Hej. pr. 1 august er jeg blevet full time selvstændig i mit videoproduktionsselskab. Jeg sidder netop og får styr på noget papirarbejde og kom til at tænke på om det ikke er muligt at trække en del af udgifterne til min mobiltelefon og internet fra i firmaet? Jeg giver 149 kr. i måneden i abb. for telefonen (1788 kr. årligt). - Og 269 kr. i måneden for mit fiber-internet (3228 kr. årligt). Hvordan beregnes andelen af privat / erhversmæssigt brug og hvordan skal det registreres, når jeg trækker "firma-andelen" fra? Mvh Kent. |
Hej Kent,
Du har to muligheder.
Du kan vælge, at lade din internet og telefon indgå i virksomheden. Derved skal du beskattes af 2500 pr. År for fri telefon, men kan fratrække udgifterne i din indtægt fra virksomheden. Dog skal du lave en fordeling af forbruget i forhold til erhverv/privat andel mht. Hvor meget moms du kan fratrække (den moms moms du ikke kan fratrække i momsregnskabet, indgår fortsat i virksomheden og kan fratrækkes i skatten).
Kravet hertil er, at du skal have omregistreret dine abonnementer i virksomhedens navn (SKAL fremgå af faktura er stillet til virksomhed).
Alternativt kan du fortsætte med abonnementerne i privat regi og modtage godtgørelse for den erhvervsmæssige anvendelse.
Fordelingen af privat\erhvervsmæssig anvendelse skal opgøres på pålidelig vis og der skal foreligge løbende kontroller fra din side mht. Fordelingen, hvis skat kommer på besøg.
For telefon er det relativt nemt, der ville jeg kigge på det månedlige udskrift af forbruget og opgøre det på baggrund heraf ca. Hvert kvartal som min.
For internet er det mere tricky og det må bero på en tidsmæssig anvendelse heraf. Hvis du holder det privat ville jeg dog passe på med en erhvervsmæssig betragtning over 50% med mindre du har en god dokumentation/opgørelse heraf
Med venlig hilsen Christian :-)