Hej Jeg sad og så Tidsmaskinen på DR2 igår og der var et indslag om velgørenhedsshows og indsamlinger, og så så slog en tanke ned i mig: Giv kr. 12,- d. 12/12 kl. 12.12.12!!! Det er bare en idé, der kører i hovedet lige nu, men man kunne forestille sig et af disse 2 scenarier: Scenarie 1 Senest d. 12/12 kl. 12.12.12 smider du kr. 12 i en kuvert og klæber den fast på din hoveddør. På samme tid går et stort hold af indsamlere ud i byerne og samler pengene ind. Scenarie 2: Senest d. 12/12 kl. 12.12.12 har du indleveret kr. 12,- til et aftalt indsamlingssted (kunne være tilmeldte butikker i byerne) og hvert indsamlingssted holder løbende regnskab med, hvor mange penge, der er indbetalt, så slutbeløbet hurtigt kan gøres op. Dertil hører selvfølgelig en hjemmeside, hvor man kan se indsamlingssteder og indsamlet beløb løbende. Hvad pengene skal gå til: tja, der er nok, der har behov og måske man som bidragsyder selv kan vælge på en liste med 5-6 projekter/organisationer. Hvad siger I? Michael |
Idéen er sådan set udmærket set herfra. Der er eksempler nok på at arrangementer/happenings på kreative datoer eller tidspunkt kan få folks opmærksomhed.
Jeg er dog ikke sikker på at de to scenarier med indsamlingen vil blive en succes. Den første vil nok resultere i at nogle af pengene ryger i hænderne på et par langfingrede folk, hvis alle er klar over at kuverterne på folks døre vil indeholde penge. (Nogle folk er desværre villige til at gøre sig til kriminelle for absolutte småbeløb)
Mht. nummer to er jeg ikke sikker på at folk orker at rejse sig til en tur i byen, blot for at donere 12 kroner. Jeg har ikke tjekket kalenderen, men hvis det er en hverdag er der nok også en del som er på arbejde.
Måske noget SMS-bidrag i stedet? Den slags virker måske lidt kedeligt og brugt efterhånden, men man kunne eventuelt supplere med et website hvor der fx står Hans Hansen fra XXX har doneret 12 kroner til XXX (Røde Kors eller whatever), samtidigt med at man fik nogle radiokanaler eller lign. til at komme med en update hver halve eller hele time.
For at holde folks opmærksomhed på websiten kunne man så lave noget livefeed, hvor der fx kunne køre interviews med de involverede organisationer eller lign.
Måske også en konkurrence hvor alle der donerede kan vinde et eller andet? Jeg ved dog ikke om det regnes for dårlig stil at lokke folk til velgørenhed med en konkurrence, men det er da set før.
Blot lidt hurtig brainstorming på din idé.