jeg er ved at købe nogen brugte varer i tyskland...
sælger er et firma i tyskland
køber er et firma i danmark
jeg ved godt mht. at jeg ikke skal betale moms i tyskland og at de bare skal have det stykke papir et eller andet jeg har fra skat...
MEN sælger siger der IKKE er moms i deres priser da det er brugte varer.... (hun er bare en call center ting) men er det ikke præcist som i danmark at når et firma handler med brugte varer så er der moms i?
MEN sælger siger der IKKE er moms i deres priser da det er brugte varer.... (hun er bare en call center ting) men er det ikke præcist som i danmark at når et firma handler med brugte varer så er der moms i?
Der er ikke nødvendigvis moms på brugte varer, som et dansk firma videresælger. Varerne kan sælges under brugtmomsordningen, og så kan en dansk momsregistreret køber heller ikke fradrage moms på disse varer.
Hvis der ikke er moms på de brugte varer du køber i Tyskland, så er der ingen moms du eller virksomheden i Tyskland kan fradrage.
det er slet ikke så kompliceret... men egntligt os min egen skyld det ikke kom med:)
men firmaet jeg vil købe ved sælger brugte varer på ebay til alt og alle.... og det er de varer på ebay jeg vil købe.. så er der vel automatisk tysk moms med i de priser der står der... eller?
Jeg kender ikke nok til de tyske momsregler til, at jeg kan besvare dit spørgsmål, om tyske virksomheder kan sælge momsfrit (eksempelvis som danske virksomheder, der kan sælge momsfrit op til 50.000 kr, eller eksempelvis den danske brugtmomsordning).
kristian hansen:
...så er der vel automatisk tysk moms med i de priser der står der... eller?
Om priserne er angivet inkl. moms eller ekskl. moms burde være angivet på hjemmesiden. Hvis målgruppen primært er private, så burde priserne være inkl. moms (såfremt virksomheden er registreret for moms).
Under alle omstændigheder, når der ikke er tysk moms på varen, så skal du betale dansk moms, når varen importeres til Danmark. Denne moms kan du dog fradrage igen med det samme, så det samlet set går i nul.
Uanset skal du jo ved indkøb og videre salg bogføre moms selvom du ikke betaler den så det udligner sig selv.
Du bogfører Udgående (slagsmoms) kontoen med 25% på en dertil oprettet momskonto (EU-handel) og modposterer erhvervelsesmoms - på din nuværende konto for Indgående moms (købsmoms)
Du skulle måske takke de personer der ofre tid på dig og dit spørgsmål - i stedet for at fremture - som det fremgår er der info. til dig at vælge mellem og resten klare du så nok selv!
Men uanset hvad der er i Tyskland af moms på de vare du taler om så SKAL du bogføre indgående og udgående moms !