Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Kommune køber 6000 iPads til skolebørn. Er det i orden?

Side 2 ud af 3 (26 indlæg)
Tilmeldt 12. Nov 10
Indlæg ialt: 211
Skrevet kl. 18:57
Hvor mange stjerner giver du? :
Det vil helt sikkert blive en god debat. Om det er bærbar eller iPad er jeg helt sikker på bliver ca samme beløb. Da der så bare er nogle fyrer software løsninger til en bærbar.

Jeg er hverken for eller imod, men en ting er sikkert. Det er mange penge på it.
Fra Hammel
Tilmeldt 11. Aug 11
Indlæg ialt: 441
Fra  Websolu.dk Skrevet kl. 18:57

Der har været meget kritik af det, men jeg kan godt forstå valget fra deres side af. Mange børn finder det at bruge en iPad spændende og sjovt, og der er meget undervisningsmateriale dertil. Samtidig er den altid klar, hvorimod de skod bærbare folkeskoler normalt har er forfærdeligt langsomme og ender med ikke at blive brugt. 

Det er mange penge; ja - men jeg tror en iPad har en langt større effekt end normale bærbare: hvis bare skolerne og lærerne udnytter potentialet.

Fra Aarhus C
Tilmeldt 31. Jan 12
Indlæg ialt: 405
Fra  Bleep Films Eberhard IVS Skrevet kl. 18:59

Det ekstra beløb er betaling til firmaer som f.eks. ATEA, som står for import, levering og opsætning af alle kommunes iPads. 

Jeg ved ikke helt hvad jeg synes om det.

Kommunen har vel sat et budget til side til skolebørn, så det er vel i teorien OK. Men som du selv siger ville bærbare PC'er også give mere mening ifølge mig.

Co-Founder & CEO @EasyPoker

Fra Odense C
Tilmeldt 4. Mar 12
Indlæg ialt: 969
Skrevet kl. 18:59

Christian Bundgaard:

Der har været meget kritik af det, men jeg kan godt forstå valget fra deres side af. Mange børn finder det at bruge en iPad spændende og sjovt, og der er meget undervisningsmateriale dertil. Samtidig er den altid klar, hvorimod de skod bærbare folkeskoler normalt har er forfærdeligt langsomme og ender med ikke at blive brugt. 

Det er mange penge; ja - men jeg tror en iPad har en langt større effekt end normale bærbare: hvis bare skolerne og lærerne udnytter potentialet.

-Men en bærbar til 4000 og et ok godt internet, ville være godt nok mener jeg... personligt sidder jeg på en 3 år gammel toshiba, der kostede 4000 dengang og den kører da fint synes jeg selv :) Handler nok bare om at få en prof. til at vælge og finde et godt tilbud og bruge sine kontakter til at få mængde-rabat!

Seneste personlige projekt er siden om datingsiderne: http://finddating.dk/. Søger Googles top. Kan vi hjælpe hinanden? PM mig!

Tilmeldt 9. Sep 11
Indlæg ialt: 141
Skrevet kl. 19:03

Christian Bundgaard:

Tror du har delvist ret på det område, men tvivler på lærerne forstår at udnytte det fulde potentiale, der ligger i en ipad. Og en anden ting er også, at du er låst til Apple´s platform og de programmer der findes til dem, hvilket jeg tror kan gå hen og blive et problem. 

Fra Aalborg
Tilmeldt 1. Sep 08
Indlæg ialt: 250
Fra  AGIZO Skrevet kl. 19:30
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Til gengæld bliver en bærbar PC hurtigt fyldt op med crap. En iPad er ikke sådan at "køre ned" på samme måde, da der kun kan installeres ting fra App Store, som er godkendt og testet for virus etc.

Tror sgu at de fleste tablets er langt mere stabile end en PC, selvom PC'en evt. også har et antivirus program.

Desuden er iPad'en et lukket miljø, hvor "pilfinger knægten" har begrænsede muligheder, medmindre de selvfølgelig får lov at tage den med hjem, og på den måde kan gå igang med at jailbreake den. 

Men det kan selv en skolelærer dog finde ud af, at restore, hvis det skulle være...

Forstår godt, at man i folkeskolen gerne vil med på bølgen, og gøre indlæringen så optimal som muligt. Men som en anden også skrev det, er lærerne så overhovedet rustet til at bruge iPads og lign. optimalt i deres undervisning? Det kunne jeg godt tvivle på - ihvertfald indtil den "nye" generation af lærere er begyndt at vinde indpas på de danske folkeskoler.

