Har fået en mindre gang vare hjem, hvor til der ligger en faktura på fortoldning på 550,- som der er langt moms til på 137.5,-? Mente bestemt Fortoldningen var moms fri, men tager måske fejl? Nogen der kan give mig et fornuftig svare på det?
Tror du har ret, men mente ellers bestemt det modsatte indtil jeg fik fakturaen fra min speditør af, hvor tolden var beregnede af varen, hvortil der var lagt moms på. Tænkte dette måtte jeg da lige undersøge, synes nemlig min speditør har virket en smule uprofessionel, men det vipper mere og mere og til min side, at det ikke mig, der har styr på reglerne længere.
Mente bestemt Fortoldningen var moms fri, men tager måske fejl? Nogen der kan give mig et fornuftig svare på det?
Vare der indfortoldes i DK pålægges altid moms. Er importøren et firma skal dette være importørregistreret for lovligt at kunne importere vare. Importørregistrerede firmaer n skal ikke betaler momsen den modregnes i momsregnskabet.
Jeps! Momsen beregnes på grundlag af summen af varepris, transport, told mv.
Har fået en faktura kun for fortoldningen, på 687,5,- inkl. moms. Som du skriver det, burde jeg vil endelig ikke få nogen opkrævning på moms før jeg har fået den smallede pris, der lyder: Varepris + tranport + told mv.
Der er nok mere kompetente og erfarne Aminoer der kan give dig et svar (fx RAvn, der har kæmpe viden om import) men det lyder som om du blander det hele lidt sammen..... Jeg formoder at du køber varerne uden for EU? Så ser regnestykket således ud:
Varens pris: 10.000,-
Fragt (som du har fået oplyst af fragtfirmaet): 2.000,-
Subtotal: 12.000,-
Told: 12% (fx ved tøj fra Kina): 12.000*0,12= 1440,-
Har fået en faktura kun for fortoldningen, på 687,5,- inkl. moms.
Hvem har du fået den faktura af ?
Er du overhoved importørregistreret ? hvis du er det vil du modtage en månedlig opkrævning fra SKAT på den skyldige told, momsen vil også fremgår man skal som nævnt ikke betales.