Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Valg af domæne

Side 1 ud af 2 (14 indlæg)
Fra København
Tilmeldt 10. Jan 12
Indlæg ialt: 41
Skrevet kl. 18:53
Hvor mange stjerner giver du? :

endnu et sikkert meget enkelt spørgsmål .) 

Er det "lovligt" at købe en domæne navn som fx. facebooksider.dk eller facebookmad.dk? Altså, sider hvor indholdet, vil være relateret til et allerede kendt brand, i dette eksempel facebook. eller skal man så skrive fbsider.dk ?  

Tilmeldt 23. May 08
Indlæg ialt: 3316
Fra  Easypie ApS Skrevet kl. 19:04

Ja, det er lovligt - spørgsmålet er vel blot, hvordan du står i en situation, hvis facebook gør krav på dit domæne.

Fra København
Tilmeldt 10. Jan 12
Skrevet kl. 19:06

Hej Becker consult. 

Umiddelbart, var det også det jeg havde i tankerne, men var lidt i tvivl. da deres navn jo vil bliver brugt. Men så igen dr.dk og drinks.dk er "dr" også benyttet  

Fra København
Tilmeldt 25. Nov 11
Indlæg ialt: 99
Fra  diCEPT ApS Skrevet kl. 19:20

Nej, det er ikke lovligt at anvende andres varemærker i et domænenavn uden deres forudgående tilladelse. Der kan være nogle få undtagelser, som f.eks. [varemærke]sucks.com eller lignende, hvor der både har været beslutninger om overdragelse af domænet til varemærke-indehaveren og beslutninger hvor klagen blev afvist. Men det afhænger helt af den individuelle sag.

Men sådan helt firkantet kan man siger, at hvis man anvender andres varemærker i et domænenavn uden deres forudgående tilladelse, så skal hjemmesiden ihvertfald være fuldstændig ikke-økonomisk, dvs. at man ikke må have reklamer på hjemmesiden, det gælder også Google Adwords.

Og det bliver endnu mere indviklet, for man får ikke bare et varemærke der gælder for ALT automatisk, når man registrerer et varemærke skal man vælge hvilke vare- og servicegrupper det skal registreres for. Så der kan være vare- og servicegrupper hvor man godt kan anvende et varemærke uden at bryde andres varemærke. Tongue Tied

Hvis jeg var dig ville jeg holde mig fra varemærker i et domænenavn og vælge et andet domænenavn.

Held og lykke med det.

Kommer snart...

Fra København
Tilmeldt 10. Jan 12
Skrevet kl. 19:24

Ja, havde jeg på fornemmelsen. Jeg har købt domænet Facebookcover.dk, ikke for at tjene på det, men mere for "hyggen skyld". Den side er så ulovlig? 

Fra Slagelse
Tilmeldt 9. May 09
Indlæg ialt: 742
Fra  Bureau Kronberg Slagelse.News Skrevet kl. 19:26

Drinks er et ord, DR er et varemærke, men det tager ikke patent på alle ord, hvor dr indgår.

Hilsen, Robert

Fra København
Tilmeldt 25. Nov 11
Indlæg ialt: 99
Fra  diCEPT ApS Skrevet kl. 19:29

Du kan søge på tmview.europa.eu og se hvilke vare- og servicegrupper "facebook" er registreret under.

Hvis du skal anvende domænet til at sælge friske fisk, så tror jeg ikke at facebook-varemærket er registreret under denne varegruppe. :)

Held og lykke med det.

Kommer snart...

Fra Slagelse
Tilmeldt 9. May 09
Indlæg ialt: 742
Fra  Bureau Kronberg Slagelse.News Skrevet kl. 19:55

Det er som tidligere nævnt i tråden ganske lovligt  - ellers havde du jo ikke kunnet "købe" det.

Men muligvis kan FB tage det fra dig og måske endda kræve erstatning.

Hilsen, Robert

Fra København
Tilmeldt 10. Jan 12
Skrevet kl. 19:57

Ja, det med erstatning vil jeg jo helst undgå :)

Fra Viborg
Tilmeldt 5. Jun 10
Indlæg ialt: 1941
Fra  Modified Solutions ApS Skrevet kl. 20:00

Nu har jeg efterhånden set en del domæner med expire tidspunkt 1900 - det er øjensynligt sider der er lukket ned pga. den type domain snatching.

Søg f.eks. på http://www.domaininsight.dk/search_domains.html og se de mange der er med kendte navne..

Side 1 ud af 2 (14 indlæg)