Jeg har en kunde som har et domæne. Dette domæne skal pege over på kundens hjemmeside hos os. Jeg vil så bruge gratisdns.dk til at sætte op hvor domænet skal pege på. Men jeg er desværre lidt i tvivl hvad det er jeg helt præsist skal gøre for at det bliver rigtigt.
Som jeg har forstået det skal jeg redelegere domænet, har fundet denne side hos dem https://web.gratisdns.dk/?q=node/183 men skal der mere til og findes der evt en guide hvor man lige kan se hvad det er man helt præsist skal indtaste?
Du skal først tilføje domænet under "Primær DNS" på din GratisDNS konto. Herefter skal du oprette A-records for domænet der peger på IP'en for din server.
Jeg kan iøvrigt anbefale UnoEuros gratis DNS service som alternativ til GratisDNS.
Du kan samle alle de domæner du ønsker på en enkelt GratisDNS konto. Du tilføjer dem blot under primær DNS. Det samme er gældende for en UnoEuro konto.
UnoEuros DNS tjeneste er helt gratis. Du behøver ikke at købe noget, du kan ganske gratis flytte alle dine DK domæner og styre din DNS derfra. Desuden er UnoEuro også billigere end GratisDNS ved indkøb og forlængelse af domæner.
TTL er Time To Live, det er en værdi der angiver hvor lang tid DNS serveren skal cache DNS værdien. Jo lavere værdi, jo hurtigere slår ændringer igennem. Jeg er dog ikke klar over om der er en ulempe ved at have en lavere værdi.
Hos UnoEuro er TTL standard en time (3600 sekunder), og hos GratisDNS er den 24 timer (86400 sekunder).
Husk at sætte en A-record for både domæne.dk og www.domæne.dk (evt *.domæne.dk). Hos UnoEuro kan du automatisk sætte en 301 redirect på enten domæne.dk eller www.domæne.dk der så redirecter til den anden - det er en god hjælp til at reducere dublicate content.