Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Hvilken IT uddannelse..

Side 1 ud af 1 (10 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 14. Feb 11
Indlæg ialt: 5
Skrevet kl. 10:34
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej, jeg står lidt i et dilemma, og håber der nogle IT folk derude der kan hjælpe mig videre :)

Baggrundsdata;

Jeg er 24 og arbejder pt i IT branchen (leverandør led). Jeg er uddannet multimediedesigner. Jeg synes jeg er ferm IT mæssigt, og IT interesserer mig meget. Jeg kender meget til hardware markedet (hvor jeg også arbejder i dag), og jeg ved meget om software delen. Praktisk har jeg kodet ganske lidt java, men har været omkring HTML, CSS, mysql, php osv. 

Jeg vil gerne videruddannes og kan gå 2 veje;

1. Jeg kan læse bachelor i informationsvidenskab og samlet få en cand.it i software development eller kommunikation, og organisation. Det er i mine øjne en halv løsning/den nemme vej. Der kan jeg blive optaget i år og vil i alt tage 4 år fremad rettet.

2. Jeg kan læse bachelor i IT, og få en cand.scient i enten IT produktudvikling eller cand.scient.dat (datalogi kandidat). Denne vej vil tage mig 6 år, da jeg skal bruge et år på at læse matematik B og A. (Jeg er ikke en haj til matematik skal det siges). 

Jeg vil gerne udvikle. Jeg vil gerne være med i hele udviklingsledet fra idé udvikling, til prototype til færdige produkt, og gerne på et "højt niveau". Det er mest tiltænkt software fronten, men kunne også tænkes hardware fronten, men det kræver vel en ingeniør? Jeg vil IKKE være konsulent eller sælger. En dag håber jeg at starte egen virksomhed.

Hvilken vej er BEDST?  Hvad vil erhvervslivet HELST se på udvikler fronten? Vil de have de hardcore scient kandidater, eller er de "ligeglade"? 

Simpelt; kan det svare mig at gå den, for mig, hårde vej og tage naturvidenskabelig linie på 6 år, eller den bløde vej på humaniora. 

Hører også gerne fra kandidater på disse linier, hvis der er nogen af dem ? :)

Fra København
Tilmeldt 15. Jan 10
Indlæg ialt: 775
Skrevet kl. 10:48

Vil du være med til at kode tunge løsninger, så er den mest oplagte vej en kandidat i softwareteknologi fra DTU, KU, ITU eller AAU. Her har du de bedste forudsætninger for at blive ansat som først udvikler, og derefter systemdesigner på de store løsninger.

Hvis du f.eks. gerne vil sidde i de dygtige konsulenthuse såsom Netcompany, NNIT, 1508 eller lignende, så kommer du kun ind og deltager i store designopgaver med en kandidatgrad.

Jeg bygger verdens første "Invoice Management Platform" hos Likvido.

Tilmeldt 14. Feb 11
Skrevet kl. 10:50

Hej, tak for svaret - det er en naturvidenskabelig vej du mener der er den mest oplagte? :) Kan ikke lige tyde om du mener cand.it'erne eller cand.scient

Fra København
Tilmeldt 11. Jun 08
Indlæg ialt: 661
Fra  Signifly ApS Skrevet kl. 10:54

Der er generelt stort arbejdsudbud i IT branchen, så hvis du har en relevant kandidat, er dygtig og dreven er der arbejde at få.

Det lyder lidt som om at du selv besvarer dit spørgsmål. Hvis du gerne vil være med hele vejen i "processen" og på et "højt niveau" (her regner jeg med at du mener at du også kan byde ind med arktitektur og design - ikke bare sidde og kode) så er det bedre at komme ud af uni med 5 års erfaring i netop det, fremfor 3 år i noget liiiiidt andet og så 2 år med kode.

Desuden, hvis du gerne vil kode på et højt niveau, burde matematik A ikke være den største hurdle :-)

Jeg læser selv på it-universitetet og kan anbefale vores bachelorlinje i Software Development. Jeg læser sammen med netop en multimediedesigner i stort set samme alder og situation som dig da han startede. Han er meget glad for det. Jeg fungerer som ambassadør på mit studie, så du kan fange mig på Software Development boden til vores åbent hus arrangementer og høre mere :-)

Men datalogi og Software Engineering på DTU er også rigtig gode bud. DTU er meget med matematik, og en del "science" orienteret. Samtidig er der ingeniør disciplinen, hvor du også lærer noget om projektstyring mv. men det er vidst ikke så Softwareorienteret som man kunne ønske sig. Der er vidst også lidt hardware. På DIKU kommer du virkelig i dybden med software- (og hardware)teori. Lidt ala DTU, men noget mere teoretisk. På ITU har vi rigtig meget design og arkitektur, ligesom process og projektfag også fylder noget. Og så koder vi selvfølgelig en masse fede systemer.

