Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Nogen der har erfaring med en call option aftale?

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 16. Dec 10
Indlæg ialt: 5
Skrevet kl. 20:55
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej. Er der nogle af jer der har erfaring med en call option aftale? Hvad er faldgruberne ved sådan en aftale? Min partner og jeg har udviklet et koncept, som vi skal have i luften. Vi har fundet en mulig 3. partner, som kan skaffe kapital til virksomheden og vil stå for al kontraktudarbejdelse, plan for entry og exit af investor, forretningsplan til investor og generelt alt hvad der med investoren at gøre. Han vil gøre alt dette gratis, tilgengæld skal han have mulighed for at købe optioner for 33% til kurs 110. Er der nogle af jer der kender til disse call option aftaler og hvad er normerne for sådan en aftale?

Tilmeldt 30. Apr 12
Indlæg ialt: 32
Fra  recourse Skrevet kl. 13:09

Tror du mener at han har en option om køb af anpart/aktier til kurs 110. Det rejser en række problemer, og er i mine øjne ikke måden at gøre det på. 

En in-the-money option ifht. en markedskurs kræver et marked, eller en fiktiv værdi fastsat f.eks. af en revisor. Alternativt skal i arbejde efter den nominelle eller indre værdi.

Hvornår modner optionerne? tillades optionerne kun exercise på modningsdatoen? uanset strike-kursen? Skal der eventuelt benyttes en triggerkurs?

I og med at han gør det gratis, kan han ikke udskyde beskatningen under henvisning til reglerne for medarbejderoptioner. Skulle i overveje at have ham ansat til et mindre vederlag og derved åbne op for optioner af denne vej?

Har i overvejet andre muligheder? konvertibelt gældsbrev? 

Hvad er det for en type virksomhed?

vh

Ftt

Tilmeldt 16. Dec 10
Indlæg ialt: 5
Skrevet kl. 22:30

Hej FrankTheTank ;.). Tak for dit svar. Pyhaa..nu er jeg endnu mer forvirret - troede jeg var nogenlunde ved at have styr på det, men det har jeg jo slet ikke :-). Det er et anpartsseskab vi skal oprette (mig og min partner), som han (3. mand) så kan købe optioner for 33% (til kurs 110). Hans (3.mand) rolle er blandt andet at finde en investor og når en investor kommer på banen, så "udvander" investoren os. Der er lagt op til at han (3. mand) har mulighed for at købe optionerne indenfor 12 måneder, på et hvilket som helst givent tidspunkt inden for disse 12 måneder. Og det skal være inden en investor kommer på banen.

Det lyder fornuftigt dét du skriver med at ansætte ham og åbne op for optioner ad den vej. Hvordan foregår det, og hvilke fordele er der ved det?

Jeg har også været inde og læse om konvertibelt gældsbrev, og det kunne måske også være en mulighed. Hvilke fordele/ulemper ser du der?

Jeg vil meget gerne høre mere fra dig hvis du har tid. Vi skal have et møde med en advokat, for her er vist mere end vi kan gabe over, men vil meget gerne være klogere på vores muligheder inden.

Endnu engang tak for hjælpen.

mvh

kristina

Tilmeldt 27. Feb 12
Indlæg ialt: 326
Skrevet kl. 23:53

En anden mulighed er at binde jeres rådgiver op på den kurs som den potentielle investor indtræder til? I forbindelse med investors indtræden formoder jeg at der alligevel skal udarbejdes regnskaber og fastsættes en værdi af selskabet?

Dog forstår jeg ikke helt, I vil give 3 mand 33 pct af ApS'et for at hjælpe til med at finde en investor. Det lyder meget godt. Men hvad skal investoren komme med? Da jeg formoder I er i en opstartsfase vil en investor (formodentlig, afhængig af projektet mv) tage sig godt betalt og mit gæt vil være at I skal være heldige hvis I ender med hver 25% af anparterne.

Jeg fornemmer at I er villige til at betale jer til juridisk hjælp og det kan jeg kun anbefale. I min tid som advokat har jeg set alt for mange tilfælde der er gået galt. Der er mange gode grunde til at få tingene aftalt på forhånd og afstemt forventningerne. For det første er det både jeres og modpartens forsikring mod uforudsete begivenheder og det er nu engang lettest at forhandle mens alting er fryd og gammen mens det er lidt sværere når det er den personlige hæftelse for gælden der skal placeres. Derudover er det en fin test af forventningerne.

Et konvertibelt gældsbrev kan være et ganske godt redskab og er i bund og grund et gældsbrev (lån) der på långivers anfordring kan konverteres til anparter (i jeres tilfælde) til en forudbestemt kurs. For långiver har det den betydning at han i tilfælde af selskabets konkurs stilles som kreditor og dermed også får dækning i et evt konkursbo. Er investor derimod kapitalejer får han først dækning når de øvrige kreditorer er betalt. Modstykket hertil er naturligvis at långiver/investor ikke får stemmeret førend konverteringen udnyttes. Dermed bevarer I fuld rådighed over selskabets udvikling. Noget jeg mener I i øvrigt skal sikre jer under alle omstændigheder med mindre I forventer en investor der kommer med spidskompetencer eller på anden måde skal medvirke aktivt til selskabets drift.

Jeg har sagt det før, få styr på aftalerne inden I går i gang - det kan ikke understreges nok overfor nye hvor vigtigt det er (-:

/Banditten

Tilmeldt 30. Apr 12
Indlæg ialt: 32
Fra  recourse Skrevet kl. 13:27

Hvis jeg forstår det korrekt, så får han 33 % og derudover indtræder en ny investor i ejerkredsen, som udvander jeres anparter yderligere? Det er jeg ligesom banditten betænkelig ved.

Fordelene ved medarbejderoptioner er at beskatningen kan udskydes, til gengæld har selskabet ikke fradragsret, hvilket normalt løses ved at medarbejderen kompenserer selskabet for de 25 % i selskabsskat. Jeg tror ved nærmere eftertanke ikke denne løsning er særlig optimal.

Konvertibelt gældsbrev derimod sikrer at i kan få (en del af) den kapital som investoren tilbyder af jeres samarbejdspartner istedet, han sidestilles som kreditor, beskattes ikke ved konverteringen (hvis kursen og modningsdatoen er på forhånd fastsat) og kan ligningsmæssigt fradrage tab på hans fordring ved en konkurs.

Det var lige on top of my head, du skal være velkommen til at skrive en privatbesked, så kan jeg måske bedre hjælpe jer.

vh

FTT

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)