Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Fratræk af telefon og internet

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 5. Jun 12
Indlæg ialt: 25
Fra  Helion Film Skrevet kl. 17:13
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej.

pr. 1 august er jeg blevet full time selvstændig i mit videoproduktionsselskab.

Jeg sidder netop og får styr på noget papirarbejde og kom til at tænke på om det ikke er muligt at trække en del af udgifterne til min mobiltelefon og internet fra i firmaet?

Jeg giver 149 kr. i måneden i abb. for telefonen (1788 kr. årligt).

- Og 269 kr. i måneden for mit fiber-internet (3228 kr. årligt).

Hvordan beregnes andelen af privat / erhversmæssigt brug og hvordan skal det registreres, når jeg trækker "firma-andelen" fra?

Mvh Kent.

Fra Birkerød
Tilmeldt 29. Apr 11
Indlæg ialt: 1202
Skrevet kl. 17:28

Hej Kent,
Du har to muligheder.
Du kan vælge, at lade din internet og telefon indgå i virksomheden. Derved skal du beskattes af 2500 pr. År for fri telefon, men kan fratrække udgifterne i din indtægt fra virksomheden. Dog skal du lave en fordeling af forbruget i forhold til erhverv/privat andel mht. Hvor meget moms du kan fratrække (den moms moms du ikke kan fratrække i momsregnskabet, indgår fortsat i virksomheden og kan fratrækkes i skatten).
Kravet hertil er, at du skal have omregistreret dine abonnementer i virksomhedens navn (SKAL fremgå af faktura er stillet til virksomhed).

Alternativt kan du fortsætte med abonnementerne i privat regi og modtage godtgørelse for den erhvervsmæssige anvendelse.

Fordelingen af privat\erhvervsmæssig anvendelse skal opgøres på pålidelig vis og der skal foreligge løbende kontroller fra din side mht. Fordelingen, hvis skat kommer på besøg.
For telefon er det relativt nemt, der ville jeg kigge på det månedlige udskrift af forbruget og opgøre det på baggrund heraf ca. Hvert kvartal som min.
For internet er det mere tricky og det må bero på en tidsmæssig anvendelse heraf. Hvis du holder det privat ville jeg dog passe på med en erhvervsmæssig betragtning over 50% med mindre du har en god dokumentation/opgørelse heraf

Med venlig hilsen Christian :-)

Statsautoriseret revisor - København

Fra Birkerød
Tilmeldt 29. Apr 11
Skrevet kl. 17:39

P.s. For afrunde den helt af, så vil jeg anbefale dig en omlægning af abbonementerne til virksomheden.
Hvis vi antager en 50/50 fordeling vil det ca. Koste dig 2.500 om året privat, at have de nuværende abbonementer.
Hvis du ligger dem i virksomheden vil du skulle beskattes af dette beløb i stedet. Hvis vi antager din effektive skat er 40% koster det dig derfor kr. 1.000 i skat og kr. 200 i am-bidrag, i estimerede tal. Altså en besparelse på 1.300 gode kr. For dig privat.

Fra Birkerød
Tilmeldt 29. Apr 11
Skrevet kl. 18:35

Ups fobbelt post

Tilmeldt 5. Jun 12
Indlæg ialt: 25
Fra  Helion Film Skrevet kl. 10:50

Hej Christian.

1000 tak for din fine forklaring. Jeg tror det blir til at firmaet overtager abbonementerne. Det er vist det smarteste.

Jeg er ikke helt med omkring fordelingen af momsen, som du skriver. Firma- andelen kan selvfølgelig trækkes fra, det er jeg med på, men kan jeg også gøre brug af rest-momsen?

Mvh Kent.

Fra Birkerød
Tilmeldt 29. Apr 11
Skrevet kl. 17:06

Rest momsen indgår som en alm driftsudgift i regnskabet, fx:
Abonnement til kr. 100 pr. Md. Incl moms, som udgør kr. 20. Hvis du har en 50/50 fordeling så vil du kunne afløste kr. 10 i dit momsregnskab som købsmoms, mens du skal føre udgiften i driften til kr. 90.

Håber dette giver mening :)

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)