster virksomhedens overskud i rubrik 111.
Ad 2) Der kan vbære mange fordele, alt afhængig af din og dine kunders situation.
Da der er tale om, at dine kunder er erhvervsvirksomheder, så opnår du en fordel ved, at du kan trække købsmomsen fra på de ting du køber til din virksomhed.
Da du forventer at have overskud, så skal du ikke være bange for at blive betragtet som en hobbyvirksomhed, da der i så fald er tale om en virksomhed, som konsekvent giver underskud, om som ikke har udsigt til at give overskud.
Ad 1) Du indtaster virksomhedens overskud i rubrik 111.
Jeg har ingen rubrik 111 i TastSelvBorger. Er det i TastSelvErhverv. Hvis sidstnævnte, så er jeg ikke helt med på hvor jeg finder en oversigt over de rubrikker der er tilgængelige.
Du kunne bruge winfinans small business eller allierede dig med en der vil bogføre for dig, måske bare enngang i kvartalet (ex Martin her fra tråden måske) så får du moms og regnskab korrekt. Du kan, hvis du holder alt på en konto for sig og ikke hæver personligt, køre virksomhedsordningen, så påvirker det ikke din SU uanset hvad du tjener. Du betaler så 25% skat af overskuddet du ikke hæver, men de 25% modregnes når du en gang hæver det. For en grøn vil det kræve en der lave skat efter VSO og så er det ikke spor svært, det kan mange inkl Martin hvis han har tid til flere, og det behøver ikke koste en bondegård, søg evt under amino freelancer, så får du lavet alt korrekt Vh
6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER
Du skal ha fat i den udvidede selvangivelse når du har CVR
Er det forskud mener jeg der er en knap der heder Vis øvrige rubrikker
Tak for dine svar. Jeg vil kigge på hvad der er af beskatningsmuligheder. Jeg ved ikke hvor jeg finder den udvidede selvangivelse, det fremgår ikke at min TastSelv menu.
Og i øvrigt tak for linket til kurset. Jeg vil kigge forbi.