Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Kan man købe en cykel igennem sit ApS?

Side 1 ud af 2 (13 indlæg)
Tilmeldt 27. Mar 11
Indlæg ialt: 8
Skrevet kl. 13:24
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej

Jeg har en Design virksomhed (ApS). Jeg er den eneste i firmaet.

Mit spørgsmål går på om det er muligt at anskaffe en cykel igennem mit firmas kapital?

Jeg bruger på nuværende tidspunkt en gammel havelåge til at køre rundt til kunder i byen.

Og vil gerne have en cykel der signalerer lidt mere professionalisme.

Hvad gør jeg?

Med venlig Hilsen Luke

Tilmeldt 23. May 08
Indlæg ialt: 3316
Fra  Easypie ApS Skrevet kl. 13:52
Gennemsnit 3,0 stjerner givet af 2 person

Køb den privat og udbetal (skattefrit) kørselspenge til dig selv

Fra København
Tilmeldt 22. Sep 10
Indlæg ialt: 193
Fra  Rådgivningsfirmaet Esben Christensen Skrevet kl. 14:43

Becker Consult | jacobbecker.dk:

Køb den privat og udbetal (skattefrit) kørselspenge til dig selv

Bemærk, at satsen for befordringsgodtgørelse i 2012 er 50 øre pr. km, hvis man kører på cykel.

Hvis cyklen anvendes 100% erhvervsmæssigt, er der ikke noget til hinder for, at du køber cyklen i selskabet. Hvis den anvendes (helt eller delvist) privat, så kan du selskabsretligt også købe cyklen i selskabet, men skatteretligt opstår, der en udfordring, for så skal du beskattes løbende af den skattepligtige værdi af "fri cykel". I princippet vil det skattepligtige beløb være det som en tilsvarende cykel ville kunne lejes til.

Hvis cyklen anvendes 100% erhvervsmæssigt, kan du, som hovedaktionær få lidt vanskeligt ved at overbevise Skat om, at den aldrig anvendes privat, særligt, hvis du har firmaadresse ved din bolig, eller cyklen står der. Bemærk at befordring mellem bolig og en fast firmaadresse anses for at være privat og ikke erhvervsmæssig befordring.

Med venlig hilsen

Esben Christensen
Rådgivningsfirmaet Esben Christensen
www.esbenchristensen.dk

Tilmeldt 27. Mar 11
Skrevet kl. 11:19

Så der er altså ikke lige nogen nem måde at gøre det på...

Men tak for svarene ihvertfald!

Fra Herlufmagle
Tilmeldt 10. Nov 06
Indlæg ialt: 3019
Fra  Lysfelt ApS Skrevet kl. 20:57

Luke Filewalker:

Så der er altså ikke lige nogen nem måde at gøre det på...

Jo, den nemme måde er, at gøre som Jacob Becker foreslår.

Er helt enig med Esben i hans betragtninger... SKAT vil måske endda (højst sandsynligt) beskatte dig for MULIGHEDEN for at bruge din firmacykel privat, også selvom du slet ikke bruger din firmacykel privat.

Beskatning af eksempelvis fri bil eller fri sommerbolig, er jo netop baseret på muligheden for, at du bruger aktivet privat, og ikke om du rent faktisk bruger det privat.

Bor du imidlertid så langt fra din virksomhed, at du er afhængig af bil dagligt, og ikke kan cykle frem og tilbage imellem bolig og firma, så kan du måske forsvare, at din cykel udelukkende anvendes erhvervsmæssigt, og dermed slippe for beskatning.

Under alle omstændigheder ville jeg anbefale dig at få et bindende svar fra SKAT, inden du køber en cykel i firmaet, da det ellers kan gå hen og blive en rigtig dyr cykel, hvis SKAT på et tidspunkt finder ud af, at du pludselig skal beskattes af muligheden for, at du har haft fri cykel stillet til din rådighed privat.

Tilmeldt 27. Mar 11
Skrevet kl. 10:36

Tak for de gode svar, de er værdsat!
Min firma adresse er min private adresse. Hvilket jo ikke ligefrem er til min fordel i denne sag.
Mit ønske var at cyklen ville blive en del af min markedsføring ved at reklamere for mit firma på cyklen. Og der tænker jeg signalværdierne rammer mit firma lidt bedre med en flot cykel fremfor min nuværende (læs havelåge). Hvem har bevisbyrden? Mig eller skat? For jeg ser helst at den bliver købt 100% erhverv.

Fra Herlufmagle
Tilmeldt 10. Nov 06
Fra  Lysfelt ApS Skrevet kl. 11:52

Bevisbyrden er altid din.

Du kan jo ofre de 300 kr. det koster at bede SKAT om et bindende svar, hvori du beskriver din situation, og at du skriver en tro og love erklæring på, at du ikke vil anvende cyklen privat, og så afvente svar fra SKAT.

Et bindende svar fra SKAT gælder i 5 år.

Det ville dog være min forventning, at du ikke får lov til at købe cyklen i firmaet, uden at blive beskattet af muligheden for at anvende den privat, ud fra de oplysninger du giver.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46619
Fra  John Hannover Skrevet kl. 11:56

Muligheden for at bruge cyklen privat er der næppe behov for at bevise. Det er ikke OM du bruger, men MULIGHEDEN.
Generelt vil det i sådanne sager i øvrigt være lidt omvendt bevisbyrde, hvor det er nok for skat at sandsynliggøre
Jeg synes ikke det er et krumspring der er risikoen værd.
Vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 29. Sep 09
Indlæg ialt: 1199
Skrevet kl. 12:03

Men man kan også vende den om - hvad er risikoen for det ?

Hvis skal ser dig på en cykel er det sjældent de spørger hvor den er købt ;). De går nok mere op i firmabiler på hjemmeadressen :).

Men du bliver beskattet af den hvis de fanger dig :).

Fra Herlufmagle
Tilmeldt 10. Nov 06
Fra  Lysfelt ApS Skrevet kl. 12:12

Next.man:

Men man kan også vende den om - hvad er risikoen for det ?

Sådan er det jo med alle ulovlige handlinger.

Hvis man går over for rødt eller kører for stærkt i sin bil, så er det fordi man har vurderet, at man gerne vil tage risikoen for straffen, ud fra sandsynligheden om at blive opdaget.

De samme overvejelser kan man selvfølgelig gøre sig omkring fradrag i sin virksomhed.

Jeg vil vurdere sandsynligheden for at blive stoppet på cyklen af SKAT, som noget nær nul, men til gengæld er jeg ret sikker på, at det vil blive opdaget, hvis SKAT vælger at gennemgå alle bilag/fradrag, som er foretaget i det aktuelle skatteår.

Men hvis man ønsker at snyde, så kan man jo vurdere på sandsynligheden for, at dét sker...

Side 1 ud af 2 (13 indlæg)