Hej, jeg står lidt i et dilemma, og håber der nogle IT folk derude der kan hjælpe mig videre :) Baggrundsdata; Jeg er 24 og arbejder pt i IT branchen (leverandør led). Jeg er uddannet multimediedesigner. Jeg synes jeg er ferm IT mæssigt, og IT interesserer mig meget. Jeg kender meget til hardware markedet (hvor jeg også arbejder i dag), og jeg ved meget om software delen. Praktisk har jeg kodet ganske lidt java, men har været omkring HTML, CSS, mysql, php osv. Jeg vil gerne videruddannes og kan gå 2 veje; 1. Jeg kan læse bachelor i informationsvidenskab og samlet få en cand.it i software development eller kommunikation, og organisation. Det er i mine øjne en halv løsning/den nemme vej. Der kan jeg blive optaget i år og vil i alt tage 4 år fremad rettet. 2. Jeg kan læse bachelor i IT, og få en cand.scient i enten IT produktudvikling eller cand.scient.dat (datalogi kandidat). Denne vej vil tage mig 6 år, da jeg skal bruge et år på at læse matematik B og A. (Jeg er ikke en haj til matematik skal det siges). Jeg vil gerne udvikle. Jeg vil gerne være med i hele udviklingsledet fra idé udvikling, til prototype til færdige produkt, og gerne på et "højt niveau". Det er mest tiltænkt software fronten, men kunne også tænkes hardware fronten, men det kræver vel en ingeniør? Jeg vil IKKE være konsulent eller sælger. En dag håber jeg at starte egen virksomhed. Hvilken vej er BEDST? Hvad vil erhvervslivet HELST se på udvikler fronten? Vil de have de hardcore scient kandidater, eller er de "ligeglade"? Simpelt; kan det svare mig at gå den, for mig, hårde vej og tage naturvidenskabelig linie på 6 år, eller den bløde vej på humaniora. Hører også gerne fra kandidater på disse linier, hvis der er nogen af dem ? :) |
Vil du være med til at kode tunge løsninger, så er den mest oplagte vej en kandidat i softwareteknologi fra DTU, KU, ITU eller AAU. Her har du de bedste forudsætninger for at blive ansat som først udvikler, og derefter systemdesigner på de store løsninger.
Hvis du f.eks. gerne vil sidde i de dygtige konsulenthuse såsom Netcompany, NNIT, 1508 eller lignende, så kommer du kun ind og deltager i store designopgaver med en kandidatgrad.