Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Beskyttelse af e-bog - hvordan?

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)
  • 1
Fra Sandkrogvej 12, 7790 Thyholm
Tilmeldt 14. Apr 05
Indlæg ialt: 8725
Fra  Kjers ApS Skrevet kl. 17:43
Hvor mange stjerner giver du? :

Min efterhånden gamle bog, Projekthæftet - lille bog om fundraising og projektmageri, har i lang tid ligget gratis tilgængelig på nettet i sin fulde længde på www.projekthæftet.dk. Men fra tid til anden er der nogen, som beder om at få den som e-bog, og det vil jeg egentlig gerne efterkomme.

Jeg har bogen som pdf, og jeg ved godt, at jeg kan passwordbeskytte henholdsvis læsning og udskrift, men er dette beskyttelse nok. Jeg er jo ikke interesseret i, at nogen begynder at kopiere bogen eller gengive teksten.

Så hvordan beskytter jeg min tekst bedst og mest enkelt?

Venlig hilsen

Hans Stokholm Kjer

Fra Slagelse
Tilmeldt 9. May 09
Indlæg ialt: 742
Fra  Bureau Kronberg Slagelse.News Skrevet kl. 20:19

En pdf-fil kan udgives på to forskellig vis. I den ene type kan man kopiere teksten, men i den anden type udgives filen som et billede.

Hvis du kan få fiflet den ud som et billede, så kan man stadig gennem et program læse den tilbage til en tekstfil, men det kan måske besværliggøres med et vandmærke, der forstyrrer programmets tydning af teksten.

Umiddelbart kan dette formentlig forringe læsevenligheden.

Men jeg ville nok benytte den første type pdf (i tekst) og så lave nogle Google Alerts af enkelte tekstafsnit og derpå sende en regning, når Google Alerts sende besked.

Hilsen, Robert

Fra Sandkrogvej 12, 7790 Thyholm
Tilmeldt 14. Apr 05
Indlæg ialt: 8725
Fra  Kjers ApS Skrevet kl. 22:38

Tak for det.
Jeg kan sagtens lave teksten til billede - jeg tjekker lige, hvordan det tager sig ud.

Venlig hilsen

Hans 

Fra København
Tilmeldt 14. Mar 08
Indlæg ialt: 844
Skrevet kl. 00:56

Hvis du skal ud i rigtig beskyttelse af PDF koster det en del licens penge til Adobe.

Hvis dette er noget du vil videre med, kan jeg muligvis hjælpe med noget kontakt til en e-bogs virksomhed, kan være de kan hjælpe dig videre

Lokalmarkedsførring for virksomheder dealSpot.dk - Tilmeld din virksomhed gratis idag.

Tilmeldt 23. May 08
Indlæg ialt: 3316
Fra  Easypie ApS Skrevet kl. 00:59

Når jeg bliver færdig med min bog, så har jeg et ønske omkring vandmærker - evt usynlige.

Tanken er så, at man altid ville kunne spore, hvem der har videredistribueret bogen og tage handling derfra.

:-)  Det er i hvert fald min tanke. Har dog ikke fundet en løsning eller undersøgt andet praktisk omkring det.

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 01:19

Jeg bruger E-Junkie og det fungerer rigtig godt med vandmærket.

Tilmeldt 8. May 07
Indlæg ialt: 4467
Fra  Remy Skrevet kl. 03:28

Det kan ikke betale sig at beskytte en e-bog. De folk der gerne vil bruge din tekster, får den bare låst op igen. Det tager ca 2 minutter at finde noget software der kan bryde dette.

Man ender bare med at irritere sine andre bruger. Et eksempel her på er alle de SEO e-bøger der sælger i dag. De er låst og beskyttet på alle leder og kanter. Man skal endda indtaste password for at kunne bruge dem.

Jeg har selv fjernet alt beskyttelse på nogle af disse, for brugere der gerne ville kunne læse dem på iPad osv. Det er altså super let og enkelt. Så det eneste du får ud af det er nogle utilfredse kunder, indtil de får en til at fjerne beskyttelsen.

Tilmeldt 8. May 07
Indlæg ialt: 4467
Fra  Remy Skrevet kl. 03:40

Robert Kronberg:

En pdf-fil kan udgives på to forskellig vis. I den ene type kan man kopiere teksten, men i den anden type udgives filen som et billede.

Hvis du kan få fiflet den ud som et billede, så kan man stadig gennem et program læse den tilbage til en tekstfil, men det kan måske besværliggøres med et vandmærke, der forstyrrer programmets tydning af teksten.

Umiddelbart kan dette formentlig forringe læsevenligheden.

Men jeg ville nok benytte den første type pdf (i tekst) og så lave nogle Google Alerts af enkelte tekstafsnit og derpå sende en regning, når Google Alerts sende besked.

Hilsen, Robert

Hvorfor?? Så kan man jo ikke længere søge i e-bogen. OCR program ville løse dette Smile

Fra Slagelse
Tilmeldt 9. May 09
Indlæg ialt: 742
Fra  Bureau Kronberg Slagelse.News Skrevet kl. 15:03

Hej Remydk,

Det var også et OCR-program (optical character recognition), som jeg mente, da jeg skrev, at "så kan man stadig gennem et program læse den tilbage til en tekstfil." Jeg synes bare, at jeg vil skrive, så det var til at forstå af alle, da OCR formentlig ikke er særligt udbredt, selvom det var standard i Windows/Office før i tiden (og måske stadig er det - jeg bruger Open Office). Fokus var nemlig ikke OCR, men at forhindre nem kopiering.

Alt kan naturligvis kopieres - en papir-bog kan fx scannes ind med en scanner, der har et OCR-program. Men et aflåst hus kan også brydes op. Det medfører dog ikke, at vi ikke låser døren og lukker vinduerne.

Og ja, der kan være flere ulemper ved en pdf-fil i "billede-format", herunder også søgning. Men det er vel acceptabelt, hvis noget er gratis, at lave det lidt besværligt.

Hilsen, Robert

Remydk:
Hvorfor?? Så kan man jo ikke længere søge i e-bogen. OCR program ville løse dette

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)