Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Bogføring af tilskud til husleje

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 17. Oct 08
Indlæg ialt: 29
Skrevet kl. 19:21
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej

Jeg får betalt et tilskud af et familiemedlem til betaling af husleje af butik. Hvordan skal dette bogføres/skal det bogføres?

Desuden; hvordan bogfører man en månedlig husleje, når man ikke modtager kvittering? Konto-postering?

Mvh.

David

Fra Herlufmagle
Tilmeldt 10. Nov 06
Indlæg ialt: 3019
Fra  Lysfelt ApS Skrevet kl. 09:56
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Hej David,

beachfarm:

Jeg får betalt et tilskud af et familiemedlem til betaling af husleje af butik. Hvordan skal dette bogføres/skal det bogføres?

Det kommer an på, hvilket familiemedlem der er tale om, og hvor stort beløbet er. Beløbet betragtes rent skattemæssigt, som en gave, og det er derfor i reglerne omkring gaveafgift, at du skal finde svaret på, om du skal betale gaveafgift af beløbet.

Er der eksempelvis tale om gaver imellem nærtstående familiemedlemmer (eks. at det er dine forældre, som giver dig pengene), så har du et afgiftsfrit beløb op til 58.700 kr.

http://www.skat.dk/SKAT.aspx?oId=1789721

Selve gaven skal ikke bogføres i din virksomhed, og du skal derfor bogføre de penge, som du indskyder i din virksomhed som et privat indskud fra dig. Hvorvidt du så privat bliver beskattet af gaveafgift er i princippet virksomheden ligegyldigt.

beachfarm:

Desuden; hvordan bogfører man en månedlig husleje, når man ikke modtager kvittering? Konto-postering?

Du skal i princippet have en kvittering, da SKAT ellers kan nægte dig fradrag.

Alternativt kan du selv udstede et afregningsbilag, men det kræver, at udlejer underskriver bilaget, og så er det nok nemmest, at udlejer udsteder en kvittering til dig for betalingen.

Du bør derfor bede din udlejer om at skrive en kvittering, da du ellers står svagt i dokumentation af din udgift overfor SKAT.

Fra Sorø
Tilmeldt 21. Jun 06
Indlæg ialt: 1867
Fra  joma company Skrevet kl. 10:03

Hej David,

beachfarm:

Ja det er vigtigt at du har som Martin E. skriver har et bilag og hvis du ikke kan få det fra udlejer så skal du bare som det er nævnt selv skrive et og få udlejers underskrift derpå!

Det er vigtigt for dig at have styr på dine bilag!

Bogføre du selv ?  

Hvis ja hvilket økonomistyringssystem anvender du? 

mvh john sommer
Star|Iværksætter med Network Marketing - JOMA Company|Star
|se: Om mig i min Amino-profil|Star

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46618
Fra  John Hannover Skrevet kl. 11:02

Er det virkeligt rigtigt, at en butik SKAL ha kvittering hver måned for huslejen?
Er det ikke fordi i udgår fra, at den betales kontant? Hvis man har huslejekontrakt og betaler som normalt via Pbs og bank, må det da række?

Hvis tilskud til huslejen er fra forældre bør det gives som gave og der kan hver forældre jo gi lidt over 50.000 formelt per år uden skattekonsekvenser, så lav et lille gavebrev på det årlige beløb du får ind, og så behøves du ikke bogføre det
Venlig hilsen

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)