Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Lær at gøre Modulet, pluginet scriptet Timthumb til en bedre løsning

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)
  • 1
Fra København S
Tilmeldt 1. Feb 06
Indlæg ialt: 3533
Fra  Kim Tetzlaff ApS Kim Tetzlaff Ejendom Skrevet kl. 18:54
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Der er rigtig mange som benytter sig af TimThumb, som er et script til at behandle billeder på forskellige måder. det bliver primært brugt til at klippe billeder til bestemte størrelser. Og der er scriptet faktisk ret godt, men det kan blive endnu bedre, endnu mere søgemaskinevenligt og ikke mindst cache venlig. Læs her om SEO venlig TimThumb

Kim Tetzlaff

🚀 Hastighedsekspert ⚙️WordPress hjemmesider 🎯SEO
Siden 1995 - hjemmeside Udvikling og teknisk optimering af hjemmesider
👉 Mere om mig

Fra København S
Tilmeldt 1. Feb 06
Fra  Kim Tetzlaff ApS Kim Tetzlaff Ejendom Skrevet kl. 19:58

Kom endelig med feedback og eller spørgsmål hvis i har sådanne

Kim Tetzlaff

👉 Mere om mig

Fra København S
Tilmeldt 1. Feb 06
Fra  Kim Tetzlaff ApS Kim Tetzlaff Ejendom Skrevet kl. 21:37

Overvejer at lave scriptet lidt mere avanceret, fx så man også kan medtage de forskellige filtre direkte i URL'en som timthumb har indbygget. ville dette være noget som i ville have lyst til at læse om, eller er det tilstrækkeligt med det jeg allerede har skrevet og vist?

MVH Kim

til dem som endnu ikke har set indlægget så er den her

Kim Tetzlaff

👉 Mere om mig

Fra Kgs Lyngby
Tilmeldt 7. Apr 09
Indlæg ialt: 2798
Fra  Infospray Media Skrevet kl. 22:50

Hej Tim

Det minder noget om løsningen her:

http://blog.gingerlime.com/2011/thumbs-up/

Den største udfordring jeg pt har er at:

1) jeg ønsker ikke at rette i mine tema filer da det så gør dem svære at opgradere og løsningen som du skitserer (og som er i det ovenstående link) kræver at man laver en ny url der hvor det skal bruges. Jeg bruger fx et tema fra Woothemes og her er kaldet til Timthumb gemt dybt nede i maven på dyret.

2) Jeg ville rigtig gerne have det til at funke med CDN. Det skulle egentligt funke (se http://www.binarymoon.co.uk/2010/11/timthumb-cdn-amazon-s3-good/) men jeg har endnu ikke rigtigt haft held til at gøre det.

Så indtil videre har min løsning været at bruge WordPress' interne billede skalering. Den kan vist ikke lige så meget som Timthumb (som jeg har forstået det), men omvendt funker det med CDN ud af boksen og laver "pæne" url'er (og så har Woothemes frameworket en simpel indstilling så man kan skifte i mellem de to forskellige typer).

Dvs hvis du spørger mig, så ville jeg ønsker mig et plugin man "bare lige" ;) droppede ind der skiftede disse url'er ud fra den renderede side (kan dette gøres med et slags filter i WP?) og lavede de pæne url'er uden at skulle ændre i temaer og plugin. Og så kunne dette plugin jo også lige lave htaccess ændringer så man ikke selv skulle ligge og rode med den slags under motorhjelmen :)

Fra København S
Tilmeldt 1. Feb 06
Fra  Kim Tetzlaff ApS Kim Tetzlaff Ejendom Skrevet kl. 23:24

Rasmus Lindgren:
Hej Tim
Hedder nu Kim Stick out tongue
Rasmus Lindgren:

Det minder noget om løsningen her:

http://blog.gingerlime.com/2011/thumbs-up/

Ahh ja det kan jeg se. Havde ikke lige søgt på nettet før jeg lavede løsningen på en kundes hjemmeside (WP), samt skrev indlægget.

Rasmus Lindgren:
1) jeg ønsker ikke at rette i mine tema filer da det så gør dem svære at opgradere og løsningen som du skitserer (og som er i det ovenstående link) kræver at man laver en ny url der hvor det skal bruges. Jeg bruger fx et tema fra Woothemes og her er kaldet til Timthumb gemt dybt nede i maven på dyret.
Jeg kan sagtens se din problemstilling, og jeg vil mene at der er en løsning på problemet du har. Dog er indlægget skrevet sekundært til WP brugerne. Ved godt at mange temaer er lavet med TimThumb indbygget, så måske jeg bare skulle tage tyren ved hornene og lave det plugin du efterspørger :)

Men for lige at opsummere det, så det du efterspørger er i grunden et plugin, som går ind og skriver i din htaccess, ændre billeder mm. uden at ændre i templatefilerne, til deres brugervenlige og søgemaskinevenlige URL, og samtidig ved brug at timThumbs filtre?

