Jeg har enkeltmandsvirksomhed og skal i den forbindelse have en computer, som skal bruges kun til firmaet da jeg indtil videre har brugt den private sin har hist sig for langsom.
Mit spørgsmål går på om der er en grænse for hvad computeren må koste for at den kan indgå i regnskabet og trækkes 100% fra? Og hvor lang tid vil den indgå i regnskabet før den er ført ud igen?
Umiddelbart er der vel ingen grænse, så længe det er en normal pc, stor eller lille, men er det en mega-monster-maskine, med store grafik-kort (til spil), nærmest et B&O-anlæg og med fem skærme, så kan det vel tænkes, at SKAT undrer sig, især hvis den står der hjemme, og såfremt du "blot" skriver tekster.
Et kvalificeret gæt, og hvis der ingen regler er, så kunne sådan en maskine måske være interessant for Skatterådet.
Hvis du ikke vil til at skulle tage hensyn til afskrivning, så skal prisen holdes på maks 12.300kr (inkl. moms hvis du IKKE er momsregistreret, ellers ekskl. moms).
Som supplement til de fine svar, som du allerede har fået, så vil jeg lige besvare denne, som vist ikke er besvaret.
Sune Thøgersen:
hvor lang tid vil den indgå i regnskabet før den er ført ud igen?
Den vil ikke "blive ført ud igen" før du sælger den.
Når computeren er afskrevet i regnskabet, så er den altså ikke din (privat). Den vil altid være firmaets ejendom, og skal i hele sin levetid behandles som sådan.
Mange tak alle tre. Det var lige det svar jeg skulle bruge og nej, med tekstarbejde skal der ikke kæmpe grafikkort til. Så Skat vil ikke studse over mit køb.