Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

hvordan aflønner jeg en "freelancer" der ikke har et registreret firma

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)
  • 1
Fra Dragør
Tilmeldt 5. Jun 12
Indlæg ialt: 19
Fra  Copenhagen Segway Skrevet kl. 11:32
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej aminos,

Jeg har en god ven som af og til hjælper til i min virksomhed. Han har et fuldtids job som lønmodtager et andet sted og hjælper mig egentligt gratis men jeg vil alligevel gerne aflønne ham lidt. Det drejer sig om ca 15-20 timer om måneden. Løsningen skal være så enkel som mulig. Er der nogen som ved om han kan udstede mig et faktura selvom han ikke selv har noget registreret firma (og derefter opgive det som B-indkomst) eller er der andre smartere måder at gøre dette på. Jeg vil naturligvis gerne have et bilag som jeg kan udgiftsføre i mit regnskab. På forhånd TAK

Fra København SV
Tilmeldt 22. Mar 07
Indlæg ialt: 606
Fra  DetMads ApS Skrevet kl. 11:36

Hej

Han kan skrive en faktura som privat person.
Der skal bare være oplyst

- Navn
- Adresse
- CPR nr på freelancerne.

Og så skal han selv opgive det til skat.

HUSK:
Det er kun 50.000 kr om året der må tjenes på den måde.

Ret mig gerne hvis jeg tager fejl (: 

Fra Sandkrogvej 12, 7790 Thyholm
Tilmeldt 14. Apr 05
Indlæg ialt: 8725
Fra  Kjers ApS Skrevet kl. 11:46

Jeg er ikke revisor eller lignende, men jeg har både freelancere og almindelige deltids-lønmodtagere under mine vinger, og de, der tæller mine penge, har forklaret mig noget i retningen af følgende:

En freelancer, som sender dig faktura, løser en enkeltstående afgrænset opgave. Hvis freelanceren ikke har cvr-nummer, skal han skrive sit cpr-nummer på fakturaen.

En freelancer, som honoraraflønnes via lønsystemet, løser gentagende enkeltstående afgrænsede opgaver.

Én som arbejder et antal timer - mere eller mindre fast - skal have løn som a-indkomst via lønsystemet.

Et par eksempler:

Jeg har en oversætter, som oversætter enkelte tekster. Hun sender en faktura.
Jeg har en række freelance-skribenter, som skriver tekster, når der er brug for det. Den enkelte freelancer får et på forhånd aftalt honorar for hver enkelt tekst. Honoraret udbetales via lønsystemet, så SKAT kan kigge med over skulderen.
Jeg har p.t. en grafiker som arbejder et fast antal timer pr. uge. Hun får almindelig fast løn. Jeg har også en ung pige, der kører mine turistaviser ud en gang om ugen. Hun får timeløn - også som a-indkomst via lønsystemet.

Så vidt jeg har forstået, risikerer du at komme til at hæfte for din freelancers skat, hvis du aflønner ham pr. faktura, hvor han reelt skulle have været inde over lønsystemet - og hvis han altså selv efterfølgnede ikke betaler sin skat.

Men så vidt jeg kan forstå, er det vist heller ikke så svært at lære at udbetale løn via et lønsystem. Min bogholderen tager i hvert fald ikke ret meget for det :-)

Venlig hilsen

Hans

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46611
Fra  John Hannover Skrevet kl. 12:17

Korrekt hans. Er det en enkeltstående opgave kan det være honorar med b skat. Man skal ha mandens cpr nummer og man skal opgive det til skal som bidragspligtig (am bidrag) b indkomst ( gruppe 5 som jeg husker det). Det er arbejdsgivers pligt at opgive alle betalinger til skat.
Hvis modtager ikke betaler sin b skat, og skat så siden skulle mene det faktisk var lønmodtager forhold, så kan arbejdsgiver hænge på den manglende skat

Er det flere opgaver, vil der oftest være tale om lønmodtagerforholsd = helt alm a indkomst med atp, feriepenge osv at tænke på.

