Hej Aminoer, Jeg er nystartet selvstændig fotograf og har et hurtigt spørgsmål: Jeg er blevet booket til at fotografere et bryllup, og har på forhånd oplyst kunden en fast pris for fotografering + 600kr til transportudgifter. Hvis min transportudgift reelt udgør 550kr (450 for billeje og 100kr brændstof), hvordan skal jeg så opgive det til Skat? -Kan jeg trække moms fra både billeje og brændstof? -Kan det momsfrie beløb trækkes fra i årsregnskabet? -Hvordan vil transportudg. på 600kr normalt figurere på den faktura man udsteder til kunden (er det ok at opgive 480kr + moms)? På forhånd mange tak for hjælpen ;-) Kh Jonathan |
Hej Jonathan,
Jonathan Filskov Photography:Hvis min transportudgift reelt udgør 550kr (450 for billeje og 100kr brændstof), hvordan skal jeg så opgive det til Skat?
Du bogfører de 600 kr. som en indtægt, og de 550 kr. som en udgift. Din fortjeneste på 50 kr. indgår i resultatopgørelsen for din virksomhed.
Jonathan Filskov Photography:-Kan jeg trække moms fra både billeje og brændstof?
Ja, hvis bilen er på gule plader eller papegøjeplader, så kan momsen fradrages.
Hvis bilen er på hvide plader, så kan momsen ikke fradrages.
Jonathan Filskov Photography:-Kan det momsfrie beløb trækkes fra i årsregnskabet?
Ja, du kan fradrage alle dine omkostninger i regnskabet.
Hvis du lejer en hvidpladebil, så kan du ikke få momsen udbetalt, men du kan fradrage momsbeløbet i resultatopgørelsen i stedet.
Jonathan Filskov Photography:-Hvordan vil transportudg. på 600kr normalt figurere på den faktura man udsteder til kunden (er det ok at opgive 480kr + moms)?
Ja. Du skal nemlig tillægge moms på den kørsel du fakturerer.