I min verden handler det om at tænke langsigtet: hvordan skal shoppen se ud lige nu i starten, og hvordan forventer jeg at den skal se ud om 1, 2 og 3 år, hvis mine forestillinger om omsætningen holder.
Hvis man er en større virksomhed med masser af resourcer (læs penge) så skal man helt klart tænke langsigtet. Men er nystartet med et mindre budget, så er det utroligt vigtigt at man ikke tænker langsigtet. Så er det faktisk tvingende nødvendigt, at man tænker kortsigtet.
Det handler om at få sat shoppen live og få gang i salget, så hurtigt som muligt og for så små midler som muligt. Det er utroligt vigtigt.
Jeg har alt for mange gange set shop projekter fejle, fordi man tænker for langt frem i tiden.
Der er en klog virksomheds guru, der engang har sagt salg kurerer alt, og selvom det ikke er 100% rigtigt, så er det stadig sådan man skal tænke, specielt når man er nystartet.
En anden god grund til at man ikke skal tænke for langt frem, er at det ikke kan lade sig gøre i web-verden. F.eks. var Os Commerce nogle år siden det fremtidssikrede valg, og selvom platformen stadig eksisterer så er der rigtigt mange der er flyttet fra den fordi Magento eller Prestashop, simplethen bare var bedre systemer. Der er ingen der ved hvilket platforme der vil dominerer i fremtiden, og hvis nogle siger noget er sikkert er det simplethen fordi de ikke har været lang nok tid i branchen, og så er der nok også en masse andre ting de har misforstået.
Det skal også siges at de fleste IT-løsninger, typisk har en levetid på omkring 3 år. Det betyder ikke at din webshop nødvendigvis holder op med eksisterer om 3 år. Men det betyder at hvis den gør, så er der en overvejende sandsynlighed for at du er ved at bygge næste version af den fra bunden.
Så mit råd er at finde den platform, hvor du kan komme hurtigst og billigst igang med det som det handler om, nemlig at sælge. Hvis det er muligt ville jeg prøve kun at bruge 1/3 af budgettet på første version, så du har flere skud i bøssen.
Held og lykke med det!