Det er et alm. lån og ikke leasing. Jeg har selv betalt de 20% i udbetaling privat og resten er lånt. Jeg forstår ikke helt det med afskrivningen, jeg forstår godt med resultatopgørelsen, men skattemæsigt ?? |
append:Jeg kører efter personskatteloven og bilen er ikke på gule plader.
Okay...
Som Tonny hentyder til så kan du kun få momsfradrag for gulpladebiler. Du kan altså ikke få noget momsfradrag for din bil. Hverken helt eller delvist.
Som selvstændig har du kun fradrag for de erhvervsmæssigt kørte kilometer (der er dog særlige regler for biler som indgår i virksomhedsskatteordningen)
Fordelingen af erhvermæssige og private kørte kilometer skal gøres ved hjælp af en kørebog. Hvis der ikke føres kørebog, kan SKAT lave et skøn over private kørte kilometer. Anbefalingen er derfor altid, at bruge en kørebog. Kørebogen skal føres daglig med angivelse af kilometertællerens start/slut, dato, erhverv/privat og formål. (Du kan bl.a. købe dem på tankstationen og downloade en app til mobilen)
Du kan enten opgøre dit fradrag ved dine dokumenterede faktiske udgifter eller bruge skatterådets satser.
Skatterådets satser er: DKK 3,8 pr. km. (årlig kørsel til og med 20.000km) og DKK 2,1 pr. km. (årlig kørsel over 20.000km)
De faktiske udgifter er alt fra benzin til afskrivninger. Såfremt du kan dokumentere udgifterne og forholdet mellem private og erhvervsmæssigt kørsel jf. en kørebog kan du få fradrag for den erhvervsmæssige del.