Hej, jeg er en kommende ivaerksaetter og er i gang med at lave min forretningsplan. Jeg har en opfindelse paa tegnetbraettet, og har planer om at soege patent paa denne opfindelse inden for de naeste par maaneder, naar produktet er faerdigudviklet. Jeg er dog i tvivl om hvor vidt jeg skal satse paa at saelge mit produkt til forhandlere eller selv saelge det paa nettet? Der er jo fordele ved begge valg. Hvis jeg saelger mit produkt til forhandlere vil jeg hurtigere kunne faa stoerre afsaetning, men jeg ville faa mere fortjeneste hvis jeg selv solgte produktet, dog ville det vaere noget svaerere. Jeg vil gerne saelge mit produkt paa det internationale marked ude i fremtiden ogsaa. - Alt afhaenger selvfoelgelig af om jeg kan faa patent paa produktet. Jeg har taenkt mig at arbejde paa forretningsplanen og tilegne mig mere viden, imens jeg venter paa afgoerelse fra patentstyrelsen. Mvh. Sophie :) |
Som du selv skriver:
Der er klare fordele og ulemper ved begge to. Hvad der er rigtigt for dig, kan kun du svare på.
Hvis jeg stod for beslutningen:
Forhandlere! Uden tvivl.
Det giver hastighed på omsætningen, i stedet for du selv skal langsomt over stepperne. Så kan du fokusere på branding og salg til flere og flere forhandlere (som vel og mærke stemmer overens med sin strategi).
Det er langt sjovere at sidde på 10% af en formue, end 50% af en tom butik.