|
Hvad er egentligt forskellen på at være freelancer i forhold til at have selvstændig virksomhed: krav, fordele og ulemper? Jeg er pt. i job med løntilskud i et ganske lille firma (som rådgiver i byggebranchen). Stillingen ophører imidlertid, når min dagpengeret udløber her ultimo juli. Da der pt. er masser at lave, har jeg fået tilbudt at fortsætte med at arbejde for virksomheden på freelancebasis eller som selvstændig, hvilket jeg meget gerne vil. Jeg kan bare ikke rigtigt gennemskue, om jeg bliver freelance eller selvstændig... |
Du skal google selvstændig honrarmodtager - lønmodtager http://www.skat.dk/getFile.aspx?Id=30530
Hvis det du skal er, at overgå fra lønmodtager til bare at fakturere, så må din arbejdsgiver ikke gøre det - så er du stadigt lønmodtager og han skal indberette med a skat - og alt det han ikke vil med opsigelsesvarsel o.s.v.
Du vil kunne se, at det ikke er noget man bare vælger, men noget der har med arbejdet at gøre desværre. Du kommer sikkert ikke i problem - hvis arbejdsgiver indberetter som honorar med bidragspligtig B-indkomst - så slipper han (uretfærdigt) for opsigelsesvarsel - atp pension osv og du har ikke lønmodtagernes garantifond osv- men han bliver måske glad nok til at ansatte dig. Han vil hænge på din evt manglende betaling af b skat hvis skat mener du er lønmodtager og det tyder alt på når du overgår fra ansat med tilskud til alm ansat - men det er arbejdsgivers problem
Hvis han kun vil ha dig per regning - og slet ikke selv vil indberette- så vente han nok du laver CVR = virksomhed med moms og hele skidtet - og det vil ikke som du beskriver det være OK når det bare er en lønmodtager han behandler sådan skattemæssigt - men vil du tage besværet og risikoen, er det ikke så meget dig det rammer heller, bare du vil betale din skat - det er mere arbejdsgiveren der får problemer hvis du ikke betaler B skatten og indberetter og laver regnskab korrekt - du KAN dog selv få problem også - hvis skat mener det er en konstruktion du har medvirket til for at undgå skat - men nok kun hvis ikke du indberetter korrekt og betaler
vh
Bliv gratis medlem