Men jeg kan ikke få ondt i røven over 32 millioner brugt på det, når der bliver "spildt" så mange penge på andre - i mine øjne - mere ligegyldige ting her i samfundet.

Fra Sandkrogvej 12, 7790 Thyholm
Tilmeldt 14. Apr 05
Indlæg ialt: 8725
Fra  Kjers ApS Skrevet kl. 19:33
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 2 person

Det absolut væsentlige må være, at samtlige lærere bliver uddannet i at integrere det nye værktøj i stort set alle fag, så elverne får maximalt udbytte af kommunens investering

Jeg kender folkeskoler, som er udrustet med EDB-maskiner, som var for ustabile til at kunne indgå i kommunens administration efter kommunesammenlægningen i 2007!
Og jeg kender skoler, hvor elever får stillet spritnye bærbare, netbooks eller tablets til rådighed.

Hvor mon potentialet for en ordentlig IT-undervisning er størst?

Venlig hilsen

Hans

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 19:46

Jeg er en af de heldige der får sådan en :-)

Desuden køber de dem billigere end hvad de koster at købe som privatperson.

Fra Hammel
Tilmeldt 11. Aug 11
Indlæg ialt: 441
Fra  Websolu.dk Skrevet kl. 19:52
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Det er altid svært at vurdere, hvorvidt lærerne er rustet.

Dengang computere kom til skolerne, var det stort set sådan, at de fleste lærere ikke kunne bruge dem, men skolen købte computerne og tænkte nu er alt fint: vi har computere! Vi er med! 

Problemet var at computerne var dårlige, ingen lærere kunne rigtigt bruge dem, og der blev spildt alt for meget tid. Derfor blev de efterhånden ikke rigtigt brugt.

Man kunne frygte at med iPads ville det blive det samme. Jeg tror dog på, det kan få succes, hvis blot koordinaterne bag gør det ordentligt. De fleste skolebøger m.m. skal derpå fra start. Lærere og elever har LANGT nemmere ved at lære at bruge en iPad end en bærbar; specielt hvis de har haft lidt kursus. Samtidig er en iPad "instant on" (eller hvad det nu hedder) - man skal ikke spilde 5 minutter hver gang den skal bruges som med mange skolebærbare, som er dyrebar tid; den er der altid. 

Og en iPad er bare mere "cool" og populær; børn elsker at bruge dem. Læring kan potentielt blive sjovt. Og dét at det er touch er også en kæmpe fordel.

Men ja, det bliver spændende at se. Selvfølgelig er der nogle ulemper, men jeg vil på ingen måde sætte det at Apple er en lukket platform øverst på den liste. Det handler blot om, at skolerne har gennemtænkt det og er åbne overfor nye ting og ikke bare det gammeldags.

Fra København
Tilmeldt 11. Jun 08
Indlæg ialt: 661
Fra  Signifly ApS Skrevet kl. 19:54

Det er nok ikke på iPad'en at man skal tilegne sig de it-færdigheder man har brug for "i den virkelige verden", men det kan da være en god start.

Samtidig tror jeg at der er masser af gode muligheder for at bruge dem også til de yngre elever, som måske kan fastholdes bedre, og skærpe koncentration. Men det er der nok indlæringseksperter der ved mere om end jeg. :-)

Jeg tror min konklussion er at 6.000 iPads ikke nødvendigvis er den dummeste investering. De små modeller er jo faktisk relativt billig i forhold til at få en god, stabil mulighed for at gå på nettet og bruge en masse gratis programmer.

Som Hans nævner skal lærerne selvfølgelig kunne bruge dem på en god måde - men det er faktisk lige præcis der jeg tror den har sin styrke. Lærerne interesserer sig ikke specielt for at lære it-udstyr at kende - og netop der har iPad'en en stor styrke.

Jeg tror desværre lige at der går en generation før end at man kan lære noget virkelig brugbart om it i folkeskolen. Men jeg tror faktisk at det er et skridt i den rigtige retning. :-)

Boldrer mig med de kreative wunderkids i Signifly - et Digitalt Bureau i København. Altid en god Amino-pris.

Side 2 ud af 3 (26 indlæg)