Er det korrekt forstået at løn i en enkeltmandsvirksomhed ikke betegnes som en udgift, dvs. at alt hvad der er tjent i princippet er ens løn og skatten betales ved at oplyse det samlet overskud af virksomheden på sin udvidet selvangivelse?
Dvs. at jeg bare kan trække penge ud til mig selv som det passer mig, skal blot huske at det stadig skal beregnes med i virksomhedens samlet overskud og derved også ligge ca. halvdelen til side, som senere skal betales til skat...
Fuldstændig rigtigt. Du kan tænke på, at hvis du hæver mere end overskuddet - så får du gæld - helt personlig gæld - og det udløser jo ikke skat hos dig. Du må f.eks enten hæve penge du selv har skattet eller låne i banken og det medfører jo heller ikke skat - så JA skat af overskud, men det er naturligvis ikke lig med at man generelt kan hæve mere end overskuddet, uden at ende med at gældsætte sig, hvis virksomheden er ens eneste indkomst
vh
6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER
Men Husk at prøve at sætte din forskudsopgørelse, så den passer rimelig godt med hvad du regner med at have i overskud, så du kan betale skat henover året istedetfor at stå med én stor kedelig skatteregning når du har opgivet selvangivelsen for året.
Hvis man bliver beskattet af hele overskuddet, så har man jo ingen økonomi i virksomheden når året er omme.
Lad os nu sige at jeg har et overskud på 100.000,- men i virkeligheden så ville jeg gerne lade de 50.000,- af dem blive stående i virksomheden, så jeg kan bruge dem til markedsføring, indkøb af nyt udstyr m.m. Er dette ikke muligt?
Der er vist noget med at man godt kan nøjes med at betale virksomhedsskatten(til at starte med) alt efter hvilken beskatningsform man vælger på den udvidede selvangivelse, men kan ikke huske hvilken af de 2 det er.
For det første beskattes man jo ikke med 100% men med sin skatte& så har du 1000000 i overskud har du vel ca 60.000 tilbage som er din "løn". Du bruge virksomhedsordningengoogle efter det og VSO, der beskatter du kun 25% hvis du ikke hæver noget til dig selv. Det er lidt mere kompliceret, for en del behøver revisor, men det er de muligheder du har
vh
6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER