Det er altid svært at vurdere, hvorvidt lærerne er rustet.
Dengang computere kom til skolerne, var det stort set sådan, at de fleste lærere ikke kunne bruge dem, men skolen købte computerne og tænkte nu er alt fint: vi har computere! Vi er med!
Problemet var at computerne var dårlige, ingen lærere kunne rigtigt bruge dem, og der blev spildt alt for meget tid. Derfor blev de efterhånden ikke rigtigt brugt.
Man kunne frygte at med iPads ville det blive det samme. Jeg tror dog på, det kan få succes, hvis blot koordinaterne bag gør det ordentligt. De fleste skolebøger m.m. skal derpå fra start. Lærere og elever har LANGT nemmere ved at lære at bruge en iPad end en bærbar; specielt hvis de har haft lidt kursus. Samtidig er en iPad "instant on" (eller hvad det nu hedder) - man skal ikke spilde 5 minutter hver gang den skal bruges som med mange skolebærbare, som er dyrebar tid; den er der altid.
Og en iPad er bare mere "cool" og populær; børn elsker at bruge dem. Læring kan potentielt blive sjovt. Og dét at det er touch er også en kæmpe fordel.
Men ja, det bliver spændende at se. Selvfølgelig er der nogle ulemper, men jeg vil på ingen måde sætte det at Apple er en lukket platform øverst på den liste. Det handler blot om, at skolerne har gennemtænkt det og er åbne overfor nye ting og ikke bare det gammeldags.