Hej Aminoer :) Jeg har installeret SALDI på egen Linux spand og har et par spørgsmål herom: Jeg har vedhæftet et billede med tre bilag som eksempel. På forhånd rigtig mange tak for gode svar der kan hjælpe mig videre i forløbet :) |
Hej slkdk
Først og fremmest undskyld de sene svar.
slkdk:Er det korrekt antaget at hvis jeg vil gøre brug af webshoppens indbyggede faktura system så skal jeg ikke også oprette en faktura i SALDI?
Det er helt korrekt. Så skal det hele bogføres i hånden via kassekladden.
Eller hvis det er muligt at hente brugbare kommaseparerede filer (.csv) fra webshoppen, så kan disse indlæses via kassekladdens importfunktion.
slkdk:Ligeledes korrekt at hvis jeg en uge har haft 10 salg (transaktioner (Dankort betaling)), så kan søndag aften oprette en ny kasseklade og så oprette 10 bilag - een for hver transaktion, for så senere at bogføre den?
Det er en måde at gøre det på, men det er også muligt at importere PBS-indbetalinger via Web via kassekladdens importfunktion, hvilket også letter arbejdet en hel del. Det samme gør sig gældende med bankkontoen.
slkdk:Er det lovligt og tilfredsstillende at jeg som bilagstekst angiver fakturanummeret (som webshoppen har generet) - så jeg kan se at bilag X hører sammen med faktura Y?
Nej, du skal udskrive hele fakturaen og gemmen den sammen med de andre bilag i din bilagsmappe. Du kan så også skanne fakturaerne og de andre bilag ind og lægge dem op på en FTP-server, så de er let tilgængelige i regnskabet uden at have selve bilagsmappen i hånden - eksempelvis til revisoren eller en ekstern bogholder. Det sættes op under Indstillinger - Diverse - FTP-info.
Hvis hele fakturaen tilgengæld var angivet i SALDI, så behøvede du ikke at have den som papirbilag eller indtaste/importere den i kassekladden.
Med venlig hilsen
Claus Agerskov