Jeg har fået stillet er gratis kontor til rådighed i en anden virksomhed og det eneste jeg skal betale til dette, er blot lidt IT hjælp en gang imellem.
Men må jeg dette ? Det er jo lidt bytte handel men der er jo ingen penge som flytter hænder.
Alternativt skal vi ko fakturer hinanden men skal de så fakturer til en eller anden markeds værdi eller må man i erhverv godt sætte set til lad os sige 100 kr på kvm selv om det reelt koster 200 kr pr kvm for dem ?
En byttehandel er sådan set lovlig nok. (Her forstås der et salg, hvor der betales med andet end penge.)
Men hvis du laver en byttehandel, skal begge parter udstede en almindelig faktura (med de sædvanlige oplysninger).
Momsgrundlaget skal fastsættes efter momslovens regler, hvilket vil sige, at der skal beregnes moms af værdien af den faktiske modydelse. Som udgangspunkt skal du altså gøre det til jeres normale pris. Hvis ingen af jer har en normal pris skal grundlaget fastsættes til indkøbs- eller fremstillingspris.
Så du må altså ikke få ”gratis” kontor når modparten forventer en modydelse og du må heller ikke bare fastsætte en tilfældig pris.
Så du må altså ikke få ”gratis” kontor når modparten forventer en modydelse og du må heller ikke bare fastsætte en tilfældig pris.
Jeg er helt enig med Oliver her.
Selvom I aftaler ikke at udveksle penge imellem jer, så skal der stadig være papirer, som dokumenterer byttehandlen. I må jo hver især heller ikke fradrage udgifter til noget, som I forærer væk.
I må jo hver især heller ikke fradrage udgifter til noget, som I forærer væk.
Skal man så til at fakturere reklamekuglepenne, man giver til sine kunder ..? ;o)
Det er vel ikke forbudt at forære noget væk, som man trækker fra i skat? Jeg kan da komme i tanke om del der foræres væk, og trækkes fra i regnskabet - godt med håbet om et salg eller fortsat salg for øje, men uden garanti herfor.
I må jo hver især heller ikke fradrage udgifter til noget, som I forærer væk.
Skal man så til at fakturere reklamekuglepenne, man giver til sine kunder ..? ;o)
Det er vel ikke forbudt at forære noget væk, som man trækker fra i skat? Jeg kan da komme i tanke om del der foræres væk, og trækkes fra i regnskabet - godt med håbet om et salg eller fortsat salg for øje, men uden garanti herfor.
Hej Thomas,
Der er særlige regler for reklameartikler som er masseproduceret, og som "kastes i grams" til alle og enhver som ønsker at modtage gaven.
Men så snart værdien af gaver kommer over 100 kr., eller så snart gaver kun gives til enkelte personer, så er der helt andre regler.
Det er vel ikke forbudt at forære noget væk, som man trækker fra i skat?
...og for lige at svare dig direkte på dit spørgsmål:
Jo, det er det!
Hvis du giver gaver væk i din virksomhed, så har du som udgangspunkt ikke fradrag for indkøbet af gaven.
Hvis gaves gives som en strengt nødvendig repræsentation i forbindelse med virksomhedens drift, så kan der dog fradrages 25% af indkøbet af gaven. De sidste 75% skal du betale privat.