Hej. Jeg tænkte på om der var nogle der vidste hvad der skal til for at kunne starte en velgørenhedssamling eller lignende. Hvordan står det til med regler, love og alt sådan.? |
lurer lige med ville jeg også gerne vide
Hej. Jeg tænkte på om der var nogle der vidste hvad der skal til for at kunne starte en velgørenhedssamling eller lignende. Hvordan står det til med regler, love og alt sådan.? |
lurer lige med ville jeg også gerne vide |
Det kommer helt an på hvilken "virksomhedstype" du vil stifte. En "rigtig fond" har et kapitalkrav på 500.000 så vidt jeg husker. Der er dog flere andre langt billigere muligheder. Du kan stifte en forening med et velgørende formål, eller endnu bedre en selvejende institution som nok vil være det bedste, billigste og mest seriøse. Det er gratis at stifte denne, og kræver ikke andet end en bestyrelse på 3. Dokumentet du bruger til dette er det samme som bruges ved stiftelse af en enkeltmandsselskab. |
Så hvis man skaber en selvejende institution kan jeg eksempelvis skabe en hjemmeside hvor man kan donorer eller sponsorer forældreløse dyr eller mod HIV og AIDS og sådan :) ? |
Donationer kan du skam også tage mod som privatperson. Du skal bare søge om det hos politiet, men det skal du også hvis du har en fond eller en selvejende institution. I denne ansøgning skal du bare fortælle dem hvem du er, hvad i samler ind til, hvornår og hvordan det sker. Godkendelse tager 1-2 uger. Bare ring til dit lokale politi. I forbindelse med en hjemmeside kan i jo skrive at indsamlingen tager 6 måneder, og så søge igen når de er ved at være udløbet. |