MVH Kim

Kim Tetzlaff

👉 Mere om mig

Fra Kgs Lyngby
Tilmeldt 7. Apr 09
Fra  Infospray Media Skrevet kl. 23:38

KTJ-Media.dk:
Hedder nu Kim Stick out tongue

Ahh... sorry, det er langt over min sengetid :)

KTJ-Media.dk:
Men for lige at opsummere det, så det du efterspørger er i grunden et plugin, som går ind og skriver i din htaccess, ændre billeder mm. uden at ændre i templatefilerne, til deres brugervenlige og søgemaskinevenlige URL, og samtidig ved brug at timThumbs filtre?

Ja men udfordringen er at jeg ikke ved om det kan lade sig gøre. Jeg kan selv kode men ikke php så jeg kender ikke WPs filtre og om det er muligt at efterbehandle den genererede html og herefter replace kald til timthumb.

En anden udfordring er at mange temaer omdøber filen (fx. hedder den thumb.php i Woothemes) og nogen laver også deres egen version af Timthumb (det er jo open source så de kan nappe det de vil).

Så jeg ved faktisk ikke om det er muligt at lave et plugin der ville kunne gøre dette. Hvis det var muiigt rent teknisk så skulle et sådan plugin nok have nogle indstillnger der gjorde at man kan angive hvad ens "timthumb" sti er(eller rettere stier => det kan blive brugt af både plugins og tema).

Efter rendering ville man så gå ind med noget regex og skifte til den seo pæne sti.

Fra København S
Tilmeldt 1. Feb 06
Fra  Kim Tetzlaff ApS Kim Tetzlaff Ejendom Skrevet kl. 23:54

Rasmus Lindgren:
Ja men udfordringen er at jeg ikke ved om det kan lade sig gøre.
alt kan lade sig gøre :)
Rasmus Lindgren:
Jeg kan selv kode men ikke php så jeg kender ikke WPs filtre og om det er muligt at efterbehandle den genererede html og herefter replace kald til timthumb.
Man skal ikke efterbehandle, men behandle under renderingen af siden.

Rasmus Lindgren:
En anden udfordring er at mange temaer omdøber filen (fx. hedder den thumb.php i Woothemes) og nogen laver også deres egen version af Timthumb (det er jo open source så de kan nappe det de vil).
For at omgås dette, ville det smarteste jo være at man faktisk lavede et plugin som havde sin egen timthumb, man skal jo helst ikke lave et plugin som antager at der bruges timthumb og at dette er installeret mm. så kan ingen jo bruge det.

Det bedste vil helt klart være at man laver et køreklar SEO venligt TimThumb plugin, som kan bruges i de flestes WP løsninger.

Kim Tetzlaff

👉 Mere om mig

Fra Kgs Lyngby
Tilmeldt 7. Apr 09
Fra  Infospray Media Skrevet kl. 19:38

KTJ-Media.dk:
Det bedste vil helt klart være at man laver et køreklar SEO venligt TimThumb plugin, som kan bruges i de flestes WP løsninger.

Helt klart, udfordringen er bare at timthumb allerede er så udbredt som det er. Det bliver nok svært at få alle tema- og pluginudviklerne til at bruge noget andet over night. Men helt klart at foretrække i stedet for at prøve at patche på det.

Timthumb stod jo også bag en af de helt store sikkerhedshuller i WP (som jeg går udfra mange WP blogs stadig lider under da folk glemmer at opgradere deres plugins og tema) så da tilliden har lidt et knæk kunne det være at der var en mulighed for en ny god billede komponent :)

Fra København S
Tilmeldt 1. Feb 06
Fra  Kim Tetzlaff ApS Kim Tetzlaff Ejendom Skrevet kl. 09:55

Rasmus Lindgren:
Helt klart, udfordringen er bare at timthumb allerede er så udbredt som det er. Det bliver nok svært at få alle tema- og pluginudviklerne til at bruge noget andet over night. Men helt klart at foretrække i stedet for at prøve at patche på det.
Jo, men man kan jo omgås dette ved også at sikre at allerede oprettet TimThumb bliver tilgodeset, forstået på den måde at de jo så allerede har genereret koden til billedet, og her kan man så omskrive dens output, til det nye output.

Rasmus Lindgren:
Timthumb stod jo også bag en af de helt store sikkerhedshuller i WP (som jeg går udfra mange WP blogs stadig lider under da folk glemmer at opgradere deres plugins og tema) så da tilliden har lidt et knæk kunne det være at der var en mulighed for en ny god billede komponent :)
Ja det er rigtigt, men laver man denne omskrivning af hvordan billedet bliver genereret/URL'en, så vil det bestemt også blive sværere at ramme de huller som der førhen har været. I hvert fald med den metode jeg bruger. Den metode andre bruger (efter at have kigget nærmere på det) det efterlader stadig nogle huller, da de ikke validere allerede ved omskrivningen, men bare omskriver ALT.

Den metode jeg bruger er at jeg rent faktisk fortæller hvilke tegn der må være, fx kun tal, og der skal stå et x imellem dem. det betyder jo også at de så ikke kan skrive bogstaver og andre tegn.

og som en yderligere sikring, bør man også lave det at der bliver 301 redirectet fra timthumb til den nye SEO venlige URL.

MVH Kim

Kim Tetzlaff

👉 Mere om mig

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)