Surf lidt efter Honorar, selvstændig eller lønmodtager for at se begreberne
Venlig hilsen

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Slagelse
Tilmeldt 9. May 09
Indlæg ialt: 742
Fra  Bureau Kronberg Slagelse.News Skrevet kl. 15:02

Nu er det en del år siden, at jeg har boet i Danmark, men dengang blev der, så vidt jeg ved/husker, udover ens CVR, som dengang hed noget andet, også kigget på antal kunder.

Hvis man kun har et cpr.nr., så er virksomheden (naturligvis) ansvarlig for manglende skat, eller kunne man jo bare bede alle sine ansatte om en regning - men hvis man har et cvr.nr., så kan virksomheden naturligvis ikke altid være ansvarlig. Man kan jo ikke være ansvarlig over for sin vinduespudsers skat og så videre (udover kravet om elektronisk betaling ved regninger over 10.000 kroner). Freelancer er bare et ord, fordi en vinduespudser er teknisk også en freelancer.

Men hvis man hyrer en freelancer til fx 37 timer om ugen i lang tid, så tror jeg, at der kan opstå et problem både i forhold til funktionærloven og SKAT. Det handler altså lidt om, hvorvidt freelanceren har en eller flere kunder, men det kan man jo altid ikke vide. Dog bør mindre opgaver, faste eller ej, og et cvr.nr. vel kvalificere til, at man ikke er ansvarlig? Man ved jo heller ikke, om vinduespudseren, som man har en kontrakt med, har andre kunder.

Jeg skal lige sige, at da jeg holdt foredrag i Danmark, så blev mit cpr.nr. tastet ind som 000000-0000, fordi jeg er udenlandsdansker. I dag ville jeg derimod sende en faktura fra min virksomhed i Thailand.

Hilsen, Robert

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 17:54

I dette fald er det jo en CPR freelancer og der er virksomheden ansvarlig.

Cvr ejere kan heller ikke bare fakturere, der skal ses på om det er en egentlig selvstændig, en honorar modtager eller lønmodtager.

Kontrakten betyder intet for den vurdering, det er det konkrete arbejdsforhold der afgør det. Ved at google lønmodtager, honorar eller selvstændig vil man se forskellene. Det er risiko, bemyndigelse til at styre arbejdet, antal arbejdsforhols og andet der tæller ind.

Har man taget regning fra et CVR og skat mener det er lønmodtager forhold i virkeligheden, kan man hænge på skatten

En del arbejdsgivere vil så gerne ha folk til at være selvstændige og betale til et CVR uden opsigelsesvarsler, atp, feriepenge osv, men selvfølgeligt er der ægte freelance som er honorar og ægte cvr arbejde som vinduespudseren, pas bare på, at det ikke i virkligeheden er lønmodtager arbejde

Via ex Danløn er det jo ikke kompliceret at køre alm. Løn, og freelanceren får jo hverken mere eller mindre at betale til skat ud af det, hvis han er med CPR

Fra København
Tilmeldt 29. Apr 10
Indlæg ialt: 105
Skrevet kl. 20:17

Hej

Håber I kan hjælpe.

Jeg er netop blevet ansat for et svensk firma med under danske vilkår/regler. De går stadig og venter på at få en dansk konto og indtil den er på plads har de bedt mig om at skrive en faktura/regning for den første måned. Hvordan gør jeg det, så jeg ikke bliver snydt for feriepenge og ATP bidrag??

Mvh

Lone

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 21:53

Lone :

Jeg er netop blevet ansat for et svensk firma med under danske vilkår/regler. De går stadig og venter på at få en dansk konto og indtil den er på plads har de bedt mig om at skrive en faktura/regning for den første måned. Hvordan gør jeg det, så jeg ikke bliver snydt for feriepenge og ATP bidrag??

Mvh

Det korte svar  - og måske det eneste er - at det gør du ikke. Er du ansat så skal du ha løn som lønmodtager og ikke begynde at fakturere, og de kan sagtens overføre din  løn til dig på danske vilkår fra en svensk konto til en dansk konto - no problemos og du skal ikke begynde af fakturere for så ryger feriepenge og ATP og der kan blive problemer også for svenskeren

vh

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)