Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Hvor mange penge tjener man ved franchise?

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 19. Mar 11
Indlæg ialt: 162
Skrevet kl. 23:45
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej

Jeg tænkte på, hvis jeg feks. lavede en franchise som McDonalds, 7-eleven eller et lille minimarked som Spar eller netto osv, og jeg ansate en person til at klare ansættelse, bestilling af vare og alt det praktiske, mens det var mig der stor for pengene, hvor meget ville jeg så tjene? Når al løn, betaling af lagervarer osv er betalt, og jeg har overskud på lad os bare sige 10 millioner. Hvor mange af pengene er så mine, hvis jeg har de 10 mio i overskud? Selvfølgelig skal der være penge i butikken, penge til at bestille vare for. Men hvor mange procent skal jeg give til franchise ansvarlig? Skal de have overskudet?

Fra København S
Tilmeldt 6. Nov 09
Indlæg ialt: 1364
Skrevet kl. 23:52

Nej de skal ikke have hele overskudet, men de skal have en procentvis del af det eller en fast del gjort op i kroner. Men du kan simpelthen ikke svare på, hvor mange procent du skal afgive da det hele falder på plads under forhandlingerne med virksomheden.

Desuden hvis penge er afsat til investeringer i varer, inventar og andet så kan de ikke tage disse penge men igen kommer det an på forhandlingerne. Nogen firmaer vælger, at de skal have et minimum hvert år så man ikke bare kan afsætte hele overskudet til investeringer!

Get your customers to be fans! Collect, display and engage. Go to DUCKSUITE and sign up for early access.

Fra Grenå
Tilmeldt 23. Aug 08
Indlæg ialt: 16
Skrevet kl. 01:14

Hvis du vil starte en Mcdonalds feks, så skal du jo betale noget for brand.

Jeg har selv leget med ideen mange gange og tænkt på det.

De fleste store virksomheder med et stærkt brand har en franchise informations side på deres hjemmeside.

Jeg er feks relativ sikker på du skal betale 5MIO! for bare at få lov til at starte en mcdonalds. Så forpligter du dig jo også til at køre kampagner og sådan.

Feks med 7 eleven, der mener jeg at du betaler 300.000 i indskud for varerlager og montering af diverse elementer. Så skal du jo holde et overskud til at dække løn, svind, strøm, forsikring husleje etc. Og så er du vidst garanteret en minimum løn, men hvis du kører med unerskud over en længere periode, så vil der blive taget op til revurdering hvorfor netop din butik ikke producerer overskud.

Håber du kunne bruge noget af det, det er ikke 100% i detaljer men heller ikke helt skævt det jeg har skrevet.

Mvh Andreas

Fra København Ø
Tilmeldt 8. May 11
Indlæg ialt: 28
Skrevet kl. 16:26

Hej Grethe

Typisk betaler du et indskud for at bruge brandet og det er helt rigtigt med de 300.000 kr. for f.eks. 7-eleven. Derudover betaler du en procentvis eller et fast beløb af overskudet til franchisetageren.

Fordelene ved franchise er at du får et stærkt brand i ryggen der bidrager med et afprøvet succesfuldt koncept samt knowhow, markedsføring m.m. sådan at du kan fokusere mere på den egentlige drift af forretningen. Du kan evt. kigge på http://chainindex.dk som netop har mange kæder der søger forhandlere til deres koncepter samt du på de enkle kæders profil kan læse hvad det kræver at blive franchisetager af deres koncept.

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)