Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Beskatning af værelsesudlejning i andelsbolig

Side 1 ud af 2 (13 indlæg)
Tilmeldt 28. Dec 10
Indlæg ialt: 21
Skrevet kl. 17:05
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Amino'er

Som det fremgår i overskriften, så er jeg i tvivl om hvordan beskatning af et værelse i en andelsbolig fungere. Og jeg vil nødig få et smæk fra skattevæsnet! 

Jeg har netop købt en andelsbolig for 250.000 kr. med en månedlig boligafgift på: 7000 kr. inkl. varme og vand.
Jeg udlejer et værelse i lejligheden til en lejer som betaler 4000 kr. om måned.

Hernæst skal det siges at jeg er på SU der indbringer mig en årlig indtægt på ca. 60.000 kr.
Derudover har jeg et fritidsarbejde som som årligt indbringer mig: ca.50.000 kr.

Mine spørgsmål er så: 

1. Skal jeg betale skat af disse penge eller er der fradrag på hele beløbet?

2. Kan jeg risikere at miste min SU hvis jeg indberetter beløbet fra min lejer hver måned til skat? 

3. Hvor på skats hjemmeside skal jeg taste det ind?

Fra Birkerød
Tilmeldt 29. Apr 11
Indlæg ialt: 1202
Skrevet kl. 19:55

Når du udlejer, tæller det som om du er selvstændigt erhvervsdrivende. Derved skal du i praksis registreres som selvstændig på næste selvangivelse. Du skal formegentligt også registreres hos cvr.
Som selvstændig skal du årligt foretage en bogføring og gemme alle relevante bilag i mindst 5 år. Herudover skal du udarbejde et regnskab, som danner baggrund for din beskatning. Du har mulighed for i regnskabet at fratrække udgifter som direkte kan relatere sig til udlejningen, herunder vil jeg evt mene en andel af din boligafgift mv, svarende til dt udlejede.
Bemærk at jeg ikke har set folk videre udleje en andel af en andel som dig før og er ikke helt sikker på om der kan være særregler. Du skal især være sikker på du har bestyrelsens accept af dette, da der kan være regler som kan få dig ekskluderet i vedtægters ellers! Samtidigt kan der også være problemer i forhold til andelsboligforeningens drift.

I forhold til din su skal du være opmærksom på, at dit overskud kan betyde du ikke kan få su! Dog kan du periodisere evt. Overskud ved anvendelse af virksomhedsordningen. Hvis du vil anvende den ordning, anbefaler jeg dig dog, at få en revisor eller erfaren bogholder ind over. Dette skyldes der er nogle udvidede krav til bogføring regnskab og skatteberegning, som de fleste ikke selv kan finde ud af.

Alterntivt findes der normalt også en alternativ metode ud over den ovenfor omtalte regnskabsmetode, som kaldes bundfradragsmetoden. Den er ikke så ofte anvendt igen, så jeg kender ikke så meget til den, men den går id på man får et fast fradrag på en %del af anskaffelsessummen og er så skattepligtig af overskuddet.

P.s. Mange vælger virksomhedsordningen, da man her også kan få fradrag for en andel af de renter man evt. Betaler til et lån :)

Men husk nu lige at få krydstjekkrt det hele med din bestyrelse først.

Mvh Christian

Statsautoriseret revisor - København

Fra Hillerød
Tilmeldt 26. Aug 10
Indlæg ialt: 2725
Fra  Erhvervs Consult Revision & Rådgivning Skrevet kl. 20:20

Hej

@Cef - Er du sikker på dette?

Se dette link

http://skat.dk/SKAT.aspx?oId=2048573&vId=205780&search=v%E6relsesudlejning*

Udlejning af værelser i eller hele andelsbolig sidestilles med lejligheder og beskattets jvf. Ligningslovens § 15 P.

Iøvrigt vil nettooverskudet være kapitalindkomst og derfor være uvæsentligt for SU.

Tonny

Tilmeldt 28. Dec 10
Skrevet kl. 20:36

Ifølge dette link, skal jeg ikke betale skat.
Dette hænger ikke rigtig sammen med det I skriver?
Hvad skal jeg tro på?

http://www.tax.dk/pjecer/vaerelsesudlejning_andel.htm 

Fra Hillerød
Tilmeldt 26. Aug 10
Fra  Erhvervs Consult Revision & Rådgivning Skrevet kl. 21:00

hansai:

Ifølge dette link, skal jeg ikke betale skat.
Dette hænger ikke rigtig sammen med det I skriver?
Hvad skal jeg tro på?

http://www.tax.dk/pjecer/vaerelsesudlejning_andel.htm 

SuperYes

Dette er jo netop med udgangspunktet i det link til SKAT, som jeg henviste til tidligere.

Nu kan du selv beregne konsekvenserne.

Tonny

Fra Birkerød
Tilmeldt 29. Apr 11
Skrevet kl. 21:33
Jeg nævnte kort bundfradragsmeoden, men har aldrig prøvet den i praksis. Som du selv ganske rigtigt har beregnet er det klart den nemmeste og mest rentable metode i dit tilfælde og så lærte jeg også lige noget nyt i dag :)

Men husk nu for god ordens skyld, at snakke med bestyrelsen. Visse steder har jeg set dem være noget emsige med sådanne forhold, bare lige så du har dit på det tørre.

Ovenstående, jeg skrev, er nok i højere grad relevant for udlejning af kælder eller lign i fast ejendom.

Tilmeldt 28. Dec 10
Skrevet kl. 21:37

Tak Tony.. :)
Men det  link du sendte er jo ikke noget almindelige mennesker forstår! 

Vil det sige vi har fundet frem til:
- Da jeg har en årlig boligafgift på ca. 78,000 kr., men kun har en årlig lejeindtægt fra min bofælle på 48.000 kr. skal jeg ikke betale skat. 
- Jeg ikke mister min SU fordi jeg overskrider det tilladte beløb man må tjene ved siden af sin SU (101.000)

?? 

Fra Birkerød
Tilmeldt 29. Apr 11
Skrevet kl. 22:04

Ja, du betaler ikke skat, da dit bundfradrag udgør 2/3 af din boligafgift svarende til maksimal skattefri leje på 56.000.

Fra Hillerød
Tilmeldt 26. Aug 10
Fra  Erhvervs Consult Revision & Rådgivning Skrevet kl. 22:16

hansai:

Tak Tony.. :)
Men det  link du sendte er jo ikke noget almindelige mennesker forstår! 

Vil det sige vi har fundet frem til:
- Da jeg har en årlig boligafgift på ca. 78,000 kr., men kun har en årlig lejeindtægt fra min bofælle på 48.000 kr. skal jeg ikke betale skat. 
- Jeg ikke mister min SU fordi jeg overskrider det tilladte beløb man må tjene ved siden af sin SU (101.000)

?? 

Cef har ret i, at du ikke bliver beskattet...

Boligafgift m.v., 12 x kr. 7.000 = 84.000

Lejeindtægt, 12 x kr. 4.000 = 48.000

2/3 af boligafgiften = 56.000 = bundfradraget.

Derfor ingen beskatning eller påvirkning på sin SU

Tonny

Tilmeldt 28. Dec 10
Skrevet kl. 14:25

Tak Tonny. Dejligt lige at få en revisor til at kigge på sagerne :)

Hvor henne i mit tast selv skal jeg indberette det? under hvilket punkt og hvornår?

Side 1 ud af 2 (13 indlæg)