Jeg sidder med vedligeholdet af en gammel webshop, som tydeligvis skulle have være skiftes for lang tid siden! Uden at gå yderligere i detaljer, er jeg derfor (tydeligvis som mange andre) på udkig efter en god open-source løsning. I den forbindelse under det mig /meget/, at jeg endnu ikke har fundet nogen fornuftige "feature-sammeligninger". En sådan ville ellers være en kæmpe hjælp til at vælge et system for novicer som mig - uanset om man vil købe sig fra at få den implementeret eller ej!
For mig at se er det nærmest umuligt at få et overblik. Jeg ville således forvente, at der var mange, der har prøvet at lave en oversigt ifht. deres egne behov. Og måske endda nogle professionelle webdesignere, der som del af deres egne valg, har lavet en mere omfattende????
Jeg har lige kastet et eksempel sammen for at vise, hvad jeg søger: http://hi5.dk/Temp/OpenSource-webshop-features_v0-01.xls
Henvisninger til bedre (udfyldte!) versioner modtages med kyshånd! ;-)
Det er en rigtig god idé, vi har arbejdet lidt på det samme, men da vi har valgt vores fortrukne løsning er vi ikke kommet videre, jeg har dog lidt input du måske kan bruge:
Unlimited categories Unlimited products Related products Products in multi-categories Related products Product export .CVS Product import .CVS Quantity discounts Advanced discounts
Gift Certificates Google Analytics Global Coupons Promo Codes Advanced Newsletters management Affiliate tracking
Jeg har kastet Thomas' tilsyneladende meget fornuftige feature-forslag (tak for dem!) ind i http://hi5.dk/Temp/OpenSource-webshop-features_v0-02.xls . Men det gør det jo ikke til en mere overskuelig opgave... ;-)
Der må jo være nogle eksperter indenfor de enkelte open-source shops, der kan udfylde skemaet. Jeg sætter gerne "vores" system på, hvis det har interesse :)
Jeg har smidt dig en PM med link til en version af dit regneark med info om Virtuemart til Joomla. Derudover kan du evt. tilføje ePay, Dibs & Paypal som mulige betalingsgateways til Virtuemart :)
Får du brug for at få opdateret arket med yderligere felter vedr. Virtuemart, smider du det bare forbi mig - så skal jeg nok udfylde hullerne :)
link til en version af dit regneark med info om Virtuemart til Joomla.
Muligt at få kopi af den PM eller måske bare dele link i tråden her ?
Mine indspark til beslutningsparametre:
Understøttelse af mobile enheder/tablets - vil for mig være en af de vigtigste beslutningskriterier hvis jeg skulle vælge platform igen. Jeg har en webshop baseret på Joomla/virtuemart hvor den nuværende udgave ser ok ud på ipad (Jivana med salg af økologisk kosmetik og makeup uden parabener),- men ikke funktionel/brugervenlig på smartPhone. Følger derfor med stor interesse udviklingsplaner for kommende versioner
Community størrelse og aktivitet
Template udvalg
Extension udvalg og priser
Ease of customization. Vigtig beslutningsparameter!
Til evt. andre - jeg vil lade trådstarter om af samle informationerne, og synes vi skal nøjes med at dele hans udemærkede ark da det indeholder flere informationer end jeg har bidraget med!
Men jeg står gerne til rådighed når det kommer til specifikke spørgsmål vedr. Virtuemarts funktioner og dets muligheder - dog helst i andre tråde end denne!
Jeg er helt enig i, at med 3 parts extensions har/får Virtuemart mange flere funktioner, men tænkte at hvis listen skulle give mening så var det nok bedst at holde sig til core funktionaliteterne.
Når det er sagt, så véd jeg godt at jeg selv i arket har nævnt at et par funktioner findes via 3 part - så jeg har ikke været konsekvent i min tankegang :) Så måske vi skal blive enige om at de funktioner der nævnes i arket, kan kommenteres med produkter fra 3 part, for at arket ikke skal blive helt uoverskueligt. Der findes vist sammenlagt mere end 1500 extensions til Virtuemart alene... ;)
Jeg har i øvrigt taget udgangspunkt i VM 2.0 i min sammenfatning af funktionaliteten i regnearket.