Hej Amino'er Jeg har i noget tid fulgt med på sidelinjen i debatten, og efter lang tid fundet frem til to kinesiske producenter af de varer jeg ønsker. Jeg har læst flere steder at det er "godt" at bruge flere producenter, så man ikke bliver afhængig af en enkelt. Mine produkter er ikke "specielle" produkter, og der er derfor ikke det store problem i at vælge forskellige. Hvordan gør jeg rent praktisk omkring betaling, fragt mv.? Jeg har snakket med flere bekendte omkring fragt situationen, og da det ikke drejer sig om mere end 7-8 kubikmeter foreslåes fx DHL eller lign. - er der nogen I har gode erfaringer med? Mht. betalingen - hvor meget kan/skal man stole på sin leverandør? Producenterne virker oprigtige, og leverer det salgsmateriale jeg beder dem om - men hvor meget skal jeg acceptere at betale forud? Kan man evt. lave en aftale om 50% ved afskibning fra Kina, og 50% når produkterne er kommet til Europa/Danmark? Hvilken havn foreslår I at man får skibet sine varer til? Kunne forestille mig det måske var hurtigere at få dem til Hamborg og kørt resten af vejen, i forhold til København eller Århus? Håber nogen kan hjælpe mig i denne jungle Dbh. Karina |
Hej Karina,
Prøver at komme med et kort svar.
Det er en jungle at finde den rigtige producent. Der er kun så meget du kan gøre når du sidder i DK. Som du selv nævner, salgsmateriale, pre-production sample, production sample og så sætte sit lid til det er i orden. Umiddelbart ville jeg altid anbefale at handle gennem en trader, der fungerer som mellemmand. Han sikrer levering, kvalitet og betaling. Med andre ord tager han ansvaret for leveringen for typisk 10-20% ekstra. Dette kan ende med at være rigtig godt givet ud i sidste ende.
Fragt: Jeg ville anbefale du bruger din egen forwarder. Foreslår dansk firma hvis til DK. Dermed kan de hjælpe dig gennem hele processen. Måske lidt dyrere end lokale kinesiske, men servicen bedre.
Betaling: Hvis du først vil betale den sidste halvdel ved ankomst skal du lave en L/C eller remburs med banken. Ingen vej uden om. Leverandøren vil aldrig afskibe varerne (eller give dig original B/L) inden betaling er sket. Den eneste måde du kan lave kontrol er ved kopi af afskibningspapirerne hvor du kan kontrollere antallet af kasser etc, men dette betyder ikke varerne er i orden. Typisk laver jeg 30/70% hvis muligt. Betalingsbetingelser afhænger meget af dit forhold til leverandøren.
Du kan ligeså godt shippe til dansk havn der er tættest. Dette er billigere. Og ja, lidt hurtigere at hente i Hamborg, men dyrere med trucking.
Jeg laver snart et blog indlæg om netop sourcing i Kina, som forklarer faldgrupperne. Følg med på min ekspert-blog. Håber det hjalp lidt...