Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Hvordan handler mit firma med private...

Side 1 ud af 2 (11 indlæg)
Fra Glamsbjerg
Tilmeldt 24. Aug 09
Indlæg ialt: 22
Skrevet kl. 09:20
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg åbner ny butik med brugskunst, gaveartikler, blomster og galleri. Jeg har så fået kontakt med nogle damer der sidder hjemme og nørkler med noge fine unikke hobbyting som jeg rigtig gerne vil sælge i min butik. Men nu er ?, hvordan handler jeg med dem når de ikke er momsregistreret? De skal skrive en dags dato til mig på varerne, men hvordan bogfører jeg de bilag og jeg skal vel lægge 25 % moms oveni når jeg skal sælge det videre, den moms får jeg jo ikke tilbage når der ikke er medregnet moms på dags dati kvitteringen?

mvh Irene

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 10:04
Gennemsnit 3,0 stjerner givet af 2 person

Irene:
De skal skrive en dags dato til mig på varerne, men hvordan bogfører jeg de bilag og jeg skal vel lægge 25 % moms oveni når jeg skal sælge det videre, den moms får jeg jo ikke tilbage når der ikke er medregnet moms på dags dati kvitteringen?

Du bogfører dit varekøb uden at trække moms af købet - du kan enten oprette en konto til varekøb uden moms eller ved hver postering huske at det skal bogføres uden moms. Jeg vil anbefale dig at lave en ny konto til det.

Du skal betale moms af dit varesalg. Om de lægger moms på deres regning eller ej, giver ingen forskel for dig økonomisk.

MVH

Thomas

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46636
Fra  John Hannover Skrevet kl. 13:10
Gennemsnit 3,0 stjerner givet af 2 person

Helt som Thomas siger og du taber jo ikke noget. Salgsmoms skal du altid betale, og hvis leverandørene VAR momsregistrerede så ville du jo skulle betale 25% mere for varen, og det var så DEN momsbetaling du kunne få igen, så det har ikke noget med den moms du selv korrekt skal lægge på dit salg at gøre

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Glamsbjerg
Tilmeldt 24. Aug 09
Skrevet kl. 06:46

Tak for jeres svar.

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 07:03

Irene:
Tak for jeres svar.

Tja - hvorfor ikke bruge reglerne om brugtmoms og nøjes med at betale moms af avancen. Det giver mere til dig selv, da der er forskel på om du betaler 25 % af hele salgsprisen eller kun af advancen.

/Henrik

Fra Glamsbjerg
Tilmeldt 24. Aug 09
Skrevet kl. 07:12

ok, det vidste jeg ikke der var mulighed for. Det vil jeg prøve at finde ud af. Tak for det, Henrik.

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 07:42

Irene:
ok, det vidste jeg ikke der var mulighed for. Det vil jeg prøve at finde ud af. Tak for det, Henrik.

Du skal være opmærksom på de specielle regler omkring brugtmoms - det tættest vi kommer på at kunne anvende reglerne for brugtmoms her, er nok at dine varer er kunstgenstande, samlerobjekter eller antikviteter. Om dine varer kan gå ind under dette ved jeg ikke. Du kan læse om definitionerne her: http://www.skat.dk/SKAT.aspx?oId=83288&vId=203628&search=brugtmoms*#83311

Ud fra din egen beskrivelse af varerne som unikke hobbyting, så er mit umiddelbare bud, at de ikke falder ind under reglerne for brugtmoms. Men det kan da helt klart være værd at undersøge nærmere, hvis du mener, at dine varer falder ind under reglerne for brugtmoms.

Hvis du kan anvende reglerne for brugtmoms, så gælder det kun for de varer som falder ind under reglerne, og du skal derfor være opmærksom på, at momsbehandle dine forskellige varer efter de regler der gælder for netop den vare.

MVH

Thomas

Fra Glamsbjerg
Tilmeldt 24. Aug 09
Skrevet kl. 07:46

Ok, tak for det Thomas. Men det kan faktisk godt blive aktuelt da jeg også har gamle brugte antikviteter i butikken, egentlig som en del af butikkens inventar og for at skabe atmosfære, men antikviteterne er da helt sikkert til salg hvis den rigtige pris bliver budt.

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 08:05

Irene:
Ok, tak for det Thomas. Men det kan faktisk godt blive aktuelt da jeg også har gamle brugte antikviteter i butikken, egentlig som en del af butikkens inventar og for at skabe atmosfære, men antikviteterne er da helt sikkert til salg hvis den rigtige pris bliver budt.

Husk også at tjekke hvad du gør med bonen på dit kasseapparat - jeg ikke hvordan reglerne er, men der står jo hvor meget momsen udgør, og den vil jo ikke udgøre 20% af salgsprisen, hvis varen sælges efter brugtmomsprincippet. Jeg ville lige tage kontakt til revisor eller SKAT for at få lidt mere præcis info end den jeg kan give dig her.

MVH

Thomas

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 08:06

Thomas Bang Petersen:
Ud fra din egen beskrivelse af varerne som unikke hobbyting, så er mit umiddelbare bud, at de ikke falder ind under reglerne for brugtmoms. Men det kan da helt klart være værd at undersøge nærmere, hvis du mener, at dine varer falder ind under reglerne for brugtmoms.

Selvfølgelig falder de pågældende varer ind under reglerne om brugtmoms. Det er IKKE noget som specielt er forbeholdt kunstgenstande, samlerobjekter eller antikviteter. Du kan sælge får, rødvin, nye skjorter og hvad du ellers vil under denne ordning. Ordningen er jo netop lavet for tilfælde som her, hvor der købes varer ind fra en ikke-afgiftspligtig person.

/Henrik

Side 1 ud af 2 (11 indlæg)