Min efterhånden gamle bog, Projekthæftet - lille bog om fundraising og projektmageri, har i lang tid ligget gratis tilgængelig på nettet i sin fulde længde på www.projekthæftet.dk. Men fra tid til anden er der nogen, som beder om at få den som e-bog, og det vil jeg egentlig gerne efterkomme. Jeg har bogen som pdf, og jeg ved godt, at jeg kan passwordbeskytte henholdsvis læsning og udskrift, men er dette beskyttelse nok. Jeg er jo ikke interesseret i, at nogen begynder at kopiere bogen eller gengive teksten. Så hvordan beskytter jeg min tekst bedst og mest enkelt? Venlig hilsen Hans Stokholm Kjer |
En pdf-fil kan udgives på to forskellig vis. I den ene type kan man kopiere teksten, men i den anden type udgives filen som et billede.
Hvis du kan få fiflet den ud som et billede, så kan man stadig gennem et program læse den tilbage til en tekstfil, men det kan måske besværliggøres med et vandmærke, der forstyrrer programmets tydning af teksten.
Umiddelbart kan dette formentlig forringe læsevenligheden.
Men jeg ville nok benytte den første type pdf (i tekst) og så lave nogle Google Alerts af enkelte tekstafsnit og derpå sende en regning, når Google Alerts sende besked.
Hilsen, Robert