Håber at det hjælper dig på vej.

Boldrer mig med de kreative wunderkids i Signifly - et Digitalt Bureau i København. Altid en god Amino-pris.

Fra København
Tilmeldt 15. Jan 10
Indlæg ialt: 775
Skrevet kl. 10:55

Her har du en typisk beskrivelse fra et konsulentfirma:

"Du er:

• Datalog, civilingeniør eller lignende, enten nyuddannet eller med nogle års erfaring
  • Blandt de bedste på din årgang
  • Flydende i dansk – både skriftligt og mundligt
  • Ambitiøs og ønsker at udvikle dig"
    Den faktiske uddannelse er ikke SÅ vigtigt.. Både Cand.scient og Cand.it ville give dig det som du vil.
    Jeg ville nok foretrække en Cand.scient fordi den åbner lidt mere op end IT gør, omend en Cand.it nok vil gøre dig lidt dygtigere indenfor rent IT.

Jeg bygger verdens første "Invoice Management Platform" hos Likvido.

Tilmeldt 14. Feb 11
Skrevet kl. 11:02

Tak for svar Lars og Michael. De er meget prissatte. 

Det skal siges at jeg hovedsageligt har kigget på uddannelserne på AU, altså Århus Universitet. Og lidt på kandidaterne på AAU. Jeg vil helst undgå at flytte til KBH. :) 

Ja, Michael, jeg vil gerne være med til at byde ind på både funktionalitet, design, arkitektur og være sideløbende med til at programmere lidt (ihvertfald kunne byde ind). At være ren programmør er ikke min interesse og det jeg vil lave resten af mit liv. 

Lars, hvordan mener du cand.iten vil gøre mig dygtigere inden for rent IT? Kigger arbejdsgiverne også på bacheloren, eller KUN kandidaten? 

Fra København
Tilmeldt 7. Jun 09
Indlæg ialt: 1662
Skrevet kl. 11:26

Husblas:
Hvilken vej er BEDST?  Hvad vil erhvervslivet HELST se på udvikler fronten? Vil de have de hardcore scient kandidater, eller er de "ligeglade"? 

Som du selv er inde på, så er en bachelor i informationsvidenskab efterfulgt af en blød cand.it som f.eks 'e-business' den nemme vej. Det ved erhvervslivet godt og det ved de dataloger og ingeniører du måske skal arbejde med også. Jeg undskylder på forhånd hvis nogen føler sig krænket, men jeg opfatter det sådan, at mange starter på et interessebetonet humanistisk studie hvor de får en bachelor og herefter indser de manglende jobmuligheder. Så starter de på ITU og får en cand.it i håb om at der er brug for folk der 'kan noget med it'. I forhold til et udviklingsprojekt, vil jeg til enhver tid foretrække en datamatiker eller bachelor i datalogi.

Det er svært at spå om arbejdsmarkedet og de efterspurgte kompetancer så mange år frem. Du skal reelt også overveje studiemiljøet, som er meget forskelligt på hhv. ITU, DIKU og DTU. Men i forhold til dine job-ønsker, så tror jeg roligt du kan betragte matematik A og B som den nemme del.

Folkeafstemning om Patentdomstolen

Tilmeldt 14. Feb 11
Skrevet kl. 11:47

Det er lige præcist dette jeg også har tænkt på. Mange tak for dit svar, det bekræfter kun min interesse i at tage den hårde vej :) 

Fra København
Tilmeldt 7. Jun 09
Indlæg ialt: 1662
Skrevet kl. 12:00

På Aarhus Universitetet kan du få en datalogiuddannelse på topniveau, men du skal have styr på matematikken.

Folkeafstemning om Patentdomstolen

Tilmeldt 14. Feb 11
Skrevet kl. 12:04

Jesper - Ja, kandidaten i datalogi kan jeg få igennem bachelor i IT.. Og det synes jeg selv lyder som en god sammensætning. Så det ikke er rent datalogi, men også blandet med lidt forretningsforståelse og "blødere" fag.

Jeg har også kigget meget på denne; http://kandidat.au.dk/it-produktudvikling/ - men den er meget ny og jeg ved ikke helt hvordan erhvervslivet betragter den.. Det er også en cand.scient 

Side 1 ud af 1 (10 indlæg)