Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Hvordan hæfter jeg?

Side 1 ud af 1 (10 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 3. Aug 12
Indlæg ialt: 4
Skrevet kl. 13:37
Hvor mange stjerner giver du? :
Hej
Jeg har et ApS firma som jeg lukker nu, da der ikke er flere penge i det. Skylder ikke penge til banken længere, men lidt til kreditorer også momsregnskab til Skat.

Er det korrekt at Skat og kreditorer ikke kan komme efter mig personligt for det jeg skylder dem, når jeg lukker ApS da der ikke er flere penge i firmaet?

Og kan jeg bare lukke det, eller skal jeg indgive konkursbegæring?

Pånforhånd tak for svar
Mvh Niels Thomsen
Tilmeldt 3. Aug 12
Indlæg ialt: 2
Skrevet kl. 13:43
Gennemsnit 1,0 stjerner givet af 2 person
Fra Aalborg
Tilmeldt 1. Oct 09
Indlæg ialt: 292
Skrevet kl. 13:46
Gennemsnit 1,0 stjerner givet af 1 person

Du kan lukke dit selskab efter selskabslovens § 216 om frivillig opløsning. Du skal dog have fuldstændig styr på alle dine kreditorer inden du vælger den løsning, idet du kan komme til at hæfte for krav. 

Tilmeldt 3. Aug 12
Skrevet kl. 13:52
Så hvis jeg fx kun skylder skat (momsregnskab) vil jeg godt bare kunne træde ud af ApS og lukke det? Eller kræver det en konkurs sag når man skylder penge?
Fra Aalborg
Tilmeldt 1. Oct 09
Skrevet kl. 14:03

Du skal have en skattekvittance fra SKAT hvori de erklærer, at der ikke foreligger skattekrav vedrørende selskabet. 

Du bør derfor tage kontakt til SKAT og forhøre, hvorvidt de er indstillet til at give dig en sådan kvittance før selskabet på generalforsamlingen beslutter sig for at gennemføre en frivillig opløsning. 

Du kan i øvrigt hente et skema på Erhvervsstyrelsens hjemmeside, som skal underskrives og sendes til Erhvervsstyrelsen sammen med skattekvittancen. 

Du bør betale dine kreditorer inden du lukker selskabet. Hvor stor er gælden? 

Tilmeldt 3. Aug 12
Skrevet kl. 14:19
90.000 kr og 80.000 kr til Skat. Men der er ikke flere penge i firmaet og banken har lukket kontoen. Så kreditorer og skat kan ikke betales.
Fra Aalborg
Tilmeldt 1. Oct 09
Skrevet kl. 14:33

kan du ikke slå privatbesked til? 

Tilmeldt 3. Aug 12
Skrevet kl. 14:42
Hermed gjort
Fra Hillerød
Tilmeldt 26. Aug 10
Indlæg ialt: 2725
Fra  Erhvervs Consult Revision & Rådgivning Skrevet kl. 17:56
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Stiven:

Du kan lukke dit selskab efter selskabslovens § 216 om frivillig opløsning. Du skal dog have fuldstændig styr på alle dine kreditorer inden du vælger den løsning, idet du kan komme til at hæfte for krav. 

Dette svar giver jo ikke nogen mening, idet en opløsning efter § 216 netop flytter hæftelsen fra selskabet til personen/ejerne.

Som den beskrevne situation er, så er der kun en mulighed tilbage - Ledelsen fratræder selskabet, hvorefter Erhvervsstyrelsen vil anmode om, at selskabet vælger en ny ledelse eller selskabet sendes til tvangsopløsning i skifteretten.

Når selskabets sidst kendte ledelse og ejere indkaldes til skifteretten, så kan der afgives forklaring omkring selskabets økonomi, hvorefter skifteretten vurderer det videre forløb, herunder evt. udmelding af en likvidator/kurator eller måske lukker selskabet straks, hvis selskabet er helt uden midler eller aktiver.

Tonny

Fra København Ø
Tilmeldt 29. Jul 11
Indlæg ialt: 456
Fra  Dansk Erhvervs- & Selskabsrådgivning Skrevet kl. 18:33
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Tonny Skov Pedersen:
Tonny

Helt enig her..

Du kan ikke lave en "frivilig opløsning"

Det rigtige er en konkurs. Hvis du/selskabet selv indgiver konkursbegæring skal der stilles sikkerhed for konkursomkostningerne (30.000)  det bedste alternativ er som Tony skriver at ledelsen træder tilbage eller at der ikke indsendes årsrapport, Erhvervsstyrelsen vil så begære selskabet tvangsopløst. Skifteretten vil højst sansynligt tage selskabet under konkursbehandling.

Evt. kan jeg hjælpe med lukning.

Side 1 ud af 1 (10 indlæg)