Korrekt med et "lavere" db pr. handel - men dette tiltag skulle så gerne medvirke til øget salg/flere handler. - Blot husk at informere omkring dette tiltag "højt og tydeligt" - således alle er klar over at nu tilbyder i flere gode tiltag til jeres kunder!
Men gennemsnitspris på 110 kr. hvad vil I forslå af en fri fragt grænse? Gennemsnitsvægten på varerne er 320 g. og dette giver en fragtpris på 35 kr./55 kr. (alt efter om brev eller pakke).
Læste engang en artikel om, hvordan kunder opfatter fragt som en "ligegyldig" omkostning - konklusionen var netop, at man måtte formode større salg, hvis man blot inkluderede fragtomkostningerne i produktprisen.
Når det er så relativt billlige varer, så er fri fragt det der virker.
Der er flere grunde til at kunder ikke trykker "køb", men en af dem, som ligger højest når de bliver spurgt er fragtomkostninger. 10% rabat kan kunderne få så mange steder, og måske er det mere relevant at sætte prisen lavt på enkelte varer, hvor konkurrencen på prisen er størst. På andre varer kan I sætte prisen højere, hvis i tror at kunderne alligevel ikke finder varen andre steder til en lavere pris.
Man har en tilbøjelighed til at tænke, at man betaler for varen, hvad den samlede pris er. Altså hvis man køber en vare til 100 kr. og skal betale 45 kr i fragt, så tænker man "det er jo det samme som at gi 145 kr for varen"..