Jeg overvejer at finde et deltidsjob som taxachauffør, og vil derfor gerne høre nogle erfaringer. Hvordan ligger lønniveauet, hvordan er klientellet? Jeg er klar over at det kan variere meget, men håber at nogen vil komme med en tilkendegivelse alligevel. Et konkret spørgsmål, nedenstående er godt nok for et fast job, men hvad betyder f.p.?:
"Fast månedsløn kr. 20.000,- + f.p." Jeg har en kammerat i Thisted, der har fået betalt sin uddannelse af sin kommende arbejdsgiver (også deltid) hvorefter han så kører pengene ind igen. Så reelt har arbejdsgiveren kun lagt pengene ud, men er dette normalt? Jeg forestiller mig egentlig, at det er smartest at troppe op med et erhvervskørekort og relevante licenser parat. Inden da, vil jeg dog ringe rundt og høre hvordan jobmulighederne er. |
De fleste deltidschuffer, bliver taxameter aflønnet. Dvs. 50% af det indkørte til dig og resten til vognmanden. Derudover kommer så fp. (som står for feriepenge) og drikkepenge.
Der er utolig stor forskel, alt efter hvor i landet man kører, men niveauet i østjylland ligger på ca. 7000,- på taxameteret ved en weekendvagt (fredag/lørdag nat). Med lidt charme og lækkert hår kan drikkepengene godt rende op i nærheden af 7-800 kr. på en sådan weekend, men meget sjældent under 5% af det indkørte.
Kunderne er som regel meget behagelige, men der er da undtagelser. Og dette er ikke for at være racistisk, men søndag morgen kl. 02:30 samler jeg ikke 2 unge indvandre fyre op i nærheden af gellerupplanen i Århus. Det er ikke det værd at tage chancen.......